Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Manualen till ljudkortet hittar du här (om den inte följde med när du köpte det): http://www.echoaudio.com/Downloads/Manuals...PC%20Manual.pdf

De som benämns som Monitor är helt enkelt utgångarna...

Det låter som om du köper på dig prylar i lite för snabb takt innan du vet något om det - och sedan vill få igång allt på en gång. Det är bättre att skynda långsamt och lära sig en sak i taget... 😉 Risken är annars att du står där med en massa prylar som du inte vet vad du ska ha dem till - och har lagt ut en massa pengar helt i onödan...

Om man exempelvis tänker på Nanoverb, så har du bättre reverbljud i nästan alla plugineffekter till exempelvis Cubase, så det är absolut ett onödigt köp...

MP400? Har du nytta av en mixer med PA-förstärkare? Om du ska använda den i en hemstudio, så tror jag inte att den är särskilt kul...

Postat

nanoverb och peavey mp400 har ajg bara lånat hem nu.. ska pröva.. research (forum) innan jag vet om jag ska ha det.. mp400:an har jag fått ett bra pris på pch reverben följde med.. men som sagt vet ju inte om jag ska ha det det är därför jag är på detta forum.

Men i alla fall har manualen. men det är bara två utgångar som heter monitor bakpå kortet. Sen står det ingenstans vad det är för ohm på skiten

Postat

Det finns ju 10 utgångar, så vad 9/10 (Monitor) har för funktion, styrs säkert från Laylas egen mixer...

Nivåerna är balanserad tele och de är switchbara mellan +4dB och -10dB (står i manualen...).

Det är line-nivåer och inte mikrofon, men det visste du förmodligen redan...

Postat

och för att vara hela ärlig så vet jag itne vad skillnaden mellan +4db och -10db är förutom att det är mer brus på +4 .. vet inte ens vad enheten db inneb'är

Postat

+4dB är "proffs"-standardnivån, medan -10dB är "konsument"-standardnivån.

Om du har en enhet som lämnar ut +4dB, så ska den alltid kopplas in till en enhet som kan ta emot +4dB-nivå - och om du har en enhet som lämnar ut -10dB-nivå, så ska den alltid kopplas till en enhet som tar emot -10dB-nivå. Aldrig +4dB utgång till -10dB ingång eller -10dB utgång till +4dB ingång, alltså...

Om man blandar dessa, så får man problem med dist eller brus.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.