Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en fråga! Det finns ju rätt mycket filmmusik. Bra som dålig!

Det mesta brukar ju vara snygga symfonierorkestrar

Men sen finns det lite variationer annan stil....

Sitter å kollar på The Negotiator Samuel L Jackson och då var det en begravningsscen och då spelades ett snyggt stycke. Och det påminde mkt om Braveheart. Och den musiken känner ju många igen. Kallas den för nåt speciellt? Mycket flöjter, stråkar och säckpipor! Finns det nån känd artist som kör sån musik?

Likaså gäller musiken i Troy med Brad Pitt! Där är det en hel del riktigt spacade wailningar dränkta i snygga reverber. Lite arabisk stil på det. Är det det som kallas etno? Lyssna på början http://www.youtube.com/watch?v=BB2k01zqIjc

Det fast med mer reverb.

Finns ju bara man googlar/youtubar men är det nån som känner till bra så hojta till!

Sen finns det ju LotR och Star Wars osv....

Mata mig full med bra filmmusik!

Skål! 😉

Annons
Postat

En namnlös genre som jag funderat på är den som ofta hörs i skräckfilmer. Gitarr -eller pianoplock med en nynnande kvinnoröst som liksom väser fram tonerna (givetvis med en rejäl skvätt reverb). Ibland används tolvtonsskalan, men inte alltid. Usch, får the creeps bara av att tänka på det.

Ett tips (för dom som fortfarande köper dvd) är att kolla in extramaterialet. Ibland finns korta dokumentärer om just filmmusiken, som gör att man vill se om filmen ifråga.

Postat (redigerat)

Kul tråd! 🙂

För musik med flöjter och sjungande kvinnor med touch av södra kulturer, så har vi ju Karl Jenkins. Mest känd för sin låt

. Riktigt mäktigt och vackert, får rysningar varje gång.

Studioversionen med bättre kvalité finns på Spottan.

Sedan om man ska hålla sig till annan kulturell filmmusik så är en av de största i asien Joe Hisashi, helt fantastisk kompositör. Mina tre bästa tips är:

- En spännande låt med många instrument och stilar.

- Otroligt fin sololåt på cello och piano.

- Mer västerländskt sound och oerhört vacker å mäktig.

Sedan en äldre stor klassiker från västvärlden som är helt genialisk är ju Vangelis med

Var ju ungefär när syntharna hade kommit till världen. 😛 Så enkelt, så sjukt bra.

God lyssning. 🙂

/Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
Ja den är bra!

The Macahans theme är riktigt bra!

För att inte tala om serien! Absolut den bästa westernserie nånsin!

Nja - möjligen den bästa "riktiga" westernserien. Annars gäller "Lilla huset på prärien" för min del. Har sex säsonger på dvd! :rolleyes:

Postat (redigerat)

en stråkbordun, sångerska med låg trea, låg sexa och hög sjua så har du grejjen, lägg sen till en ångestfylld säckpipa, så är saken biff 😉 Krydda gärna med lite djembe och böneutrop; Klart!

Redigerat av Umemagnus
DieHard (oregistrerad)
Postat
Hahaha! NEJ! Den är ju värre än disney;)

Hehehehe! 😉 Man kan fan inte vara en rocker och gilla lilla huset på prärien. Värsta överdrivna snyftserie.

Postat
Hehehehe! 😉 Man kan fan inte vara en rocker och gilla lilla huset på prärien. Värsta överdrivna snyftserie.

Ja fy fan! Laura! URK

Thanx PAA

Love you PAAA

God Bless ju PAAAAAA

PAAAAAAAA

Michael Landon skrev väl mkt ?

Minns när jag var arbetslös runt 1992. Tror skiten gick på tv3 då. Startade lagomt när jag vaknade. så där runt lunch. Tror jag sett alla avsnitt!

Fanns ju inga alternativ på TV då! Tvshop! Gör det iofs inte idag heller....

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja han förvandlade den där till värsta snyftserien. 🙂 Tittade på skiten när den gick sådär i slutet på 70-talet och framåt. T om morsan retade upp sig på allt snyftande. Laura bölade i varje avsnitt mer eller mindre. 🙂 Minns att de tjejer som läste böckerna som serien byggde på, som var sann historia, och det var ingen snyfthistoria direkt. Men det skulle väl passa in i den typiska äckliga politiskt korrekta helylleamerikanska vita kristna medelklassidealet. Usch! 😉

Redigerat av DieHard
Postat
Nja - möjligen den bästa "riktiga" westernserien. Annars gäller "Lilla huset på prärien" för min del. Har sex säsonger på dvd! 😆

+1 på det! Vi känsliga män måste hålla ihop.

Postat (redigerat)

Som ett gediget fan av LHPP måste jag också förtydliga min ståndpunkt och syn på serien:

Mary var böl-röven - inte Laura. Visst hade hon också sina stunder, men det var Mary som lipade för minsta fis.

Jag gillar iofs inte det helyllekoncept som säljs in, med kristna värderingar och annat shajt, men å andra sidan tog

serien upp en del gjutna ämnen över åren, såsom incest, alkoholism, adoption, barnmisshandel, arbetslöshet, ett gäng

dödliga epidemier, rasism, kolonialism blabla.

För att inte tala om höjdpunkterna: Mary blir blind, Albert dör i leukemi, alla invånare spränger byn i luften, Garveys

morsa och Marys nyfödda brinner inne i en brand som startades av Albert (som nästan tar livet av sig av skuldkänslor. Säsong 6!)

Plenty of shit to go around.

Redigerat av JohnRick

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.