iGnu Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Tjena! Vill bara berätta att vi nu släpper vår nya låt "Burn It To The Ground"! Den kan laddas ner gratis från vår nya sida Kobojsarna.se tillsammans med ett gäng remixer från Ali Payami, Joel Smiel och Junior, J.J och iTod. Låten är den första vi gör sedan vi bytte till ableton live och är till stor del gjord med de medföljande effekterna i Live. Vad tycker ni då?🙂 (känner någon att de vill remixa den så hör av er) // Kobojsarna
Pesek Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Tjena! Vill bara berätta att vi nu släpper vår nya låt "Burn It To The Ground"! Den kan laddas ner gratis från vår nya sida Kobojsarna.se tillsammans med ett gäng remixer från Ali Payami, Joel Smiel och Junior, J.J och iTod. Låten är den första vi gör sedan vi bytte till ableton live och är till stor del gjord med de medföljande effekterna i Live. Vad tycker ni då?🙂 (känner någon att de vill remixa den så hör av er) // Kobojsarna Kul! Gav låten en kritisk lyssning precis och detta är mina tankar: Introt är skönt och jag tänker direkt, hmm har killarna ändrat genre och blivit lite mainstream poprock a la the states. Känner mig lite tom. Sen kommer refrängen som lyfter låten, en klassisk refräng med bra melodi som är lätt att nynna med i och en bra text som sätter sig. Början gör att jag tänker mycket på Sunrise Avenue - Fairytale gone bad utan att kännas som någon ripoff. Hur lätt är det att inte påminna om någon annan artist idag? 🙂 Och nu börjar det! Nu hugger det till och housesoundet tar över och jag tycker det är riktigt snyggt jobbat. Väldigt skönt gung och det lär funka bra på golvet. Det enda som jag tycker känns som den svagaste punkten i låten är faktiskt sången och soundet på den. Inte alls skitigt och känns alldeles för torrt för att passa. Delayet på FIRE i refrängen funkar bra men själva sången känns väldigt tam i förhållande till låten som är ganska tuff i attityden. Hoppas att du förstår vad jag försöker att förklara ??? Sången som den är nu känns betydligt mer blink182 än house. I sin helhet en bra låt som kommer att fungera i radion helt klart. Lite tankar från mig. 3 av 5 får ni av mig 🙂 Jag är också nyfiken på varför ni gått över till Live, från Logic om jag minns rätt?
iGnu Postat 19 februari 2010 Trådstartare Postat 19 februari 2010 Kul med ordentlig input!! precis det man vill höra:) Vi backade rätt rejält på skitigheten för vi tyckte det var för mycket men det får vi strunta i nästa gång då😛 ja, det är väl mest jag som bytt till Live, har börjat störa mig på Logic sedan v9. Allvarliga buggar som aldrig fixas, ostabilt och sällan strömlinjeformat. Nu efter jag lärt mig Live ångrar jag all tid jag lagt på Logic. Öppnar jag Logic nu så känner jag mig helt lost, har glömt alla 8-9 kommando bara för zoomning i arrange.. live har 1 kommando liksom. Kan även tipsa er om en "Cribs"-film om studion under Media på kobojsarna.se 😆
laxlaxlax Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 (redigerat) Tycker sångaren inte passar i verserna - småsurt och lite fel röstläge? Osäker på introt om ni ska sikta på radion.. tänkte först att det var skämt på gång, fick lite den känslan i öppningen. Kommentar? EDIT: Roligt med Cribs! 😆 Redigerat 19 februari 2010 av laxlaxlax
iGnu Postat 19 februari 2010 Trådstartare Postat 19 februari 2010 Tycker sångaren inte passar i verserna - småsurt och lite fel röstläge? Osäker på introt om ni ska sikta på radion.. tänkte först att det var skämt på gång, fick lite den känslan i öppningen. Kommentar? Nja, kan väl inte direkt säga att vi siktar på radio.. Och helt seriösa är vi väl ändå inte:) Några synpunkter på produktion eller mix?
laxlaxlax Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Nja, kan väl inte direkt säga att vi siktar på radio.. Och helt seriösa är vi väl ändå inte:) Några synpunkter på produktion eller mix? Tyvärr, långt ovanför min nivå, bägge delar!
