Dingbats Postat 3 mars 2010 Trådstartare Postat 3 mars 2010 Men ni måste prata om olika saker. För jag spelade ackorden som dingis sa förut (innan han sa dom) och det lät bra där i slutet och utifrån det spelade jag det jag spelade. Ska vi göra som så att Memphis får mina gitarrfiler av pazo imorgon och spelar något fint till det? Det tycker jag låter bra. Jag vet inte vilket parti Memphis yrar om, för så som filen var efter jag gjort mitt var det enda tonala i hela låten de två ackorden.
Memphis Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 (redigerat) Men ni måste prata om olika saker. För jag spelade ackorden som dingis sa förut (innan han sa dom) och det lät bra där i slutet och utifrån det spelade jag det jag spelade. Men eftersom Dingis utgick ifrån sina ackord när han lade sin gitarr och jag utgick ifrån mina när jag lade kompet så är det logiskt att ditt komp inte passar i mitt komp ifall du utgick ifrån hans komp när du spelade in. E du me? 🙂😆 Nej, jag och Dingis pratar inte om olika saker, jag förstår precis vad han menar men jag anser att det inte alls passar, har spelat piano för lärare i 13 år så står allt fast i min punkt. xD Men spela roll, om jag får ändra basen under ditt komp så blir jag nöjd. 😛 Redigerat 3 mars 2010 av Memphis
Overkill Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Ja! Inget mer diskuterande om det här nu, tanken var ju att vi skulle slippa sånt men det gjorde jag ju bra som startade värsta grejen. Tror allt blir jättebra och passar fint så länge basen ändras lite i refrängen bara!
Memphis Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Jo precis. Fast samtidigt är det vettigt att reda ut sånt innan alla lägger sina pålägg så det inte blir en enda röra. Och med risk att folk som senare hör den säger, -vafan ni spelar ju alla i olika tonarter.. xD 🙂
Overkill Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Så länge det låter bra så tycker jag nog det är skitsamma. Uppenbarligen så om någon lägger något tokigt så reagerar ju de andra och så ordnas det upp. Tycker vi kör på bara! eller ja imorgon då
Dingbats Postat 3 mars 2010 Trådstartare Postat 3 mars 2010 Nej, jag och Dingis pratar inte om olika saker, jag förstår precis vad han menar men jag anser att det inte alls passar, har spelat piano för lärare i 13 år så står allt fast i min punkt. xD Nu tjafsar jag bara för sakens skull, men jag kan för allt i världen inte förstå hur du kan tycka att tonerna E och G# skär sig mot ett ackord som består av tonerna E, G# och B. Möjligen att gitarren inte är stämd till millihertzen korrekt, men liksom gud.
Overkill Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Jag lyssnade igen och på min gitarrslinga i refrängen så låter det inte så bra med den öppna G-strängen (eller F# för det är nedstämt). Kanske inte den som ställer till det men den är ful, kan försöka ta om det imorgon om det hinns med.
debatt Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 (redigerat) Hela projektet var på lite lösa boliner från början, vi gör en låt, paxa den som vill lägga på nåt. Och absolut inget ont om det, Dingbats o Overkill (för det var vad jag förstod ni som grundade idén), men nu börjar ni snacka musikteori, skalor, tonart och grejer... Om jag säger såhär, det brukar jag aldrig bry mig om. Mina låtar går i en massa olika tonarter - så allvarligt talat vet jag inte om jag kan bidra. Det som jag dock försöker undvika är att volymen på varje enskilt instrument inte fluktuerar alltför mycket. Det är det viktigaste. Håller med Memphis om att Dingbats gitarr kanske inte är på mikrohertzen stämd, men håller till 100% med Dingbats i uttalandet om att "va fan liksom"... Men det finns ju klart värre exempel på forumet här från millimeterNissar om att det o det instrumentet inte är stämt. Ibland undrar jag om dessa överhuvudtaget kan lyssna på ett kassettdäck... Det enda jag bara reagerade lite på var att den tappade i tempo vid 3:22 nånting, men sedan när Overkill la in sin gitarr på den så märktes det inte. Basen lät för hög först, är den ändrad nu? Kanske att den upplevs lite lägre nu när fler instrument lagts på? Jag hörde den ju innan Overkills gitarr! Ska brassa på högt på stereon denna NU och återkomma... 😄 Redigerat 3 mars 2010 av debatt
Dingbats Postat 3 mars 2010 Trådstartare Postat 3 mars 2010 Musikteorisnacket var bara för att reda ut vilket instrument som skar sig mot vad vart. Nu är det väl Pazo, Killis och Memphis som har bollen tillsammans och ska få till en ny fil snart tror jag?
Neosus Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Pianot går naturligtvis göra om om det behövs eller göra nått annat om det behövs... 🙁
Memphis Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Hela projektet var på lite lösa boliner från början, vi gör en låt, paxa den som vill lägga på nåt. Och absolut inget ont om det, Dingbats o Overkill (för det var vad jag förstod ni som grundade idén), men nu börjar ni snacka musikteori, skalor, tonart och grejer... Okej, sorry av mig då. Ska låta er köra vidare, ingen big deal liksom.
