Jump to content
Annons

Hur fan löser jag detta problem?

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har ett problem, somsäkert är väldigt enkelt.

Men..

När jag spelar in i mitt cubase har jag ingen latency vid inställningen där heter 256 i mitt ljudkort, men om jag spelar upp så knastrar det o brudar utav bara fan och jag måste ställa in ljudkortet på 4064 för att det ska gå, men då har jag sån jävla latency att jag hinner gå och köpa weinerbröd innan jag hör ljudet.

Min tanke är då. Ska jag köpa ett litet mixerbord typ det billigaste behringer och köra ljudet ut i den, köra hörlurarna i phoneutgången på mixern, ljustera ljud och medhörning via mixern?? hur funkar det? för jag blir galen av att hela tiden få hålla på att byta i ljudkortets inställnigar, (måste stänga av cubase för att ändra).

Hur löser man det?

Redigerat av BJORNANDERSSON
Annons
Postat

256 i buffersize ska det ju va:) hur får jag 0 latency även vid 4064 buffersize? kom igen nu alla gamla studiorävar...kan inte analogfreak komma med nån bra lösning?? det var ju han som uppfann ljuset... 😛

Postat

Tjena...

Tror att till och med jag kan svara på detta.:-)

Du ska använda ASIO drivisar till till ljudkort och om det ite finns så ka du använda ASIO4ALL, ett slags universal ASIO-drivisar.

///Tomas

Postat

jaha..jag kör på m-audios drivrutin...för om jag kör asio 4 all fuckar det ordentligt...hade inte detta problemet md mitt gamla mi4 ljudkort från steinberg....jävla apröv är detta....men ska testa ditt förslag igen..var laddar jag hem sånna asio 4 all??

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Vad har du för ljudkort?

Postat

m-audio fasttrack 8r .. kör på asio 4 all nu och det blir bättre men fortfarande dryg latency......kan man ställa in det i cubase måntro?

Postat

hitta pre load nu....så det är så bra det kan bli, men jag tycker fortfarande det är så satans drygt......jag vill ha 0 latency...

Postat
jag vill ha 0 latency...

Ljudhastigheten är 0.3 m/ms. Sitter du en meter från högtalaren blir det 3 ms.' 😏

Sorry.

Åke

Postat

haha åke...jag hade inte tänkt uppfinna en djup tallrik två gånger...jag menar ju att jag vill ha så låg latency som möjligt...

Postat

hahahaha....nää..men om jag vill ha effekter på kanalen när jag spelar in blir min latency för hög...how to solve this problem?? jag vill gärna ha reverb när jag sjunger in..

jag var i en studio en gång o där satt en behringer mixer i sångbåset som jag kunde justera volymen på sången och reverbet samt volymreglering av bakgrundsmusiken.. hur fan hade han löst det??

Postat
hahahaha....nää..men om jag vill ha effekter på kanalen när jag spelar in blir min latency för hög...how to solve this problem?? jag vill gärna ha reverb när jag sjunger in..

jag var i en studio en gång o där satt en behringer mixer i sångbåset som jag kunde justera volymen på sången och reverbet samt volymreglering av bakgrundsmusiken.. hur fan hade han löst det??

Då har dom skickat ut sången på en aux, reverbet på en annan och bakgrunden på en tredje. Auxarna är sedan inkopplade på kanalerna i bordet så du kunde ställa allt själv.

Om du vill ha reverb när du sjunger ska du skicka signal från spåret du spelar in på till en aux-kanal där du lägger reverbet. Då fördröjs inte din sång av effekten.

Postat

okej..men det kan man väl göra på en ganska enkel mixer?? ex en liten alto eller behringermixer med inbyggd reverbeffekt?

Postat (redigerat)

Om du vill ha reverb i lurarna så kommer jag på fem sätt på rak arm.

1. Ha ett ljudkort med inbyggda effekter

2. Lägga reverbet som en insert i ditt DAW

3. Som det stod ovan, ta in sångkanalen på ett audiospår och och skicka till ett AUX spår (eller vad det nu heter i cubase) och på AUX-spåret lägga reverbet.

4. Ha en mixer med inbyggda effekter som du skrev.

5. Ha ett reverb i racket som du blandar signalen med innan den går till sångaren.

Om sångaren i båset ska ha kontroll så behövs en mixer eller att racket är i båset. Om det ska bli så som du eftersökte med att ha en kanal för allt så måste du skicka ut kanaler separat till mixern. Torra signalen på en kanal, reverbet på en och musiken på en.

Förresten, du skrev du hade 256 samples vid inspelning. Det låter rätt högt tycker jag.

EDIT: Kom på en sak till. Om det är så att du har ett så pass stort projekt att det är därför du måste ha så hög buffersize vid inspelning så kan du väll göra en bounce/mixdown av musiken och impotera i projektet och göra det andra inaktivt medan du spelar in för att spara processorkraft.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
okej..men det kan man väl göra på en ganska enkel mixer?? ex en liten alto eller behringermixer med inbyggd reverbeffekt?

MED tanke på din grundfråga så borde du fan vetat svaret redan innan med tanke på ditt svar på din egen fråga som jag citerar nu precis ovan?!

Nästa fråga: Vilken ved brinner längst? Björk eller furu? 😄

Seriöst: Q a A with yourself 😄

Postat

256 buffersize e väl ine så högt? 256 samples kör jag inte..tror jag kör 32...

men det sista alternativet du angav verkar vara bra...att mixa ner musiken innan sångpålägg..

Postat
256 buffersize e väl ine så högt? 256 samples kör jag inte..tror jag kör 32...

men det sista alternativet du angav verkar vara bra...att mixa ner musiken innan sångpålägg..

jaha, nä men då så. Trodde du menade 256 samples i buffersize. 32 samples är kanon 😄

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.