Jump to content
Annons

Populära pluggar bland idealsträvande hemmaproducenter?


Ken Kängström

Recommended Posts

Morsning!

Detta är lite av en personlig undersökning som jag spontant intresserade mig av.

Piratade eller ej, proffs eller amatörer, pest eller kolera... spelar ingen roll.

Men vilka pluggar talas det mest om, och används mest bland majoriteten producenter här på forumet?

De jag kan komma att tänka på som repeterande dyker upp är,

Amplitube

Autotune

Melodyne

Vanguard

Nexus

Wavespluggar

East West Symphonic Orchestra

Addictive Drums

EZ

Superior 2.0

Drumagog

Detta är lite av en plojkoll, men är som sagt kul att diskutera.

Tanken är förståss att fundera över om man via dessa populära pluggar hör tillverkarens vattenstämpel som de flesta producenter kan identifiera? Blir det en tråkig lyssning som man hört förr så fort man hör och tänker "Ja jävlar, det där är ju Nexus!".

Jag kan från eget perpektiv tycka just så ibland, eller snarare ganska ofta. Saken håller ju och faller på hur duktig producenten är som nyttjat pluggarna. Men oftast kan jag (tycka mig) identifiera pluggar från dessa utan större ansträngning.

Vad tycker ni?

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Addictive Drums är oxå en väldigt populär plugg. Men mest använd av alla på demolåtar är överlägset EZ. Jo den kan bli tjatig ibland på låtarna då det hörs klart det är EZ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Addictive Drums är oxå en väldigt populär plugg. Men mest använd av alla på demolåtar är överlägset EZ. Jo den kan bli tjatig ibland på låtarna då det hörs klart det är EZ.

Jag tycker att... Om man inte kan hantera pluggarna på en personlig nivå, så gör man sig själv och låtmakeriet en otjänst.

I synnerlighet om materialet ska presenteras för vana öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Addictive Drums är oxå en väldigt populär plugg. Men mest använd av alla på demolåtar är överlägset EZ. Jo den kan bli tjatig ibland på låtarna då det hörs klart det är EZ.

Fast man kan i alla fall försvåra identifieringen om man, som jag, kör ut rubbet till separata kanaler, komprimerar och eq'ar separat, samt givetvis spelar sin fast-fusion själv. För övrigt gillar jag addictive bäst - om man bortser från de överkrispiga cymbalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Addictive Drums är oxå en väldigt populär plugg. Men mest använd av alla på demolåtar är överlägset EZ. Jo den kan bli tjatig ibland på låtarna då det hörs klart det är EZ.

Varför jämföra AD mot EZ? DA mot SD 2.0 vore mer logiskt då priset är mer likvärdigt…

EZ kostar ju bara 995:-, AD kostar minst dubbelt så mycket…

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Varför jämföra AD mot EZ? DA mot SD 2.0 vore mer logiskt då priset är mer likvärdigt…

EZ kostar ju bara 995:-, AD kostar minst dubbelt så mycket…

Ja men det var väl inte det som diskuterades? Tror du får ta och läsa om igen från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast man kan i alla fall försvåra identifieringen om man, som jag, kör ut rubbet till separata kanaler, komprimerar och eq'ar separat, samt givetvis spelar sin fast-fusion själv. För övrigt gillar jag addictive bäst - om man bortser från de överkrispiga cymbalerna.

Men samplingarna är desamma i botten. Superior 2.0 går det rattas en hel del med, men det är svårt att komma ifrån "vattenstämpeln" man hör anser jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

East west symphonic känner jag igen och är less på, liksom miroslav orchestra - trots att jag inte använder de själv. Gitarrpluggar generellt tycker jag ger ett speciellt, småtråkigt och överanvänt sound. Annars är nog effektpluggar svårare... kanske kan jag känna igen en för hårt driven vintagewarmer men inte säkert.

EDIT: Men kul tråd! Det är helt klart något man måste tänka på när man använder vissa grejjer , att lyssnare kan vara trötta på vattenstämpeln, som du kallar det.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

East west symphonic känner jag igen och är less på, liksom miroslav orchestra - trots att jag inte använder de själv. Gitarrpluggar generellt tycker jag ger ett speciellt, småtråkigt och överanvänt sound. Annars är nog effektpluggar svårare... kanske kan jag känna igen en för hårt driven vintagewarmer men inte säkert.

EDIT: Men kul tråd! Det är helt klart något man måste tänka på när man använder vissa grejjer , att lyssnare kan vara trötta på vattenstämpeln, som du kallar det.

Japp, effektpluggar är ju självfallat knepigare. Tror inte en människa kan identifiera vilken gate som används om man slänger upp ett ljudexempel.

Men ett vanligt komiskt scenario på gamla gymnasiet.

PT igång, sjung in och släng på ett D-verb med orginalpreset igång.

Det reverbet kommer jag alltid försöka komma så långt från som möjligt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Morsning!

Detta är lite av en personlig undersökning som jag spontant intresserade mig av.

Piratade eller ej, proffs eller amatörer, pest eller kolera... spelar ingen roll.

