Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Sökte runt lite på forumet och försökte hitta något som skulle besvara min fundersamhet, men hittade inget tillfredställande svar.

Jag söker en mikrofon främst till growl/dödsmetall-vocals, och eventuell uppmickning av min elgitarrförstärkare. Jag har ett M-Audio-ljudkort med xlr-utång med fantommatning.

Budget max 2000.

Vill få ett ljud med fläskig bas och klar diskant.

Hjärtligt tacksam för all hjälp!

Annons
Postat
Tjena.

Sökte runt lite på forumet och försökte hitta något som skulle besvara min fundersamhet, men hittade inget tillfredställande svar.

Jag söker en mikrofon främst till growl/dödsmetall-vocals, och eventuell uppmickning av min elgitarrförstärkare. Jag har ett M-Audio-ljudkort med xlr-utång med fantommatning.

Budget max 2000.

Vill få ett ljud med fläskig bas och klar diskant.

Hjärtligt tacksam för all hjälp!

Tjena!

Jag skulle nog föreslå en Shure SM57'a, jag har spelat in mycket growl och förstärkare med den, och jag har alltid blivit nöjd med resultatet.

Mvh Rasmus

Postat (redigerat)

shure sm57 är bra för raspiga hårda ljud som virvel, elgitarrstärkare, grunting, skrik, osv

Shure Beta57 kanske också kan vara bra (lite bättre ljud), men den kanske inte är lika bra för instrument (enligt vad jag läst. Dessutom så står det "Vocal Microphone" och inte "instrumental microphone" på den)

Redigerat av hwasser
Postat

All right! Tack för svaren, och ursäkta om ni inte tyckte jag sökte svar tillräckligt mycket innan.

SM57 alltså... Man har ju hört talas om den och 58an och fått uppfattningen att 58an e mer lämpad för sång och 57 instrument. Skiljer sig det något i lämpligheten för just growl, som kanske inte är så likt traditionell sång? Är 57an bättre i det fallet?

Postat

57:an och 58:an är precis likadana förutom det att 58:an har ett galler och litet pufffilter.. alltså sån boll..

Postat

Vad betyder graferna konkret? Att SM58 har lite mer bas och mindre diskant, och tvärtom för 57?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

58:an har en brant kurva upp från 2k till 3k, ytterligare en peak vid 5,5k och en dip vid 7,5k. 58:an har hängmatta på 500 som sträcker sig mellan 150 och 1k.

Basen rundas av vid 150 med väldigt flackt Q-värde

57:an är nästintill spikrak från 150 upp till 3k för att brant stiga mot en peak vid 6,5k. 57:an har en mjukare avrundning i toppen och skarpare low-cut än 58:an och redan vid 200.

Postat

Yes... men gå in på claes hemsida han har gjort Massor av tester både sång å gitarr så... Inte el eller growl men man kan ändå höra vad som är vad typ..

Holmerup eller nåt heter den. Claes Testsida tror jag du kan söka på... eller Holmerup

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.