Pesek Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Kul med ordentlig input!! precis det man vill höra:) Vi backade rätt rejält på skitigheten för vi tyckte det var för mycket men det får vi strunta i nästa gång då🙂 ja, det är väl mest jag som bytt till Live, har börjat störa mig på Logic sedan v9. Allvarliga buggar som aldrig fixas, ostabilt och sällan strömlinjeformat. Nu efter jag lärt mig Live ångrar jag all tid jag lagt på Logic. Öppnar jag Logic nu så känner jag mig helt lost, har glömt alla 8-9 kommando bara för zoomning i arrange.. live har 1 kommando liksom. Kan även tipsa er om en "Cribs"-film om studion under Media på kobojsarna.se 😛 Måste säga att jag gillar er hemsida, riktigt snygg. Mysig studio dessutom, där hade man hängt rätt många timmar i veckan 😛 Förresten, vad kör ni för sub till era adam a7? Jag letar efter en och vill ha något som passar. Funderat på en Sub7 eller Sub8 från adam.
hegobald Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Det här är bra!!! Framförallt gillar jag extended-versionen, vilket gôtt tryck i basen.. Måste ju vara perfekt med Live! Måste vara skönt att slippa det linjära bandspelartänket som Logic ,Cubase etc dras med.. Man känner nästan skaparglädjen Live ger i extended versionen ju 😛 Inga buggar du retar dig på i Live?
iGnu Postat 19 februari 2010 Trådstartare Postat 19 februari 2010 Det här är bra!!! Framförallt gillar jag extended-versionen, vilket gôtt tryck i basen.. Måste ju vara perfekt med Live! Måste vara skönt att slippa det linjära bandspelartänket som Logic ,Cubase etc dras med.. Man känner nästan skaparglädjen Live ger i extended versionen ju 😛 Inga buggar du retar dig på i Live? Kul att höra:) Live känns så klockrent på något sätt.. Älskar sessionview även om jag använder arrangeview mest. Det är jäkligt smidigt att ha flera olika ideer, trumkomp, basgångar, riff osv till låten i sessionview som man sedan hämtar ut till arrange. Automationen i live är också riktigt klockren.. Logics automation har jag alltid varit rädd för att använda då man verkligen låser sig helt. Och automation innuti ett clip/en region funkar perfekt i live. Stör mig på ett par grejer i Live: att inte 4dels- och taktstrecken i pianoeditor är lite visuellt grovare samt att autofilter låter sådär om man skär i de lägsta basfrekvenserna.
Procedomani2 Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Schysst låt och skitsnygg hemsida (Vem ska ha cred för designen?)!!! Försökte mig på att lyssna igenom det som gick att lyssna på direkt på hemsidan. Gick baklänges och tyvärr så sket det sig på låten som skulle komma före den som heter nåt med Studentsången/låten/visan.... Error loading file.... eller typ nåt sånt... Ha´re
iGnu Postat 19 februari 2010 Trådstartare Postat 19 februari 2010 Schysst låt och skitsnygg hemsida (Vem ska ha cred för designen?)!!! Försökte mig på att lyssna igenom det som gick att lyssna på direkt på hemsidan. Gick baklänges och tyvärr så sket det sig på låten som skulle komma före den som heter nåt med Studentsången/låten/visan.... Error loading file.... eller typ nåt sånt... Ha´re Det är sångaren Mikael (danielssondesign här på forumet) som stått för hemsidan. Hmm konstigt, fick du det felet under Music-sidan? Bästa jag hört sedan "World Wide Web". Vad sägs om att öppna ett word-dokument och trolla av dig där istället?
Procedomani2 Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Nä, direkt på första sidan. Nya låten börjar direkt. Längst ner till vänster på sidan finns play, stop, pause osv. Om man skippar bakåt så fick jag det felet till slut.
danielssondesign Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Tycker sångaren inte passar i verserna - småsurt och lite fel röstläge? Haha, tack för den! ☺️
danielssondesign Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Btw, har hittat lösningen på felet med musikspelaren. Saknas en låt... Får fixas...
laxlaxlax Postat 20 februari 2010 Postat 20 februari 2010 Haha, tack för den! 😏 Tycker du själv att det funkar 100? No offense, tänkte att nivån var så hög att ni kan ta det - du sjunger ju skitbra på andra ställen och alla passar mer eller mindre bra i olika röstlägen osv?
nattvaktaren Postat 20 februari 2010 Postat 20 februari 2010 Ni borde testa autotune, det är en grym plugg. Ingen har använt den heller så den känns fresh.