Men vilka pluggar talas det mest om, och används mest bland majoriteten producenter här på forumet?

De jag kan komma att tänka på som repeterande dyker upp är,

Amplitube

Autotune

Melodyne

Vanguard

Nexus

Wavespluggar

East West Symphonic Orchestra

Addictive Drums

EZ

Superior 2.0

Drumagog

Detta är lite av en plojkoll, men är som sagt kul att diskutera.

Tanken är förståss att fundera över om man via dessa populära pluggar hör tillverkarens vattenstämpel som de flesta producenter kan identifiera? Blir det en tråkig lyssning som man hört förr så fort man hör och tänker "Ja jävlar, det där är ju Nexus!".

Jag kan från eget perpektiv tycka just så ibland, eller snarare ganska ofta. Saken håller ju och faller på hur duktig producenten är som nyttjat pluggarna. Men oftast kan jag (tycka mig) identifiera pluggar från dessa utan större ansträngning.

Vad tycker ni?

Jag kör Addicitve, tycker det funkar klockrent. Har aldrig fastnat för EZ, vet inte varför egentligen. Mina öron trivs helt enkelt bättre

med AD.

Vad gäller gitarr, som är vad jag lever för, har jag kört på allt ifrån Guitar Rig 2, 3 och 4 till Amplitube 2, Hendrix, Fender

Guitar Amp Pro (Logic), Amp Designer (Logic) osv. Gitarrpluggar över lag har jag lite svårt med, brukar alltid återvända till

Amplitube 2. Ska bli kul nu när trean kommer. Men för min del ser det ut att bli ett hårdvarurack istället,

är urless på den "svampiga" känslan i mjukvarupluggarna, vill ha lite mer plug-n-play i studion.

Håller på att deala till mig ett Digidesign Eleven Rack tillsammans med mina nya monitorer. Får se hur det går 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrpluggar över lag har jag lite svårt med, brukar alltid återvända till Amplitube 2.

.. är inte amplitube 2 en gitarrplugg?

EDIT: svar: Jaha, då var det bara att du hade lite märklig meningsbyggnad.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Stärkarsimulatorer överlag tycker jag är en stor j***a pina i mellanregistret 2-4khz. Precis på den platsen man vill kunna jobba som mest. Då bemödar jag mig hellre med att micka upp min VS100 i lägenheten om nu gitarrer ska läggas.

Har dock inte provat att köra med impulser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stärkarsimulatorer överlag tycker jag är en stor j***a pina i mellanregistret 2-4khz. Precis på den platsen man vill kunna jobba som mest. Då bemödar jag mig hellre med att micka upp min VS100 i lägenheten om nu gitarrer ska läggas.

Har dock inte provat att köra med impulser.

Ja man får sannerligen jobba med det för att det ska fungera. Men för min del är det verkligen värt det,

p g a hur oerhört enkelt det är, jämfört med att micka upp de analoga grejerna. Fler sounds, möjligheten

att re-ampa etc. Och bra ljud, om man ger det lite tid. För min del handlade det mycket om att lära mig

skruva pluggarna. Men som sagt, jag har lite svårt för själva ljudet just nu, har väl lessnat helt enkelt. Amplitube

2 är det enda som skär osten för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man får sannerligen jobba med det för att det ska fungera. Men för min del är det verkligen värt det,

p g a hur oerhört enkelt det är, jämfört med att micka upp de analoga grejerna. Fler sounds, möjligheten

att re-ampa etc. Och bra ljud, om man ger det lite tid. För min del handlade det mycket om att lära mig

skruva pluggarna. Men som sagt, jag har lite svårt för själva ljudet just nu, har väl lessnat helt enkelt. Amplitube

2 är det enda som skär osten för tillfället.

Re-amping är ju helt klart en fördel, om man har lite stärkare att välja på.

Just nu har jag bara min VS100, och saknar en Radial DI.

Så är det när man är tunn i plånkan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja veta hur ofta som folk kör med sina stockplugin.

jag kör Logic och skulle vilja säga att på en låt så använder jag mig utav minst 60% stockplugin.

När jag arbetar i andra studios (Cubase 4 eller 5) så blir det dock mest waves(som jag inte har råd med hemma).

Gillar inte Cubase inbyggda pluggar.Inbillning kanske.Jo Magneto var schysst då den fanns i Cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja veta hur ofta som folk kör med sina stockplugin.

jag kör Logic och skulle vilja säga att på en låt så använder jag mig utav minst 60% stockplugin.

När jag arbetar i andra studios (Cubase 4 eller 5) så blir det dock mest waves(som jag inte har råd med hemma).

Gillar inte Cubase inbyggda pluggar.Inbillning kanske.Jo Magneto var schysst då den fanns i Cubase

Det enda jag kör med i Cubase av dessa är stereodelayet som jag sedan EQ'ar fram ett bandpass eller vad jag nu vill åt, med hjälp av någon extern EQ.

