onosoul Postat 9 januari 2005 Postat 9 januari 2005 Jag har en behringer mic 100 rörpreamp som har börjat f***a ur. När jag kopplar in den skrapar det och har sig, det låter nästan som digitalt brus. Jävligt störande och det är inte lite den låter. Det kan väl knappast vara röret det är fel på eftersom ljudet som går igenom är realtivt opåverkat. Jag har testat med olika kablar så det kan inte vara det. En polare sa att det kanske är oxid på puttarna men va fan den är ju nästan ny...och jag vill inte skruva isär den själv. Om jag bara kunde hitta kvittot! Är det någon som har varit med om något liknande??
onosoul Postat 10 januari 2005 Trådstartare Postat 10 januari 2005 Synd, den lät bra med tanke på att den kostade 500:-
Fredster Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 YWGWYPF dvs....you will get what you pay for! 😉 Oxid låter som en mkt kompetent gissning. Kan även vara BIAS-strömmen till röret som måste kalibreras om!
onosoul Postat 10 januari 2005 Trådstartare Postat 10 januari 2005 Jag känner dock flera som har likadana och de har inte haft problem. Frågan är om man vågar skruva upp den och ta bort ev oxid. Finns det något bra medel att ta bort oxid med?
Vallhagen Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 Jag går själv i "köpa-billig-mik-och-preamp-tankar", och var nere på Musikbörsen och kikade på just en sån burk som gått sönder för dig. Nu ska man ju alltid salta vad en säljare häver ur sig, men jag påstår att jag känner den här killen rätt bra; och han påstår att han har väldigt lite / inga klagomål på den här produkten. Men du har fått tag på ett måndagsexemplar?! Spring och klaga, har säljaren nåt vett / hut i kroppen, så byter han ut den mot en ny rakt av. Tekniskt sett tror inte jag på oxid, om den är hyfsat ny (< halvår?), och levt i en normalsund elektronikmiljö. /Bengan
onosoul Postat 10 januari 2005 Trådstartare Postat 10 januari 2005 Jag är också förvånad över att den pajat! De jag känner som har likadana har inte haft problem alls. Och de ska ju tåla att använda som "distpedal"
Fredster Postat 11 januari 2005 Postat 11 januari 2005 Tekniskt sett tror inte jag på oxid, om den är hyfsat ny (< halvår?), och levt i en normalsund elektronikmiljö. /Bengan Många billiga saker kan få oxidproblem redan efter en månad. Lätt att kolla om det är oxid……vrid på pottarna fram o tillbaka under någon minut och se om problemen minskar. Gör dom inte det så är det inte oxid!
Claes Holmerup Postat 11 januari 2005 Postat 11 januari 2005 Röret sitter i en sockel, så du kanske också ska testa att dra ur och sätta in det några gånger för att se om det är oxider på kontaktytorna där...?
onosoul Postat 12 januari 2005 Trådstartare Postat 12 januari 2005 Självklart är det garanti, men jag kan inte hitta kvittot! Jag ringde till butiken där jag köpt den och förklarade mitt problem och han trodde absolut det var röret som var keff. Ett nytt skulle kosta runt en hundring
electroaudio Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 YWGWYPF dvs....you will get what you pay for! 🙂 Oxid låter som en mkt kompetent gissning. Kan även vara BIAS-strömmen till röret som måste kalibreras om! 🙂 ehhrm.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.