Memphis Postat 20 februari 2010 Postat 20 februari 2010 (redigerat) Kul att höra mer från er kobojsarna, tycker det här var svinbra verkligen! lyssnat ett tiotal gånger nu. Ball kombination av rock och house/electro. Melodin på reffen e riktigt bra, sätter sig. En av era starkaste sidor enligt mig. Housedelen är jävligt fet och reverbet på sången diggar jag starkt. Nu är jag inget proffs men har några grejer jag skulle kunna påpeka. Den rockiga ös-delen på första reffen känns lite för vek, inte tillräckligt mäktig, även om den är ösig. Kan vara gitarrljudet eller avsaknaden av något instrumentpålägg ovanför allting, detta skulle kunna vara ytterligare en gura som pumpar på 8-delarna fast en oktav högre, alternativt på en ters som en andrastäma ovan. Eller pendlar mellan en kvint och följer ackordgången, sånt e snyggt och fyller ut bra. ,eller kanske en gura som lägger de tre första tonerna av 8-delarna och låter ackordet klinga ut resten av varje takt. Skulle också vara snyggt med en andrastämma på sången, tycker mig höra något pålägg lågt i bakrunden men gärna någon stämma som inte är lika likadan, utan ters etc. Dessa grejor skulle fylla ut det "tomrum" som jag smått känner. Egentligen ingen stor grej men skulle krydda till det så man får denna ordentligt tjocka mattan. Om ni nu alls hajjar vad jag pratar om. Angående sången så tycker jag inte alls den låter sur nånstans. Skibrajobbat hursomhelst, tror denna låten kan slå stort. Mvh Memphis Redigerat 20 februari 2010 av Memphis
drloop (oregistrerad) Postat 20 februari 2010 Postat 20 februari 2010 Ni borde testa autotune, det är en grym plugg. Ingen har använt den heller så den känns fresh. Oj...
danielssondesign Postat 20 februari 2010 Postat 20 februari 2010 Ni borde testa autotune, det är en grym plugg. Ingen har använt den heller så den känns fresh. Undrar om dem sa så till Hellström också...
iGnu Postat 21 februari 2010 Trådstartare Postat 21 februari 2010 (redigerat) Tycker du själv att det funkar 100? No offense, tänkte att nivån var så hög att ni kan ta det - du sjunger ju skitbra på andra ställen och alla passar mer eller mindre bra i olika röstlägen osv? Vi själva är nöjda med alla sångtagningar 🙂 Såklart hade vi kunnat redigera sönder det med Melodyne men det vill vi inte. Håller med om att röstläget och tonarten inte är helt optimalt men vi upptäckte det rätt sent i produktionen.. 🙂 Ni borde testa autotune, det är en grym plugg. Ingen har använt den heller så den känns fresh. Fan va du är cool! Redigerat 21 februari 2010 av iGnu
Dannesomfan Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 lyssnat lite med sunkiga skrivbordshögtalare så jag kan inte säga så mycket om prod eller mix (får en känsla av att jag inte skulle ha något att säga även om jag hade bra grejer att lyssna med) Känns dock som om låten skulle lyfta ordentligt om det hade varit en tjej som ylat i micken. Stör mig nästan lite på sången nu, vilket jag inte har gjort på någon av era andra låtar. är väl kanske en smaksak men det skulle väl inte skada att testa med en tjej? (använde samma mening i ett annat sammanhang en gång, men det är en annan historia) 🙂
iGnu Postat 21 februari 2010 Trådstartare Postat 21 februari 2010 Kul att höra mer från er kobojsarna, tycker det här var svinbra verkligen! lyssnat ett tiotal gånger nu. Ball kombination av rock och house/electro. Melodin på reffen e riktigt bra, sätter sig. En av era starkaste sidor enligt mig. Housedelen är jävligt fet och reverbet på sången diggar jag starkt. Nu är jag inget proffs men har några grejer jag skulle kunna påpeka. Den rockiga ös-delen på första reffen känns lite för vek, inte tillräckligt mäktig, även om den är ösig. Kan vara gitarrljudet eller avsaknaden av något instrumentpålägg ovanför allting, detta skulle kunna vara ytterligare en gura som pumpar på 8-delarna fast en oktav högre, alternativt på en ters som en andrastäma ovan. Eller pendlar mellan en kvint och följer ackordgången, sånt e snyggt och fyller ut bra. ,eller kanske en gura som lägger de tre första tonerna av 8-delarna och låter ackordet klinga ut resten av varje takt. Skulle också vara snyggt med en andrastämma på sången, tycker mig höra något pålägg lågt i bakrunden men gärna någon stämma som inte är lika likadan, utan ters etc. Dessa grejor skulle fylla ut det "tomrum" som jag smått känner. Egentligen ingen stor grej men skulle krydda till det så man får denna ordentligt tjocka mattan. Om ni nu alls hajjar vad jag pratar om. Angående sången så tycker jag inte alls den låter sur nånstans. Skibrajobbat hursomhelst, tror denna låten kan slå stort. Mvh Memphis Riktigt bra konstruktiv kritik, tack Memphis! Håller med dig om att det kanske saknas något i de lugnare delarna. Det kanske är mer en mixfråga egentligen för där ligger nämligen 3 stämmiga körer, gitarrer i oktav samt lite syntar i "rock-refrängen".. Saknas kanske någon top-note typ stråk eller liknande? det kunde också varit tyngre gitarrljud, testade det först, men kände att det blev för stor kontrast mot resten av låten.. Hursomhelst så är ju låten klar och vi kommer inte lägga mer tid på den. Hur tycker du mixen känns? låter den bra hos er? för tung i basen kanske? Detta är ju första produktionen sen studion byggdes om och jag har inte riktigt lyssnat in mig på rummet ännu.
