Jump to content
Annons

Hjälp en nybörjare.

Recommended Posts

MickeBerg (oregistrerad)
Postat

Hej. Är ny här och behöver hjälp. Är så att jag ska köpa min första musikdator då jag känner att frugans laptop inte håller måttet längre. Har hållt på med musik seriöst i 10 år men av någon anledning aldrig köpt en vettig dator.

Har kollat runt på lite olika trådar här på forumet men eftersom jag är helt kass vad gäller hårdvara när det kommer till datorer så säger dom olika specarna inte mig så mycket. Eftersom många verkar använda så pass mycke olika pluggar och program så vill veta vad som passar mig så det inte blir "overkill".

Jag använder Cubase4 och spelar ofta in ca 6-8 gitarrspår som jag vill kunna använda Guitar Rig 4 på. Lägger sedan ett spår med EzDrummer. Vad behöver jag? Ska tillägga att eftersom jag håller på att bygga hus så har jag en tight budget för tillfället men räknar med att uppgradera datorn allt efter pengar och behov.

Sedan undrar jag, för idag använder jag ett Lexicon Alpha usb-ljudkort och efter att ha läst lite här på forumet så verkar inte usb-kort så uppskattade. Varför?

tacksam för all hjälp jag kan få.

Annons
Postat (redigerat)

USB-ljudkort är lite långsamma om du ska köra många kanaler, USB belastar ju processorn mer

än t.ex. Firewire.

Vad det gäller dator-hårdvara i PC-miljö får någon annan ge tips, själv kör jag Mac.

/Mvh

Redigerat av Sleap
MickeBerg (oregistrerad)
Postat
Budget?

Har inte direkt satt någon budget men säg ca 5000:-.

ge och ta lite =)

Postat (redigerat)

Nu kommer det säkert komma andra personer och svara som är mer kunnig än vad jag är.

Men för 5.000kr så skulle jag bege mig in på www.komplett.se och börja sätta ihop en dator, det jag (obs! jag) skulle ha gjort är att välja en AMD baserad dator. För 5.000kr får du mest för pengarna, samt mer över till annat viktigt. Såsom ramminne.

Edit:

haha, jasså du är ifrån Oxelösund, det var som tusan. Där har jag spelat en gång, läsestugan hette det om jag inte minns fel!

Redigerat av Chrissey
MickeBerg (oregistrerad)
Postat
Nu kommer det säkert komma andra personer och svara som är mer kunnig än vad jag är.

Men för 5.000kr så skulle jag bege mig in på www.komplett.se och börja sätta ihop en dator, det jag (obs! jag) skulle ha gjort är att välja en AMD baserad dator. För 5.000kr får du mest för pengarna, samt mer över till annat viktigt. Såsom ramminne.

Edit:

haha, jasså du är ifrån Oxelösund, det var som tusan. Där har jag spelat en gång, läsestugan hette det om jag inte minns fel!

jasså, läsestugan har jag vart på någon gång men det är mest drägg där 😄

skulle gärna bege mig in och sätta ihop en dator, problemet är det att jag inte har en aning om vad jag ska ha för grejor. Bara det att det finns 200+ chassin att välja mellan ställer till det för mig. Kan jag välja vilken som helst?

Postat

Att säga till någon som frågar vad man ska ha för spec, att AMD är att föredra för att det är billigare tror jag inte ger honom mer kött på benen. RAM spelar en viss roll i det hela och visst kan det vara bra att lägga pengar på det, men det spelar ju liksom ingen roll om du proppar in 16gb ram i en skitburk

Kolla frost ACM, Racktone och Apple och titta i deras datorer..... Intel!

Detta plockade jag ihop lite snabbt. må vara lite över budget men man behöver ju inte köpa allt på en gång. Den som väntar på nått gott?

post-13018-1266568530_thumb.png

Postat

Med fem tusen spänn på fickan får man inte mycket, men jag hade ändå gått till nån elektroniklada och köpt paketdator + beggat internt ljudkort.

AMD eller Intel spelar lika lite roll som färgen på dina kallingar, båda gör jobbet.

MickeBerg (oregistrerad)
Postat

quote name='Psyanid' date='2010-02-19, 09:37' post='1038207']

Att säga till någon som frågar vad man ska ha för spec, att AMD är att föredra för att det är billigare tror jag inte ger honom mer kött på benen. RAM spelar en viss roll i det hela och visst kan det vara bra att lägga pengar på det, men det spelar ju liksom ingen roll om du proppar in 16gb ram i en skitburk

Detta plockade jag ihop lite snabbt. må vara lite över budget men man behöver ju inte köpa allt på en gång. Den som väntar på nått gott?

Vilken kille. tack så mycket. Nu har man ju något att gå på.

Hitta inte exakt samma delar, men gick ner lite.

Håller det här?

post-24597-1266570863_thumb.jpg[

Postat

Du får absolut ingen skitburk om du köper en den bästa amd processorn, och ram känns viktigare faktist. Man måste kompromissa om man inte har mycket pengar. Mina argument känns dock helt onödiga eftersom jag måste läsa bla. gilberts länkar och lite mer om intelprocessorerna innan jag kan bestämma mig för en ny uppfattning.

Postat
jasså, läsestugan har jag vart på någon gång men det är mest drägg där 😎

skulle gärna bege mig in och sätta ihop en dator, problemet är det att jag inte har en aning om vad jag ska ha för grejor. Bara det att det finns 200+ chassin att välja mellan ställer till det för mig. Kan jag välja vilken som helst?

hahaha, det låter som läsestugan. Polisen kom 2gånger varav vi fick avbryta spelningen varje gång pga att det var ganska bråkigt/stökigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.