Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har tre snabba frågor till er som kan:

1. Hur bygger man en basfälla (i panelutförande från golv till tak) som inte dödar det höga registret?

2. Ang. basabsorbtion: hittils har jag hört att luftspalten ska vara lika bred som absorbenten men sedan skrev någon att man kommer ännu djupare om man fyttar ut skivan ännu längre. Ex. 20cm luftspalt med 10cm tjock skiva. Stämmer det? Hur långt ut i rummet kan man flytta skivorna innan det inte ger någon effekt?

3. Kan jag utgå ifrån att jag klarar mig med en typ av material (i detta fallet 100mm glasull med 45kg/m3 densitet) eller bör jag ha olika material till bassfällor respektive mid/high absorbenter?

Skjut mig inte om dessa svar finns gömda bland de 791 trådarna om akustikbehandling som redan finns. Länka gärna eller svara direkt, sen kan vi ta väck den här tråden om den inte tillför något.

/Erik

Annons
sp0ven (oregistrerad)
Postat

Det du kan göra med glasull och dyl. är att minska reverbtiden något, men du får inte bort stående vågor i lägre register. Då krävs andra sätt.

Rätta mig gärna om jag har fel!

/V

Postat
Det du kan göra med glasull och dyl. är att minska reverbtiden något, men du får inte bort stående vågor i lägre register. Då krävs andra sätt.

/V

Nej jag kommer inte att få bort stående vågor, det enda jag vill är att absorbera bas så djupt det går. Har planerat för helmholtz för de stående vågorna.

Postat

För att förtydliga fråga 3 som är viktig nu i inköpsstadiet: Behöver jag köpa fler än en typ av glasull för att täcka mina absorbtionsbehov?

Postat

/V

Påpekar lite grand bara...

Reverbtiden finns ju även i basregistret.

Det är ju liksom resultatet av rummets dimensioner som skapar stående ljudvågor oavsett frekvens, med andra ord, reverb eller hittepåordet, utklingningstid.

Take care!

/Crunch'

Postat (redigerat)

En fråga som kan lösa flera andra frågor är:

Hur högt upp i registret absorberar 10cm tjock glasull med 46kg/m3, o-inplastat?

Redigerat av ErikP120
sp0ven (oregistrerad)
Postat

Fråga 3:

Du måste ju veta vilka dina behov är för att kunna svara på det??

Du vet säkert detta redan, men säger det iaf:

Håller på att akustikbehandla min mixplats nu och jag råder dig till att ta tag i lågbasen det första du gör!

Det blir bara jobbigt om/när du måste riva ner dina porösa absorbenter för att du inte får plats med tex helmholtzlådor.

/V

sp0ven (oregistrerad)
Postat
Påpekar lite grand bara...

Reverbtiden finns ju även i basregistret.

Det är ju liksom resultatet av rummets dimensioner som skapar stående ljudvågor oavsett frekvens, med andra ord, reverb eller hittepåordet, utklingningstid.

Take care!

/Crunch'

Ja, det var lite det jag menade. Man kan minska reverbtiden i basregistret men problemet med stående våg kvarstår.

Eller?

/V

Postat
Fråga 3:

Du måste ju veta vilka dina behov är för att kunna svara på det??

Du vet säkert detta redan, men säger det iaf:

Håller på att akustikbehandla min mixplats nu och jag råder dig till att ta tag i lågbasen det första du gör!

Det blir bara jobbigt om/när du måste riva ner dina porösa absorbenter för att du inte får plats med tex helmholtzlådor.

/V

Jo, jag håller med! Det jag är SÄKER på är att jag behöver 10cm glasull i massor. Det jag är osäker på är hur bra dessa klarar att absorbera höga frekvenser om detta skulle behövas. Om jag KAN absorbera höga frekvenser med detta material så köper jag MER och om det inte är någon vits så köper jag mindre och lägger till någon annan typ av absorberingsmaterial för de höga frekvenserna.

Postat (redigerat)

Det var en intressant bild. En sak jag undrar bara: Varför har han vinklat sidoabsorbenterna mot sweetspoten? Hur kan det bli bättre än att rikta dem från?

Vid närmare eftertanke så blir det ungefär samma sak om man skulle vinkla dem åt andra hållet. Det verkar hursomhelt var en schysst idé! Ska nog köra på den.

Redigerat av ErikP120

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.