Jasi Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 Tittat lite på outboard preamps att använda.. ingen "tilltalar" mig ekonomiskt... funderar på att bygga eget då det är skit kul ju 😏 Är det någon som har gjort en Mic Preamp nån gång här? Och kom inte å säg att man lika gärna kan köpa en...
Zeahl Postat 28 februari 2010 Postat 28 februari 2010 Har en kompis som byggde en när vi läste ljudel, den vart ganska bra, men man måste ju kunna sin sak om det ska bli lika bra som typ SSL eller Neve typ. Kan dock kolla med han om han har ritningarna och kretsschemat till sin. Egentligen är det ju inte så svårt att bygga en i teorin men knepar till sig lite mer i praktiken.
trombonisten Postat 1 mars 2010 Postat 1 mars 2010 Prova google. diy mic preamp du får massor av svar. den här funderade jag själv på en gång i tiden. http://www.gyraf.dk/gy_pd/g9/g9pd.htm har byggt ett gäng enklare saker i stället. Jag upptäckte rätt snabbt att låda+ rattar + nätdel kostar mycket pengar och tid när man bygger själv. Mer än vad en billig stärkare kostar färdigbyggd, särskilt om det går att hitta begagnat på blocket. Skall det vara nån ide över huvud taget så skall det vara topp-klass grejer med riktiga ingångstrafo och gärna rör. // gunnar
Audiorent Postat 1 mars 2010 Postat 1 mars 2010 Som blåsaren här ovan redan konstaterat så kostar hardware mycket samt att det är svårt att tjäna några pengar på att bygga nåt själv. Ett tips kan vara att köpa nån billig Behringer-burk och använda dess racklåda och nätdel.... jag har några över! 😉 Även om man sen bygger replikor av high-end-prylar (där det går att tjäna pengar i förhållande till att köpa motsvarande) så är det mkt som skall stämma för att den skall bli lika bra. Förutom dyra och bra komponenter så sitter en hel del av kvaliteten i kabeldragning, kretskortsdesign mm. Det är med andra ord många gropar man kan falla i. Jag har några påbörjade projekt, en 8-kanalig preamp, en LA-4-kopia samt en 30-kanalig preamp där jag använt kort från Mackie. Just nu ligger allt och skräpar på nån hylla så jag har inte direkt tjänat på mina egna projekt. Mitt bästa tips är att börja bygg en mindre pryl först, typ gitarrpedal, och avancera därifrån. /M
Jasi Postat 2 mars 2010 Trådstartare Postat 2 mars 2010 som jag kanske sa i texten.. Jag har redan byggt ett antal gitarrpedaler ^^ Lite modifikationer å sånt på dom 😄 Det jag är dålig på det är ju såna nätdelar å sånt.... inte på pedaler för det är ju lätt.. men typ sånt där stora nätdelar..
laxlaxlax Postat 2 mars 2010 Postat 2 mars 2010 Det göttiga är ju att vara stolt över något man byggt själv och att sen kunna modifiera om man vill! Så att ingen annan har samma ljud. Nätdelar är inget större krångel men se upp för rörpreamps för då behövs det 220 från väggen och det är rejält farligt om du inte vet vad du pysslar med. Ser ju att du har några moodybyggen i bagaget, och det är ju nätdelar i dom också vad jag minns?
Audiorent Postat 2 mars 2010 Postat 2 mars 2010 Det finns en snubbe här på forumet vid namn Neriks (om han nu är aktiv) som gjort en lösning på en NEVE 1073-klon. Man kunde i alla fall köpa kretskort ifrån honom innan. Han figurerar även i en intressant tråd på Gearslutz som jag bifogar nedan. Tråd på studioforum om en NEVE-klonen Pre-2 Tråd på Gearslutz om att bygga NEVE-preamps
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.