Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag tänkte mäta upp mitt lysningsrum (vardagsrummet). Då jag har sålt mina studio grejer (köpa nytt) så ger det lite problem.

Vad är det billigaste alternativet att mäta upp rummet på, och veta vad man ska åtgärda? Har ganska höga krav och vill få en bra akustik i rummet under det som är möjligt.

Bild och Ljud hade en sak som jag kollade, Room Analyser från XTX.

Men behöver jag inte en källa för att spela upp ljud? Finns det andra bra mätinstrument annars?

Redigerat av Gäst
Annons
Postat (redigerat)
http://www.hometheatershack.com/roomeq/ åsså behöver du ett hyfsat ljudkort och en hyfsad mätmic 🙂

Edit: Höll på glömma det viktigaste.. Ett par bra högtalare också 🙂

BLÄÄÄÄÄ :/. Det går inte. Kan ju inte springa och köpa mig ett par monitorer, en mic och ett nytt ljudkort för att fixa rummet. Wtf 😄

Isåfall är ju det jag länkade ovan bättre. Då behöver jag ett par högtalare bara. Kan man ju alltid låna eller fixa på något vis.

Men det finns inget komplett kitt att hyra, låna? PLEASE HELP MEEE!

Redigerat av Gäst
Postat

Nope! Du behöver både mic och högtalare även till det du länkade. Skillanden är att länken jag gav dig är gratis programvara 😉

BLÄÄÄÄÄ :/. Det går inte. Kan ju inte springa och köpa mig ett par monitorer, en mic och ett nytt ljudkort för att fixa rummet. Wtf 🙂

Isåfall är ju det jag länkade ovan bättre. Då behöver jag ett par högtalare bara. Kan man ju alltid låna eller fixa på något vis.

Postat (redigerat)
BLÄÄÄÄÄ :/. Det går inte. Kan ju inte springa och köpa mig ett par monitorer, en mic och ett nytt ljudkort för att fixa rummet. Wtf 😉

Varför ska du akustikbehandla ett rum utan högtalare?

inspelningsrum?

Annars får du mäta analogt: måttband eller måttstock.. finns även digitalt med laser och så men det då kommer det inte vara lika "varmt" i rummet.

Redigerat av iGnu
Postat
Varför ska du akustikbehandla ett rum utan högtalare?

inspelningsrum?

Annars får du mäta analogt: måttband eller måttstock.. finns även digitalt med laser och så men det då kommer det inte vara lika "varmt" i rummet.

Saken är att. Jag sålde hela min mobila studio utan mitt piano, dator. Jag ska nu köpa ett nytt ljudkort, mic. Även monitorer. Men jag väntar till sommaren med att köpa, då de jag vill prov lyssna först, ej kommit. Så tänkte ta fixa akustiken under tiden.

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Men, du måste ju utgå från den lyssningen (monitorer och ljudkort) du kommer att jobba med???

Eller har jag fel?

/V

Postat
Men, du måste ju utgå från den lyssningen (monitorer och ljudkort) du kommer att jobba med???

Eller har jag fel?

/V

Att akustikbehandla rummet utifrån mätningar av den lyssning man kommer att använda i rummet är definitivt en fördel.

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Du kan ju börja med dom teoretiska problemområdena:

http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

Om du är kräsen, som du uttryckte dig tidigare, så förbered dig på att du kommer få spotta i nävarna och bygga Helmholtz-lådor för att få bukt på basen!

Du kan ju börja planera inför det iaf.

/V

Postat (redigerat)
Du kan ju börja med dom teoretiska problemområdena:

http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

Om du är kräsen, som du uttryckte dig tidigare, så förbered dig på att du kommer få spotta i nävarna och bygga Helmholtz-lådor för att få bukt på basen!

Du kan ju börja planera inför det iaf.

/V

Jo jo, jag har full koll på det osv. Fast det var just mätningarna innan/efter jag vill göra.

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)
Att akustikbehandla rummet utifrån mätningar av den lyssning man kommer att använda i rummet är definitivt en fördel.

Hmmm. Okey. Ser inte varför det skulle vara det dock. Ifo, säg att man har ett par små monitorer som inte har så mycket botten. Då kanske det inte blir "lika" viktigt att har kontroll i de lägre än om man hade ett par midfältare etc. Fast om jag har fixat akustiken på de alla områden, så borde det ju inte ha betydelse?

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)

Det skulle inte fungera att mäta rummet med min Zeppelin. Den går inte så mycket lägre än 50hz, men sedan fixa hem en sub, och kolla resten? Till det mäta med etc Room Analyser från XTZ. Eller? Blir inte rättvis ljudbild kanske?

Redigerat av Gäst

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.