Hermholtz Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 Tjenare, Jag har stött på bridge på slutsteg och jag har ingen koll på vad det egentligen gör. :S Har två slutsteg till ett passivt PA med separat mixer. Altså två passiva toppar och två subbar med var sitt steg. Signal vägen är Dator -> mixer -> toppsteg -> Subbassteg Vad har bridge för funktion ? Jag kan tänka mig att man vill skicka hela signalen från datorn igenom båda stegen fast förstärka olika frekvensområden men man måste ju fortfarande länka så att båda stegen får samma signal :S Tack på förhand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 Bridge innebär att båda stegkanalerna jobbar i mono (bryggkopplat). Du kan ta ut högre effekt men du får bara 1 kanal. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 (redigerat) Bridge betyder bryggat! MAO så bryggkopplar man slutsteget. Eftersom dom flesta slutstegen är stereo så kan man koppla ihop dessa två halvor och på så sätt få ut mer kräm. MEN det blir då ett sk monoslutsteg och med en jädrans massa mer kräm. MEN beroende på VAD det är för slutsteg så måste du se upp vad det står på steget. Om det är ett äldre så kolla vad kopplingsschemat säger. Du kan normalt INTE använda båda utgångarna som TVÅ! Kanal 1 har plus och minus ut. Och likaså kanal2 har plus och minus. OM du bryggkopplar så MÅSTE du ta Kanal 1's plus och kanal 2's plus. Oftast så är kanal 1 plus en minuspol. Och kanal 2s en pluspol! Om du inte gör detta så kommer du få ut likström (i äldre steg) och då bränner du elementen /högtalarna Det finns fördelar med detta bridge! Om du har två basar på exempelvis 8 ohm styck och matar dom med varsin kanal från steget så låter det som det gör. Men om du då bryggkopplar steget och kopplar ihop basarna på den monoutgång som blir på steget så får du mer kräm. Dels av att du parallellkopplar basarna och får ut mer effekt från steget. 8 ohm parallellt blir 4 ohm. MAO du får ännu mer effekt ur steget! Samtidigt som du får monobas vilket resulterar mer kontrollerad bas. Så överlag så blir det mer muller i dina grejjer! M E N Kolla / goolga / kolla manualen vad det säger där så du inte förstör grejerna. Håll koll på hur lågt ohm steget klarar i mono. Och att det har bra kylning! Redigerat 21 februari 2010 av KillwithSkill Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 (redigerat) När jag jobbade som ljudtekniker så körde vi alltid stegen i stereo fastän vi hade separata stegvagnar L & R pga stegen har mycket bättre dämpfaktor i stereo. 😉 På varje steg kopplade vi 2 baslådor. Speakon-kontakterna på stegen var gjorda så här: ChA: Pin 1+=ch1+, Pin 1-=ch1-, Pin 2+=ch2+, Pin 2-=ch2- ChB: Pin 1+=ch2+, Pin 1-=ch2-, Pin 2+=ch1+, Pin 2-=ch1- Pin 1+ & pin 1- matade 2st parallellkopplade 18" basar och pin 2+ & pin2- matade 2st parallellkopplade 18" basar i en 4-18 låda. Varje element har en nominell impedans på 8 ohm så den totala impedansen blir här 4 ohm per pin-par. Redigerat 21 februari 2010 av Analogfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 (redigerat) När jag jobbade som ljudtekniker så körde vi alltid stegen i stereo fastän vi hade separata stegvagnar L & R. 😄 Ja har man steg så finns det ingen idé med att brygga! Polaren har kört i många år med Camcosteg till sitt Nexo! Och det funkar ju rätt bra. Men nu så har han köpt Nexos egna steg (i sammarbete med Yamaha) NXAMP Dom finns i 4x1000 watt eller 4x4000watt! Han köpte 4 steg. Och har beställt fyra till! Så han har byggt ut sin firma med ytterligare 128 000 watt! Haha jävla dåre! Själv så hatar jag franske skit Nexo och La Acoustic!¨ Nej Meyer ska det vara 😉 Redigerat 21 februari 2010 av KillwithSkill Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 (redigerat) Ja har man steg så finns det ingen idé med att brygga! Polaren har kört i många år med Camcosteg till sitt Nexo! Och det funkar ju rätt bra. Men nu så har han köpt Nexos egna steg (i sammarbete med Yamaha) NXAMP Dom finns i 4x1000 watt eller 4x4000watt! Han köpte 4 steg. Och har beställt fyra till! Så han har byggt ut sin firma med ytterligare 128 000 watt! Haha jävla dåre! Själv så hatar jag franske skit Nexo och La Acoustic!