iGnu Postat 21 februari 2010 Trådstartare Postat 21 februari 2010 lyssnat lite med sunkiga skrivbordshögtalare så jag kan inte säga så mycket om prod eller mix (får en känsla av att jag inte skulle ha något att säga även om jag hade bra grejer att lyssna med) Känns dock som om låten skulle lyfta ordentligt om det hade varit en tjej som ylat i micken. Stör mig nästan lite på sången nu, vilket jag inte har gjort på någon av era andra låtar. är väl kanske en smaksak men det skulle väl inte skada att testa med en tjej? (använde samma mening i ett annat sammanhang en gång, men det är en annan historia) 🙂 Det är ju inte helt fel att lyssna med skrivbordshögtalare!!🙂 vad tycker du om mixen då? går allt fram? Brukar själv lyssna i de inbyggda högtalarna i min macbookpro men känner att de är nästan "för bra" :S behöver ibland något sunkigare:) Tetsta med en tjej säger du?😄 i och med att vi är ett "band" så är det inte så lätt:) Kan det vara att röstläget och tonarten inte är optimal? vi får jobba mer med det på nästa låt.. Annars kanske pitcha upp sången ett par oktaver:)
Memphis Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 (redigerat) Riktigt bra konstruktiv kritik, tack Memphis! Håller med dig om att det kanske saknas något i de lugnare delarna. Det kanske är mer en mixfråga egentligen för där ligger nämligen 3 stämmiga körer, gitarrer i oktav samt lite syntar i "rock-refrängen".. Saknas kanske någon top-note typ stråk eller liknande? det kunde också varit tyngre gitarrljud, testade det först, men kände att det blev för stor kontrast mot resten av låten.. Hursomhelst så är ju låten klar och vi kommer inte lägga mer tid på den. Hur tycker du mixen känns? låter den bra hos er? för tung i basen kanske? Detta är ju första produktionen sen studion byggdes om och jag har inte riktigt lyssnat in mig på rummet ännu. Asså det ligger såpass med grejor på ändå. Men det var väl bara något lite top-notch jag var ute efter bara, låten gör sig väldigt bra ändå. Angående mixen så tycker jag den låter kanon här iallfall, basen är fet och tar inte över. Lyssnat genom Yamaha HS80m och lurar, Shure SRH440. Som sagt, grym låt och lycka till. /Memphis Redigerat 21 februari 2010 av Memphis
hegobald Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 (redigerat) Var tvungen att provlyssna extendedversionen i mina JBL 4430 matade av ett par GAS Ampzilla.. OJjj oj ojj.. Höll på att rammla av stolen av bastryck.. 🥰 Men det rymdes fint i mixen så inga problem.. Fin separation på allt.. 😄 Redigerat 21 februari 2010 av hegobald
Dannesomfan Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 Det är ju inte helt fel att lyssna med skrivbordshögtalare!!🙂 vad tycker du om mixen då? går allt fram? Brukar själv lyssna i de inbyggda högtalarna i min macbookpro men känner att de är nästan "för bra" :S behöver ibland något sunkigare:) Jodå det gick fram bra, har lyssnat hemma med monitorerna nu också, och det låter bra där också 🙂 Tetsta med en tjej säger du?🙂 i och med att vi är ett "band" så är det inte så lätt:) Kan det vara att röstläget och tonarten inte är optimal? vi får jobba mer med det på nästa låt.. Annars kanske pitcha upp sången ett par oktaver:) Äh det är väl inga problem? "Kobojsarna feat. trevlig flicka - Björn it to the ground" så är det ju fixat! 😉
danielssondesign Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 Blev jag kickad nu eller vad hände?!?!?! 😉 Nästa låt blir schlager, med tonartshöjning efter 25 sekunder. Jag har redan kontaktat Alcazar!
nattvaktaren Postat 22 februari 2010 Postat 22 februari 2010 Fan va du är cool! Jag vet. Och några pungsparkar får ni väl tåla 😛 - alternativt gråta hela vägen till banken.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.