Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Skedde ett litet missöde idag. Spelar in musik nästan dagligen, men idag när jag skulle lägga lite gitarr så är det nåt som inte stämmer. Problemet är bara att jag är för otekniskt lagd för att lista ut själv var problemet sitter, även om jag misstänker att det är gitarren/mickarna det är fel på.

Efter att jag har spelat in och sen spelar upp ljudregionen så sprakar det som fan. Inte ett konstant surr, utan korta och oregelbundna (men täta) "knäpp" i ljudet, som totalt dominerar det som är inspelat.

Pga en flytt ganska nyligen spelar jag bara in rätt in i ljudkortet (ett Edirol FA-101) eftersom jag inte har en förstärkare tillgänglig. (Så jag kan alltså inte testa gitarren i en förstärkare.) Jag har dubbelkollat hörlurar, telekablar och andra kablar osv, men de verkar funka.

Förmodligen får jag väl lämna in guran på service, men innan dess ville jag bara höra med er om ni känner igen detta problemet. I så fall får ni gärna bistå med tips på hur jag fixar det.

Annons
Postat

Hm. Jag vet inte så mycket om att spela in, men kanske det kan vara skräp eller något i "sladdhålet" eller vad man nu ska säga. Det hände nämligen för mig i somras när jag skulle spela bas i högtalare. Kolla så att det inte är smuts på kontakten eller i hålet!

Kram.

Postat

Är du säker på att det är knäpp från gitarren så det inte är cpu:n som laggar? Knäpp kan annars uppstå när det blir spänningskilnader eller vid galppkontakt (som i sig är en sorts spänningsskillnad). Statisk elektricitet? Är du laddad:) och sedan rör vid strängarna? Lite långsökt men det sitter ju en kondensator vid tonkontrollen, är den slut? Har du aktiva mickar så kan det va det som strular... Ett tips är att du tar in nån som kan hjälpa dig att felsöka lite innan du gör nåt drastiskt som kostar pengar, felet är förmodligen enkelt...

Kolin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.