¨ Nej Meyer ska det vara 😄 Jag körde också med Camco... I varje stegvagn hade vi 1st DL3000 till Sub, 1st DL3000 till Lowmid, 1st DL1500 där kanal 1 matade Highmid och kanal 2 high. Det var 4vägs system med 8 polig speakon till topparna. Vi hade 4 såna stegvagnar per sida ( 1 vagn per sida var försedd med 4-vägs filter) som försörjde 8 toppar och 8 basar per sida (totalt 16 basar och 16 toppar) Redigerat 21 februari 2010 av Analogfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 Electro-Voice ska det vara 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 Camco var bättre förut med DL-serien. Skulle jag köpa steg idag så skulle det bli Crown. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 (redigerat) Crown levererar så in i helvete! Deras Itech är grymma. OCH dyra! Jag pratade med en kollega för ett tagsen och han sa att AD/DC kör medElectro Voice X-Array! Men Dom tog in folk från Clair Brothers och det blev att byta alla elementen till JBL direkt. Sen kör AC/DC med EAW's basar. Hornladdade 2x18. 72 stycken på ullevi var det sist! JÄVLAR vad det spelade 😄 Redigerat 21 februari 2010 av KillwithSkill Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 (redigerat) Crown levererar så in i helvete!Deras Itech är grymma. OCH dyra! Jag pratade med en kollega för ett tagsen och han sa att AD/DC kör medElectro Voice X-Array! Men Dom tog in folk från Clair Brothers och det blev att byta alla elementen till JBL direkt. Sen kör AC/DC med EAW's basar. Hornladdade 2x18. 72 stycken på ullevi var det sist! JÄVLAR vad det spelade 😄 http://www.crownaudio.com/amp_htm/mai.htm http://www.crownaudio.com/pdf/amps/140864.pdf Kolla in dämpfaktorn 😉 Redigerat 21 februari 2010 av Analogfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 Crown gör helt klart bra steg även om de inte är ensamma om det i dag. När jag samarbetade med Crowns svenske generlaagent så berättade han om Crowns största hemlighet, de anställda och ägarna bad till gud (att han skulle beskydda stegen!) varje dag i fabriken innan de började jobba...Inte konstigt att de kunde lämna generösa garantier. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 Crown gör helt klart bra steg även om de inte är ensamma om det i dag. När jag samarbetade med Crowns svenske generlaagent så berättade han om Crowns största hemlighet, de anställda och ägarna bad till gud (att han skulle beskydda stegen!) varje dag i fabriken innan de började jobba...Inte konstigt att de kunde lämna generösa garantier. Var det innan Crown ingick i Harman-group? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 Var det innan Crown ingick i Harman-group? Ja det var i början på 90-talet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hermholtz Postat 21 februari 2010 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2010 Tack för all hjälp, problemet har varit att jag bara kunnat köra ut mono i systemet. När jag sätter stereo på mastern så blir det bara signal på PPM mätarna för left kanal. Så jag plockade ner systemet som är ett litet PA för ett dansgolv och felsökte och kopplade om allt. Behöver inte köra stereo egentligen, lokalen är skit och högtalarna är sletna och sönderspelade. Jag funderar på hur signalvägen skall vara, det borde väll vara dator->mixer->steg topp-> steg bas ? eller skall signalen parrallel kopplas någonstanns ? typ linkas mellan stegen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 Tack för all hjälp, problemet har varit att jag bara kunnat köra ut mono i systemet. När jag sätter stereo på mastern så blir det bara signal på PPM mätarna för left kanal. Så jag plockade ner systemet som är ett litet PA för ett dansgolv och felsökte och kopplade om allt. Behöver inte köra stereo egentligen, lokalen är skit och högtalarna är sletna och sönderspelade. Jag funderar på hur signalvägen skall vara, det borde väll vara dator->mixer->steg topp-> steg bas ? eller skall signalen parrallel kopplas någonstanns ? typ linkas mellan stegen? Du måste skicka signalen från mixern till ett delningsfilter först. Om delningsfiltret är inbyggt i suben så skickar du signalen dit och då finns det utgångar på suben till topparna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.