Jump to content
Annons

trummor på separata spår?

Recommended Posts

kilotin (oregistrerad)
Postat

jag undrar vad som behövs för att spela in trummor på separata spår i cubase.

alltså kagge på ett spår virvel på ett och så vidare.

Annons
kilotin (oregistrerad)
Postat

så om jag köper ett terratec Phase 88 så kan jag bara koppla in alla mickarna till det så får jag upp spåren separat?

eller behövs något program och så också?

Postat
så om jag köper ett terratec Phase 88 så kan jag bara koppla in alla mickarna till det så får jag upp spåren separat?

eller behövs något program och så också?

det sköts via cubase å ljudkortets programvara

du behöver inget extra

Postat
Tänk bara på att Phase 88an bara har två fantommatade ingångar, så om du behöver mer fantom måste du ha en extern preamp.

Oftast är det väl bara överhängen som brukar vara fantommatade, så vid normal mickning borde det vara lugnt.

kilotin (oregistrerad)
Postat

jo just det jag har bara överhängs mickarna på fantommatning så det ska gå bra.

och tack till alla svaren det hjälpte

Postat
Oftast är det väl bara överhängen som brukar vara fantommatade, så vid normal mickning borde det vara lugnt.

Rumsmickarna då? Om du kör gamla bandmickar så är det ju inte fantommatning till dessa, men det tror jag inte är fallet här. Är inte helt ovanligt att ha kanske 2 par rumsmickar heller. Ett par som tar nära och ett längre ifrån.

MVH

Anders

Postat

Eller gör som jag alltid gjort, spela in trummorna en i taget.. Först kaggen, sen virveln, sen cymbalen sen hihaten. Det är gött om man inte är så duktig på trums. Inget läck heller, eftersom inget annat låter.

Postat
Rumsmickarna då? Om du kör gamla bandmickar så är det ju inte fantommatning till dessa, men det tror jag inte är fallet här. Är inte helt ovanligt att ha kanske 2 par rumsmickar heller. Ett par som tar nära och ett längre ifrån.

MVH

Anders

Beror väl iofs på nivån på inspelningen, men borde väl vara ganska många som kör något trummickpaket bara? Det beror ju som sagt på vilket resultat som eftersträvas och hur många mikrofoner som ska användas. Men i många fall borde det räcka med två fantommatade ingångar.

Postat
Beror väl iofs på nivån på inspelningen, men borde väl vara ganska många som kör något trummickpaket bara? Det beror ju som sagt på vilket resultat som eftersträvas och hur många mikrofoner som ska användas. Men i många fall borde det räcka med två fantommatade ingångar.

Om inte akustiken är åt hel-ete där du spelar in så rekommenderar jag att du använder dig av rumsmick/-ar till trummorna. Dessa ger i mitt tycke trummorna sitt liv i detta hypernärmickade trumljudideal som råder idag 😆 Det behöver inte vara några 414, utan jag tror säkert man kan komma undan med bra resultat med billigare mickar som exempelvis cm3. Viktigaste är att man får ett djup i trummorna tycker jag. Detta är något som inget reverb kan göra på samma sätt som en bra stereoupptagning.

Min rekommendation är att iaf testa en gång att spela in utan rumsmickar och en gång med för att se vad det gör med ljudet.

MVH

Anders

Postat
kan ju fan inte bli bra, ingen feeling

Det var ett vanligt studio-trick på 80-talet. Först spelade man in trummor som vanligt, sen dubbade man varje trumma för sig och kastade bort orginalet. Typiskt i amerikansk musik, på den tiden amerikanerna jobbade järnet för att få riktiga trummor att låta trummasikn, och eurpeerna jobbade järnet med att få trummaskin att låta som riktiga trummor...

Postat
amerikanerna jobbade järnet för att få riktiga trummor att låta trummasikn, och eurpeerna jobbade järnet med att få trummaskin att låta som riktiga trummor...

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.