Förutom det så är det inte mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag kör med i Cubase av dessa är stereodelayet som jag sedan EQ'ar fram ett bandpass eller vad jag nu vill åt, med hjälp av någon extern EQ.

Förutom det så är det inte mycket.

Ja delay och gate är nog det som man använder mest av de inbyggda pluggarna.

Nu slutar jag jobbet. hej för mig så länge

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag skulle vilja veta hur ofta som folk kör med sina stockplugin.

jag kör Logic och skulle vilja säga att på en låt så använder jag mig utav minst 60% stockplugin.

När jag arbetar i andra studios (Cubase 4 eller 5) så blir det dock mest waves(som jag inte har råd med hemma).

Gillar inte Cubase inbyggda pluggar.Inbillning kanske.Jo Magneto var schysst då den fanns i Cubase

Använder inte alls några av Cubases egna pluggar. Egentligen borde jag bara deleta dem. De ligger ju bara där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja veta hur ofta som folk kör med sina stockplugin.

jag kör Logic och skulle vilja säga att på en låt så använder jag mig utav minst 60% stockplugin.

När jag arbetar i andra studios (Cubase 4 eller 5) så blir det dock mest waves(som jag inte har råd med hemma).

Gillar inte Cubase inbyggda pluggar.Inbillning kanske.Jo Magneto var schysst då den fanns i Cubase

Jag använder också mycket av Logics egna pluggar. EQ, Space Designer, Platinum Reverb, Chorus, Bitcrusher, Phaser, Flanger och Compressor (sidechain) är några som jag regelbundet återkommer till. Sen händer det ganska ofta att jag kör ES2, EVP86 och EXS24.

Link to comment
Dela på andra sajter

Addictive Drums är oxå en väldigt populär plugg. Men mest använd av alla på demolåtar är överlägset EZ. Jo den kan bli tjatig ibland på låtarna då det hörs klart det är EZ.

Personligen lessnar jag på EZ-ljudet av den simpla anledningen att vældigt många slænger upp pluggen, dra igång ett beat så ær det færdigt. Våga anvænda en annan virvel æn den dær standard Rogers virveln och andra cymbaler t.ex.

Tyværr lite samma med Superior-demos också..

Det ær iaf vad jag hørt på många låtar med SD och EZ-trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja veta hur ofta som folk kör med sina stockplugin.

jag kör Logic och skulle vilja säga att på en låt så använder jag mig utav minst 60% stockplugin.

När jag arbetar i andra studios (Cubase 4 eller 5) så blir det dock mest waves(som jag inte har råd med hemma).

Gillar inte Cubase inbyggda pluggar.Inbillning kanske.Jo Magneto var schysst då den fanns i Cubase

Använder i princip bara inbyggda pluggarna i Cubase 5. Förut innan jag skaffade Cubase 5 körde jag med antingen gratispluggar eller crackade waves eller liknande, men sen insåg jag att många gratispluggar inte är bättre än det som finns i Cubase och crackade waves-pluggar är det mest kraschvänliga ever. Jag tycker att pluggarna i Cubase duger gott med kanske några få undantag som VintageWarmer och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke kan vara att 80-90% av alla hemmapulare (och även sofistikerade gossar) kör med en hel del piratade pluggar,

och om man nu piratar så letar man väl rent naturligt efter de dyraste och fetaste pluggarna, vilket gör att alla sitter hemma med Nexus och det feta bundlepaketet och kan klättra uppemot 16-17 000:-, EWQL Symphonic Orchestra som jag vet har legat på nära 10 papp, Superior 2.0 etc. Desutom är ju konkurrensen tunnare i dessa prisklasser, vilket skalas av till ett fåtal hypade produkter.

Edit: Stava människa!

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen lessnar jag på EZ-ljudet av den simpla anledningen att vældigt många slænger upp pluggen, dra igång ett beat så ær det færdigt. Våga anvænda en annan virvel æn den dær standard Rogers virveln och andra cymbaler t.ex.

Tyværr lite samma med Superior-demos också..

Det ær iaf vad jag hørt på många låtar med SD och EZ-trummor.

Och folk borde våga spela trummorna själva i stället för att slänga upp ett beat (finns smidiga pads). Routa midi med EZ eller AD. Så många kan det väl inte vara som ligger och pyser i 4/4 hela tiden? Eller 6/8 för den delen.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vilka pluggar talas det mest om, och används mest bland majoriteten producenter här på forumet?

Det beror nog väldigt mycket på vilken typ av musik man skapar och hur man producerar denna.

Jag jobbar mest med uppmickning av saker. Förstärkare, trumset, röster, blås, piano, orgel etc...

För mig dyker pluggarna främst upp i redigerings- och mixarbetet.

Det är eq, kompressorer, reverb, delay, filter, pitchkorrektion etc.

Vad det gäller mjukvaruinstrument använder jag mest Logics inbyggda och Reason/Record. Har på sista tiden äntligen vågat mig på att använda färdiga loopar i skarpa produktioner. Har tidigare haft problem med det och istället valt att tillverka egna eller åtminstone leta fram dom själv.

Förresten, vad är idealsträvande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...