Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Det här är inte tänkt att vara en vanlig "hur får jag lika hög volym som kommersiella mixar-tråd", utan det är bara en sak jag lagt märke till som är lite intressant. När jag gjort klart en mix lägger jag på en limiter, inte för att få volymen råhög utan mest för att utnyttja det headroom jag haft i mixen. Bara av nyfikenhet slänger jag också på en nivå-analyserare, där man kan se den RMS-nivå mixen ligger på. Bara för att testa har jag gått upp till -9 och sen exporterat, även om jag tycker det låter för pressat då. Men när jag sedan jämför med andra, låter den ändå bra mycket lägre än kommersiella mixar. Och då är frågan, hur pass högt går dom egentligen? Över -9 känns ju klart överdrivet, jag brukar lägga mig på -11 någonstans! Kanske är det annat som gör att andra mixar uppfattas som högre? Extra mycket energi vid särskilt skarpa frekvenser? Annars är det väl helt enkelt så att mina mixar är för kassa för att dra upp i högre volym! 😄 Det är främst virveln som alltid låter väldigt "urtvättad" efter limitern, kan det va så att den komprimerats för hårt innan eller något liknande?

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Låga frekvenser är energi slukande och stjäl mycket dynamik men upplevs inte låta så starkt.

Har du kollat så att signalen inte har nån DC offset?

fig1.gif

Postat

Om du ser på den vänstra vågformen så ser du att den positiva amplituden är mycket större än den negativa vilket innebär att den positiva delen i perioden varar mycket längre innan fasen går genom 0 än den motsvarande negativa perioden. Om du normaliserar en sån signal till -0,1 dBFS så blir det i det här fallet bara den positiva amplituden som peakar mot -0,1 dBFS medan den negativa amplituden kanske hamnar på -4 dBFS beroende på hur stor DC-offset du har.

Postat (redigerat)

I Nuendo som jag kör så finns ett kommando Remove DC-offset. Vad har du för DAW?

Redigerat av Analogfreak
Postat

Jag har tracktion 3. Hittade inget om DC offset i manualen när jag bläddrade igenom som hastigast.

Sorry om jag själ tråden lite, men jag har lite liknande problem.

Postat
I Nuendo som jag kör så finns ett kommando Remove DC-offset. Vad har du för DAW?

Det räcker väl generellt att lägga ett högpassfilter på 10-20 Hz? Är det inte det "Remove DC-offset" gör, eller jobbar det efter en smartare algoritm som bara tar bort offseten och inga överflödiga låga frekvenser?

Postat
Det räcker väl generellt att lägga ett högpassfilter på 10-20 Hz? Är det inte det "Remove DC-offset" gör, eller jobbar det efter en smartare algoritm som bara tar bort offseten och inga överflödiga låga frekvenser?

Jag har också för mig att det är det som Remove DC offset gör. Men jag är inte säker på att ett vanligt högpassfilter fungerar lika effektivt som funktionen i DAW.

Nån annan här kanske är lite mer insatt i vilka andra alternativ som fungerar.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Audacity har den funktionen, ett fint gratisprogram.

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

I Tracktion har finns pluggen Final Mix som har DC filter.

Redigerat av drloop
Postat
Det är främst virveln som alltid låter väldigt "urtvättad" efter limitern, kan det va så att den komprimerats för hårt innan eller något liknande?

Vill du försöka pressa ytterligare rekommenderar jag att du mixar med limitern på. Då är det lättare att höra vad som lättar upp mixen något.

Om t ex virveln låter pressad efter slutlimitering kan du testa att helt enkelt sänka nivån på den. Eller lägga en limiter på trum- eller virvelspåret. Väl avstämda highpassfilter på instrument som ligger starkt i mix kan också underlätta.

Pröva också olika limiters och de olika instälningar som dessa har. Ett läge kanske stryper virveln medan ett annat distar bastrumman. Lite pest eller kolera-läge kan man tycka, men i vissa fall är det lätt att föredra det en framför det andra.

Postat
Audacity har den funktionen, ett fint gratisprogram.

Ursäkta min okunskap, men vad heter funktionen i Audacity?

(Jag kör v1.2.6, i en variant där svenska blandas huller om buller med engelska...)

Postat
Vill du försöka pressa ytterligare rekommenderar jag att du mixar med limitern på. Då är det lättare att höra vad som lättar upp mixen något.

Om t ex virveln låter pressad efter slutlimitering kan du testa att helt enkelt sänka nivån på den. Eller lägga en limiter på trum- eller virvelspåret. Väl avstämda highpassfilter på instrument som ligger starkt i mix kan också underlätta.

Pröva också olika limiters och de olika instälningar som dessa har. Ett läge kanske stryper virveln medan ett annat distar bastrumman. Lite pest eller kolera-läge kan man tycka, men i vissa fall är det lätt att föredra det en framför det andra.

Ah, tack för bra tips! Tänkte på en annan grej, innan jag lägger på limitern i slutet brukar mixens peak ligga på kanske -10 eller så, då jag alltid drar ner alla kanalerna innan jag börjar mixa för att få headroom. Ska jag få upp volymen innan jag lägger på limitern kanske? Eller är det skitsamma?

drloop (oregistrerad)
Postat
Ursäkta min okunskap, men vad heter funktionen i Audacity?

(Jag kör v1.2.6, i en variant där svenska blandas huller om buller med engelska...)

Oj, det finns inte i min version... sorry. Då måste det funnits i någon annan editor som jag använt. Ursäkta!

Postat

Upptäckte att det finns ett DC offset filter i Ozone som jag använder, så det kör jag med nu! Men sen såg jag även att i Cubase så finns det under Audio-processing något som heter typ remove DC offset, ska jag göra det här på varje spår? Eller räcker det att bara göra det i mastern?

• 2 veckor senare...
Postat

Bästa trixet för snare, spelar ingen roll om det är ett trumkit eller en maskin, är att kompressa skiten ur den parallellt med en UAD 1176LN med snabbaste attack och snabbaste releasen du kan komma undan med. Detta innan den anländer vid trumbussen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.