Fidden Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 (redigerat) Hej, jag skriver i fel tråd. Redigerat 3 mars 2010 av Fidden
debatt Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Okej, sorry av mig då. Ska låta er köra vidare, ingen big deal liksom. Nej, det var väl ingen som skrev mer om det än någon annan. Jag tycker vi kör vidare bara! 🙁 Kan man sänka basen minst 60%? Den är egentligen nästan det enda som hörs, glasrutorna i fönstren skrångrade. Har hört i referensanläggningen nu. Upptäckte att jag skulle önska de där två grymma baspassagerna som förekommer i låten på ännu fler ställen om det gick. Kan man lägga en bas till genom klippa och klistra, tror ni, på ett separat spår, där bara de figurerna spelas på nytt? Fortfarande förundrad hur en text ska komma in... Har SadamJr och Fidden lagt ned? Nu ska jag iväg...
Overkill Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Okej, sorry av mig då. Ska låta er köra vidare, ingen big deal liksom. Nej! Ingen har gjort något fel eller sådär, cheer up nu allihopa så gör vi en fin låt av allt! 🥰 debatt: Tror du får trycka ur extreme bass boost-knappen, inga fönster som skallrar här.
debatt Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Nej! Ingen har gjort något fel eller sådär, cheer up nu allihopa så gör vi en fin låt av allt! 🙂 debatt: Tror du får trycka ur extreme bass boost-knappen, inga fönster som skallrar här. Nej nej, jag har aldrig nån loudness, extrem bass boost eller sånt på... 🙂 Det låter som basen solar i 4 min, med allt annat i ett avlägset komp. Därmed inte sagt att basen inte är grym! 🥰
Neosus Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 I mina jävla skit-Phonic hörs basen knappt.. men i lurar hörs det.
Dingbats Postat 3 mars 2010 Trådstartare Postat 3 mars 2010 Ja, basen är skitbra, men den borde sänkas en 10 dB kanske så den inte ligger framför allt annat. Hur ligger det till med allt?
Neosus Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Ska vi utse nån som mixar grejerna sen? Eller det kanske blir lite väl seriöst då? 🥰
Neosus Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Ska vi utse nån som mixar grejerna sen? Eller det kanske blir lite väl seriöst då? 🥰 Jo det blir det känner jag... skit i det 🙂
Overkill Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Ja, basen är skitbra, men den borde sänkas en 10 dB kanske så den inte ligger framför allt annat. Hur ligger det till med allt? Pazo har nån spelning ikväll men ska fixa det efter det tror jag.
Dingbats Postat 3 mars 2010 Trådstartare Postat 3 mars 2010 Ska vi utse nån som mixar grejerna sen? Eller det kanske blir lite väl seriöst då? 🥰 Grejen är ju att det inte behövs nån mixning i slutändan. Alla lägger på sin del vartefter, så mixningen sker hela tiden. Så allt som en gång ligger, ligger.
Dingbats Postat 3 mars 2010 Trådstartare Postat 3 mars 2010 Pazo har nån spelning ikväll men ska fixa det efter det tror jag. Okej. Alltså, jag försöker inte stressa nån eller nåt, jag vill bara ha koll så det inte krånglar ihop sig. Fixa vad? 🥰
Overkill Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Okej. Alltså, jag försöker inte stressa nån eller nåt, jag vill bara ha koll så det inte krånglar ihop sig. Fixa vad? 🥰 Ja herregud det är lugnt. Exportera gitarrspåren vi spelade in igår så Memphis kan lägga in dom och spela bas till.
debatt Postat 4 mars 2010 Postat 4 mars 2010 (redigerat) Ja, basen är skitbra, men den borde sänkas en 10 dB kanske så den inte ligger framför allt annat. Hur ligger det till med allt? På fråga 1 svarar jag: Skönt! Skönt att någon annan än jag själv också tyckte basen är för hög. Och om jag inte missminner mig så anges dB enligt en logaritmisk skala där 10 dB i själva verket är en halvering av ljudstyrkan. Eller? Ungefär i nivå med vad jag också tror skulle vara lämpligt vad gäller basen. På fråga 2 svarar jag: Goa gubbar allihopa! 😄 Avslutningsvis undrar jag vilken utrustning ni lyssnar i. Jag har följande för detta: Sennheiser HD 201 enkla slutna hörlurar resp min stereo. Kan även prestera Panasonic RX-CS780 (bärbart kassett-stereosystem) och inbyggda laptophögtalare (Toshiba lappis) alternativt Koss HD100, största datorhögtalarmodellen ur HD-serien, kopplade via ljudkortet. 🙂 Redigerat 4 mars 2010 av debatt
Dingbats Postat 4 mars 2010 Trådstartare Postat 4 mars 2010 Avslutningsvis undrar jag vilken utrustning ni lyssnar i. Jag har följande för detta: Sennheiser HD 201 enkla slutna hörlurar resp min stereo. Kan även prestera Panasonic RX-CS780 (bärbart kassett-stereosystem) och inbyggda laptophögtalare (Toshiba lappis) alternativt Koss HD100, största datorhögtalarmodellen ur HD-serien, kopplade via ljudkortet. Ska det bli en sån tråd nu? Jag lyssnar i KRK RP6 genom datorns inbyggda ljudkort, och i Beyerdynamic DT-250.
debatt Postat 4 mars 2010 Postat 4 mars 2010 Ska det bli en sån tråd nu? Jag lyssnar i KRK RP6 genom datorns inbyggda ljudkort, och i Beyerdynamic DT-250. Beyer-Dynamic klassiker
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.