Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Annons
Postat (redigerat)
Hej!

Har nyligen införskaffat ett par Genelec 8040, problemet är det att dett är ett konstant ljust brus i dem?

Båda monitorerna är kopplade i skarvdosa och jag kör med balanserade XLR-Tele (Die-hard kablar) in i mitt apogee kort. Har tidigare kört Adams A7 med vanliga ljudkablar, alltså inte balanserat och då inte haft samma problem?

Ljudet är inte öronbedövande i de högre regionerna men det är inte heller ett brum, låter sssshhhhh (väldigt lågt men tillräckligt för att vara irriterande), har testat att koppla in dem direkt i vägguttaget men det är ändå samma konstanta brus.

Höjer man volymen på högtalarna eller ljudkortet till max är ljudet fortfarande konstant, det blir alltså inte högre på grund utav detta?

Vad kan det bero på?

Har läst runt här på forumet samt googlat endel och jag antar att det har något med strömmen att göra?

Tacksam för svar!

Tja!

Jag har nästan haft samma problem som du haft förut när jag hade mina monitorer kopplade i en skarvdosa. Det min kompis sa var att jag skulle koppla monitorerna separat i varsin kontakt direkt i väggen. Det fungerade för mig. Han förklarade som hastigast vad det berodde på. Men jag tror det var något med fel spänning hit och dit.

Så prova det! 😛 Om inte det fungerar kanske jag kan höra med honom igen!

/Fredrik

Redigerat av philmeizter
Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat
Jag testade som sagt med en utav högtalarna direkt in i väggutaget men det blev samma endå, dock fick jag dem sent igår så jag hann inte testa mer.

Men jag ska försöka igen.

Mer svar uppskattas! 😕

Drog du ut den andra då? Så bara en var ikopplad för sig i väggen? 🙂

Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat

jag får ochså brus om jag inte kopplar monitorerna först i strömslingan om man säger så, altså först från väggutaget en grendosa och så monitorerna i där och efter och efter det kopplar jag dator och resten, annars får ja massa brus(men detta e yamaha monitorer)

Postat

All elektronik "pyser". Mer eller mindre.

Lyssnar du till exempel på ett par PA-högtalare så går de inte att ha i ett vanligt rum. I scensammanhang hörs det inte alls. En orsak är att man där är längre från högtalarna. En annan är att rummet och folket i det låter mer än högtalarna. Slutligen, när man väl drar på så hörs inte bruset.

8040 är inte minsta modellen, så de bör man nog inte sitta närmare än 2 meter om du frågar mig (men kolla med Genelec vad de säger). I ett mycket tyst rum kommer det låta högt för öronen, medans i ett rum med mer bakgrundsbrus så kommer det försvinna.

Det finns tysta högtalare, mina ATC-högtalare är knäpptysta men de kostar en hel del mer än Genelec. Även mina Yamaha MSP5 är tysta men det har inte så särskilt starkt max tryck.

// Gunnar

Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat
Edit: på deras hemsida står det

"Short term RMS @ 1m 105 dB"

Är detta deras egenbrus när man lyssnar på 1 meters avstånd? Dvs 105 dB?

Nix, tvärtom. Det är max ljudtryck, högsta de kan spela (mätt som RMS och troligen då över ett visst frekvensområde).

Brusnivån har jag aldrig sett nån skryta med, kan inte ens minnas att jag brukar se nåra mätningar av det. Jämför med kondensatormickar där man anger egenbrus.

I databladet står det för 8040A:

Self-generated noise level in free field @ 1m on axis (A-weighted) <= 10 dB.

Detta är tyvärr exempel på hur man kan ljuga med mätningar, A-vägda mätningar är helt meningslösa på så låga ljudnivåer. En riktig siffra vore att ange ovägt mätvärde från 20 Hz till 20kHz, men den skulle var högre och inte lika kul att visa i ett datablad.

Men 10dB är ett mycket lågt ljud. Det borde dock betyda att i ett vanligt rum så skall du inte höra bruset från högtalaren över huvud taget på 1 meters avstånd. Lyssnar du närmare än en meter får du skylla dig själv. Men det kan vara fel på dina lådor, vem vet.

// Gunnar

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Någon annan som har Genelecs 8040 och kan svara på om det är samma, är det bara jag som överreagerar eller ska det verkligen vara så?

Om du matchar dom bättre med den enhet som ligger innan så får du minimalt med brus.

Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat (redigerat)
Hur menar du?

Att du ska se till att ljudkortet utgångsnivå är matchat till monitorerna. En del kör ju med minimal nivå från ljudkortet och max pådrag på monitorerna. Om ljudet uppstår även utan inkopplat ljudkort påverkas det då av hur volymen på monitorerna står?

Redigerat av Glaskatten
Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat
Det är det som jag inte riktigt förstår?

Monitorerna är inställd på lägsta möjliga nivå, kör jag ljudkortet på lägsta så kvarstår fortfarande "bruset/pyset", det spelar liksom ingen roll om jag maxar högtalarna + ljudkortet så brusar det endå med en konstant volym?

Ja då är det väl egenbruset eller så har du "dålig" el. har du provat med den andra monitoringången?

Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har inte Genelec men det borde inte vara så mycket brus i Genelec. Nåt är fel.

Jag får precis som Gizmo krypa riktigt nära fär att höra bruset från mina högtalare.

Jag hör lite brus i monitorerna när jag har min volym ratt på mitt Behringer bord på hujedamigstarkt.

Spelar jag upp med samma inställning så rakar jag håren i öronen med vinddraget. 🙂

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat
Så det är alltså inget man kan komma undan?

Ett egenbrus har du alltid i högtalare vad jag hört iaf. Tor inte det finns någon som är 100% tyst. Men det ska ju inte vara så att du hör det om du inte sätter örat emot i princip. Om du sätter dig i mixposition och stör dig på ett egenbrus så låter det som något är fel.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat
Jo, dom fungerar klockrent förutom detta. Men det är en såndär liten grej som jag börjar stört mig på och liksom inte kan släppa, ringde som sagt Genelec men dom trodde att det var egenbruset.

du bör ha högsta utnivå ljudkortet klarar å därefter ställa ner nivån på monitorerna för minsta brus

hur har du nivån på monitorerna?

Postat

Testade nu för att ge en helt korrekt bild av bruset. Maxvolym på min volymkontroll så får jag ha runt 1-2dm ifrån för att höra bruset. Hör alltså inget i lyssningspositionen. Med muteknappen nedtryckt så måste jag i princip ha örat mot högtalaren för att höra ett svagt brus.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
jag får ochså brus om jag inte kopplar monitorerna först i strömslingan om man säger så, altså först från väggutaget en grendosa och så monitorerna i där och efter och efter det kopplar jag dator och resten, annars får ja massa brus(men detta e yamaha monitorer)

Eftersom uttagen är parallellkopplade så har det där ingen betydelse utan är bara inbillning att det brusar mindre.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Det finns bara en monitoringång om det är ljudkortet du tänker på? Kör med Apogee Duet. På högtalarna finns endast uttag för XLR.

Monitorerna har inga uttag.... 😄

Postat (redigerat)

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Redigerat av Glaskatten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.