kilotin (oregistrerad) Postat 18 februari 2010 Postat 18 februari 2010 jag undrar vad som behövs för att spela in trummor på separata spår i cubase. alltså kagge på ett spår virvel på ett och så vidare.
Thulesius Postat 18 februari 2010 Postat 18 februari 2010 Enkelt svar. Ett ljudkort med minst så många ingångar/mikrofonförstärkare du vill ha + så många mikrofoner du vill ha
kilotin (oregistrerad) Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 så om jag köper ett terratec Phase 88 så kan jag bara koppla in alla mickarna till det så får jag upp spåren separat? eller behövs något program och så också?
Demonproducenten Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 så om jag köper ett terratec Phase 88 så kan jag bara koppla in alla mickarna till det så får jag upp spåren separat?eller behövs något program och så också? det sköts via cubase å ljudkortets programvara du behöver inget extra
Dingbats Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Tänk bara på att Phase 88an bara har två fantommatade ingångar, så om du behöver mer fantom måste du ha en extern preamp.
Overkill Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Tänk bara på att Phase 88an bara har två fantommatade ingångar, så om du behöver mer fantom måste du ha en extern preamp. Oftast är det väl bara överhängen som brukar vara fantommatade, så vid normal mickning borde det vara lugnt.
Demonproducenten Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Oftast är det väl bara överhängen som brukar vara fantommatade, så vid normal mickning borde det vara lugnt. nja men ok
kilotin (oregistrerad) Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 jo just det jag har bara överhängs mickarna på fantommatning så det ska gå bra. och tack till alla svaren det hjälpte
Anders F Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Oftast är det väl bara överhängen som brukar vara fantommatade, så vid normal mickning borde det vara lugnt. Rumsmickarna då? Om du kör gamla bandmickar så är det ju inte fantommatning till dessa, men det tror jag inte är fallet här. Är inte helt ovanligt att ha kanske 2 par rumsmickar heller. Ett par som tar nära och ett längre ifrån. MVH Anders
laxlaxlax Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Eller gör som jag alltid gjort, spela in trummorna en i taget.. Först kaggen, sen virveln, sen cymbalen sen hihaten. Det är gött om man inte är så duktig på trums. Inget läck heller, eftersom inget annat låter.
Overkill Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Rumsmickarna då? Om du kör gamla bandmickar så är det ju inte fantommatning till dessa, men det tror jag inte är fallet här. Är inte helt ovanligt att ha kanske 2 par rumsmickar heller. Ett par som tar nära och ett längre ifrån. MVH Anders Beror väl iofs på nivån på inspelningen, men borde väl vara ganska många som kör något trummickpaket bara? Det beror ju som sagt på vilket resultat som eftersträvas och hur många mikrofoner som ska användas. Men i många fall borde det räcka med två fantommatade ingångar.
Anders F Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Beror väl iofs på nivån på inspelningen, men borde väl vara ganska många som kör något trummickpaket bara? Det beror ju som sagt på vilket resultat som eftersträvas och hur många mikrofoner som ska användas. Men i många fall borde det räcka med två fantommatade ingångar. Om inte akustiken är åt hel-ete där du spelar in så rekommenderar jag att du använder dig av rumsmick/-ar till trummorna. Dessa ger i mitt tycke trummorna sitt liv i detta hypernärmickade trumljudideal som råder idag 😆 Det behöver inte vara några 414, utan jag tror säkert man kan komma undan med bra resultat med billigare mickar som exempelvis cm3. Viktigaste är att man får ett djup i trummorna tycker jag. Detta är något som inget reverb kan göra på samma sätt som en bra stereoupptagning. Min rekommendation är att iaf testa en gång att spela in utan rumsmickar och en gång med för att se vad det gör med ljudet. MVH Anders
ErikR Postat 20 februari 2010 Postat 20 februari 2010 kan ju fan inte bli bra, ingen feeling Det var ett vanligt studio-trick på 80-talet. Först spelade man in trummor som vanligt, sen dubbade man varje trumma för sig och kastade bort orginalet. Typiskt i amerikansk musik, på den tiden amerikanerna jobbade järnet för att få riktiga trummor att låta trummasikn, och eurpeerna jobbade järnet med att få trummaskin att låta som riktiga trummor...
djbolton Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 amerikanerna jobbade järnet för att få riktiga trummor att låta trummasikn, och eurpeerna jobbade järnet med att få trummaskin att låta som riktiga trummor... 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.