Jump to content
Annons

Newbiefråga om högtalare vs förstärkare

Recommended Posts

SkylarkDiamond (oregistrerad)
Postat

Hallåjs!

Har en del nybörjarfrågor, som ni experter säkert kommer att sucka högt åt, men jag är ganska ny på hifi-grejer och behöver verkligen hjälp!

Jag hade nämligen tänkt att pussla ihop en gammal Kenwood-förstärkare, som jag hittade i förrådet och som använts till ett hemmabiosystem för ett par år sedan, med en vinylspelare. Dessutom måste jag koppla in externa högtalare för att det ska komma något ljud, antar jag. 😮

Vinylspelaren ifråga har inbyggd RIAA-förstärkare, så den kan jag typ sätta i vilken ingång som helst (eller?), men däremot fattar jag inte var högtalarna ska gå. I audio-sektionen bak finns bara CD, DVD, AUX, VIDEO, TAPE, etc. Förstärkaren ser ut SÅ HÄR (<--följ länk) bak.

Vore supertacksam om någon kunde förbarma sig över mig och reda ut det hela! 😆

Förresten, någon som vet vilken typ av externa högtalare som skulle kunna passa till denna förstärkare (Kenwood KRF-V4060D). De ska vara små och billiga och behöver inte vara av någon superkvalitet. Jag lyssnar ändå mest i hörlurar och gör jag inte det så lyssnar jag på låg volym som bakgrundsmusik typ.

Tack!

Annons
Postat
Hallåjs!

Har en del nybörjarfrågor, som ni experter säkert kommer att sucka högt åt, men jag är ganska ny på hifi-grejer och behöver verkligen hjälp!

Jag hade nämligen tänkt att pussla ihop en gammal Kenwood-förstärkare, som jag hittade i förrådet och som använts till ett hemmabiosystem för ett par år sedan, med en vinylspelare. Dessutom måste jag koppla in externa högtalare för att det ska komma något ljud, antar jag. 😮

Vinylspelaren ifråga har inbyggd RIAA-förstärkare, så den kan jag typ sätta i vilken ingång som helst (eller?), men däremot fattar jag inte var högtalarna ska gå. I audio-sektionen bak finns bara CD, DVD, AUX, VIDEO, TAPE, etc. Förstärkaren ser ut SÅ HÄR (<--följ länk) bak.

Vore supertacksam om någon kunde förbarma sig över mig och reda ut det hela! 😆

Förresten, någon som vet vilken typ av externa högtalare som skulle kunna passa till denna förstärkare (Kenwood KRF-V4060D). De ska vara små och billiga och behöver inte vara av någon superkvalitet. Jag lyssnar ändå mest i hörlurar och gör jag inte det så lyssnar jag på låg volym som bakgrundsmusik typ.

Tack!

Hej!

Högtalarna kopplar du in i kontakterna på baksidan där det står "Speakers". Lite svårt att se vilken av de fem

eftersom bilden är lite otydlig, men inte i "Front" i alla fall. Den ena kabeln ska in i den röda och den andra i den svarta, likadant i andra ändan i högtalaren - det är viktigt.

Skivspelaren, om den förstärkare, kan du köra in i vilken ingång som helst, typ CD eller DVD.

Mvh/

Postat

Japp.. Som Sleap säger! Föutsatt att du inte har aktiva högtalare.. Det är passiva högtalare som gäller för denna förstärkare..

Postat (redigerat)

Tack för svaret!

Men vad ska man ha för kablar till högtalarna om de ska in där det står "Speaker"? 😄 Det ser inte ut som uttag för vanliga "stickkontakter", som det är på allt annat, utan mer för sådana där smala kablar med en "plastklämma" längst ut. Svårt att förklara när man inte vet vad det heter, men ungefär sådana som sitter på nätverkskablar, fast mindre. Eller har jag helt fel?

Redigerat av SkylarkDiamond
Postat

Du ska inte ha nån kontakt alls.. Tanken är att du ska skala av änden på högtalarkabeln så kopparledarna kommer fram ca 10 mm.. Vrider runt kopparkardelerna lite så att dom inte spretar så.. Trycker på röda resp svarta plasttungan och stoppa in ledningen i hålet där.. Klart! 🙁

Tack för svaret!

Men vad ska man ha för kablar till högtalarna om de ska in där det står "Speaker"? 😄 Det ser inte ut som uttag för vanliga "stickkontakter", som det är på allt annat, utan mer för sådana där smala kablar med en "plastklämma" längst ut. Svårt att förklara när man inte vet vad det heter, men ungefär sådana som sitter på USB-sladdar, fast mindre. Eller har jag helt fel?

