KillwithSkill Postat 17 februari 2010 Postat 17 februari 2010 (redigerat) Tja! Kört W7 RS sen i somras på min HP530 Laptop! Men nu så började den att tjaffsa om RS och det var dax att slå till och köpa en licens. Så nu har jag gjort det. Det blev Home Premium! Det blev en OEM! Kostade 1250 sek! Men nu när jag kom hem, öppnarförslutningen och i ligger det ett fodral liknande ett dvdfodral. Då så ser jag på så står det på skivan 64 bit och sen står det "Innehåller Windows Anytime Upgrade" Har jag fått en "Upgrade" och 64 bit? Laptopen jag har är alla gånger 32 bit. Och så sa jag att jag skulle göra en "clean install" inte uppgradera från tidigare! Är detta korrekt? Eller simmar jag i hembränt här? Är det verkligen den här dvd'n jag ska installera? Eller är det datorexpertissnubben som simmar i spriten? Ska det vara så här eller? Och som bonus på detta så var skivan lite repig! Trots att paketet var plomberat. Gaah! 😄 Redigerat 17 februari 2010 av KillwithSkill
D200 Postat 17 februari 2010 Postat 17 februari 2010 (redigerat) Tja!Kört W7 RS sen i somras på min HP530 Laptop! Men nu så började den att tjaffsa om RS och det var dax att slå till och köpa en licens. Så nu har jag gjort det. Det blev Home Premium! Det blev en OEM! Kostade 1250 sek! Men nu när jag kom hem, öppnarförslutningen och i ligger det ett fodral liknande ett dvdfodral. Då så ser jag på så står det på skivan 64 bit och sen står det "Innehåller Windows Anytime Upgrade" Har jag fått en "Upgrade" och 64 bit? Laptopen jag har är alla gånger 32 bit. Och så sa jag att jag skulle göra en "clean install" inte uppgradera från tidigare! Är detta korrekt? Eller simmar jag i hembränt här? Är det verkligen den här dvd'n jag ska installera? Eller är det datorexpertissnubben som simmar i spriten? Ska det vara så här eller? Och som bonus på detta så var skivan lite repig! Trots att paketet var plomberat. Gaah! 🙂 Är inte Anytime Upgrade något man kan använda förutsatt att man har något att göra en Upgrade IFRÅN? Som XP eller Vista? Vad har du? Sen om du kollar på skivan så ska det väl finnas en .msi-fil nånstans eller Setup.exe eller Install eller nåt och sen ska det väl stå x86 eller x64 beroende på om det är 32 bit eller 64...kika. Redigerat 17 februari 2010 av D200
fender__ Postat 17 februari 2010 Postat 17 februari 2010 Tja!Kört W7 RS sen i somras på min HP530 Laptop! Men nu så började den att tjaffsa om RS och det var dax att slå till och köpa en licens. Så nu har jag gjort det. Det blev Home Premium! Det blev en OEM! Kostade 1250 sek! Men nu när jag kom hem, öppnarförslutningen och i ligger det ett fodral liknande ett dvdfodral. Då så ser jag på så står det på skivan 64 bit och sen står det "Innehåller Windows Anytime Upgrade" Har jag fått en "Upgrade" och 64 bit? Laptopen jag har är alla gånger 32 bit. Och så sa jag att jag skulle göra en "clean install" inte uppgradera från tidigare! Är detta korrekt? Eller simmar jag i hembränt här? Är det verkligen den här dvd'n jag ska installera? Eller är det datorexpertissnubben som simmar i spriten? Ska det vara så här eller? Och som bonus på detta så var skivan lite repig! Trots att paketet var plomberat. Gaah! 🙂 Är det inte så att OEM bara går att installera på datorer utan tidigare OP???
D200 Postat 17 februari 2010 Postat 17 februari 2010 Är det inte så att OEM bara går att installera på datorer utan tidigare OP??? Retail: Funkar att ändra i burken, uppgradera och sånt utan att strula med aktivering. OEM: Funkar till en setup men byter man tex processor så måste man säga till om ett nytt serial eller nåt eftersom prylarna som suttit i burken sen första installation inte är lika längre, är inte hundra men nåt sånt har jag HÖRT. Ska väl vara därför den är billigare. Men i det här fallet ska det väl funka, förutsatt att alla grejer funkar med 64 bit, drivrutiner och så...
KillwithSkill Postat 17 februari 2010 Trådstartare Postat 17 februari 2010 (redigerat) Jag måste ju ha fått fel bit-version? Eller kan man välja 32 eller 64 bit? Man undrar ju eftersom det finns ju olika versioner? På skivan står det alltså 64 bit! Edit: Jag stoppade i min stationära PC som har XP Pro svensk och där tog det tvärstop, bara för att testa! Sen testade jag att köra den i min Laptop (där det är alltså tänkt att det ska installeras) Och då poppade det upp en slags "32 bits-icon-installation"! Så det verkar ju funka?! Och jag ska göra en helt ny installation, clean install. Alltså formatera och installera! Men man vill ju inte att det, efter att man formaterat och ska påbörja installationen, så tar det stop. Är det så att OEM kommer med både 32 och 64 versioner? Redigerat 17 februari 2010 av KillwithSkill
D200 Postat 18 februari 2010 Postat 18 februari 2010 Jag måste ju ha fått fel bit-version?Eller kan man välja 32 eller 64 bit? Man undrar ju eftersom det finns ju olika versioner? På skivan står det alltså 64 bit! Edit: Jag stoppade i min stationära PC som har XP Pro svensk och där tog det tvärstop, bara för att testa! Sen testade jag att köra den i min Laptop (där det är alltså tänkt att det ska installeras) Och då poppade det upp en slags "32 bits-icon-installation"! Så det verkar ju funka?! Och jag ska göra en helt ny installation, clean install. Alltså formatera och installera! Men man vill ju inte att det, efter att man formaterat och ska påbörja installationen, så tar det stop. Är det så att OEM kommer med både 32 och 64 versioner? Kollade på komplett.se och där fanns bara OEM att välja mellan ANTINGEN 32 eller 64 bit. Den som exempelvis jag valde, upgrade från Vista som kostade ca 1000 laddade jag bara ner från Microsoft Downloadstore eller vad det heter och då fick jag två länkar, en till en skivavbild till 32 och en till 64... Står det 64 så är jag rädd för att det är 64...men du får väl prova...? 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.