Postat

Jaså, var det så "enkelt". Tror dock att pojkvännen får agera försökskanin med de där kablarna ifall något exploderar. Bor i ett gammalt hus och har bara ojordade kontaktuttag hemma också... 😄

Hur är det förresten med ohms på högtalare vs förstärkare? Något särskilt man ska tänka på så att inte allt pajar? Hur vet man vilket ohms-tal ens förstärkare och högtalare har?

Postat

Ohm ska helst matcha.. (Samma på högtalare och förstärkare..) Men ju högre Ohm högtalaren har ju mindre belastar det förstärkaren.. Med andra ord 8 Ohm högtalare i en 4 Ohm förstärkare gör inget alls. Tvärs om 4 Ohm högtalar i en 8 Ohm förstärkare kan skada förstärkaren..

Postat
Högtalarna kopplar du in i kontakterna på baksidan där det står "Speakers". Lite svårt att se vilken av de fem

eftersom bilden är lite otydlig, men inte i "Front" i alla fall.

De två uttagen längst till vänster är Front, sedan kommer Center och de två som är för sig själva åt höger är Surround. Så kan jag välja om jag ska koppla in dem på Center eller Surround eller är något bättre än det andra?

hegobald: det står 6-16 ohm på förstärkaren. Så då ska varje högtalare helst vara på minst 8 ohm, eller? För jag antar att man räknar ihop högtalarnas tal om man har två stycken, dvs. 8+8=16?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Tack!

Kolla på www.fynda.se de har en hel del billiga små högtalare som låter riktigt bra.

Postat
De två uttagen längst till vänster är Front, sedan kommer Center och de två som är för sig själva åt höger är Surround. Så kan jag välja om jag ska koppla in dem på Center eller Surround eller är något bättre än det andra?

hegobald: det står 6-16 ohm på förstärkaren. Så då ska varje högtalare helst vara på minst 8 ohm, eller? För jag antar att man räknar ihop högtalarnas tal om man har två stycken, dvs. 8+8=16?

Du ska koppla in högtalarna på front om du ska köra stereo. Ohm är per kanal så man räknar bara ihop om de seriekopplas på samma kanal, parallellkopplas se så blir ohmtalet hälften av högtalarnas sammanlagda ohm. Eftersom du bara verkar vilja ha två högtalare så ska du alltså ha 8 ohms högtalare.

Postat

Glaskatten: massa tack för tipsen. Vilken bra webshop btw! 😄

Kan man även ha bara en högtalare om man vill, t.ex. en centerhögtalare? Det verkar ju nästan billigare. Om den är på 4-8 ohm, funker det då med min förstärkare? Sätter man den på Front eller Center?

En annan fråga är hur de små röda "spakarna" ska ställas in vid Speakers (där ingången till högtalarna är). Ska man fälla dem uppåt eller nedåt vid den ingång som används?

Postat
Glaskatten: massa tack för tipsen. Vilken bra webshop btw! 😄

Kan man även ha bara en högtalare om man vill, t.ex. en centerhögtalare? Det verkar ju nästan billigare. Om den är på 4-8 ohm, funker det då med min förstärkare? Sätter man den på Front eller Center?

En annan fråga är hur de små röda "spakarna" ska ställas in vid Speakers (där ingången till högtalarna är). Ska man fälla dem uppåt eller nedåt vid den ingång som används?

De spakarna ska antagligen fällas uppåt oftast är det både röda och svarta en per fas + - , du kan använda bara en centerhögtalare om du vill, koppla den då på en av fronthögtalarutgångarna och vrid ned balansen till den kanalen, som du inte använder. En 4-8 ohm högtalare lär fungera utmärkt på din förstärkare om du inte ska vräka på med max volym.-

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
Glaskatten: massa tack för tipsen. Vilken bra webshop btw! 🙂

Det gäller att förstärkaren kan spela stereo-musik i centerhögtalaren i så fall. Det brukar ibland finnas program som 5ch/7ch stereo, Dolby Pro Logic II eller dylikt på förstärkaren. Om en låt är gjord i stereo, vilket den är, spelas den ju just i stereo. Dvs. inte i centerhögtalaren då denna är avsedd för tal i 5.1/7.1-filmer t.ex.

Hoppas det löser sig!

MVH

Johan

Redigerat av johle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.