Jump to content
Annons

Eget Puffskydd?

Brazil Jack (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
hitacon (oregistrerad)

Jag köpte slemskydd och var jävligt nöjd med det, men sen när jag en gång provade utan så fick jag helt plötsligt jättebra ljud 😉 nu har jag den bara de dagar jag dreglar mycket vid micken 😉

Dela på andra sajter

Summa sumarum??????

Vad blev svaret? Förutom att vi rett ut vad som är vad så blev alltså svaret..

1 köp en den håller länge och är billig?

2 Trä en damstrupa över huvudet?

3 Be din kompis från Gambia stå framför dig när du sjunger?

4 Använd en ploppkiller och sjung på toaletten?

5 Tryck in en strumpa i munnen och tejpa för med silvertejp?

6 Eller svälja mikrofonen och "buksjunga" på den nya plattan?

Svaren är många och jag vet inte riktigt vad som är rätt.

Snälla hjälp mig 😉

Dela på andra sajter

Tror de finns tre sumarum varianter.

Har ingen favvovrit bland dom, men de e väl dom.

1: Låt bli puff och pop grejs, de snor åt sig ljud som borde få låta, se bara till å sjunga i rätt förhållning till micken

2:Köp damstrumpor så ere rätt sejf, billigare en än såndär man kan vrida å ha sig.

3: va inte en sån gniden jävel å lägg domdär 150 - 350 kr:na för at slippa sabbade vocalspår.

Dela på andra sajter

Jag gör så om det blir kasst på inspelningen.

Har faktiskt inte fått micken ännu så jag är ju ute i så jävla god tid som vanligt.

Ett stort tack!!

maxmaxmax!

varsågod....

😆

Dela på andra sajter

Jag tog ett lock till en lingosylt burk och klippte ut så att det bara blev en ring sen tog jag en strumpsock och trädde över den och knött fast och klippte av resten.... funkar säkert bra har inte testat än 😱

Dela på andra sajter

hitacon (oregistrerad)

Kanske för att det heter negerbollar egentligen, det hette så från början men nu har nåt ljushuve kommit på att det var rasistiskt,.. nu blir man vara virrig när alla säger olika 😛

Dela på andra sajter

Följden blir väl att man också måste förbjuda "Finska pinnar" och alla andra namn på bakverk och maträtter som anknyter till någon folkgrupp på något sätt...

Den som lägger minsta lilla anknytning till rasism i namnet på en kaka eller maträtt måste vara bra korkad, tycker jag.

Gräddbullar kallas "munkar" i Göteborg. Är inte det hets mot folkgrupp...?

Allt sådant snack har gått till överdrift enligt min mening - och om det finns folk som verkligen tar illa vid sig av ett kaknamn, så är det till största delen politikernas fel, eftersom de talar om för folk vad de SKA tolka in i namn som har använts sedan Hedenhös... 😠

Nu är det rejält OT - men ändå. I stridens hetta har jag i alla fall använt ett puffskydd - ett köpt sådant eftersom det är snyggare och ändå inte kostar så mycket... 😆

Dela på andra sajter

• 1 år senare...

Vad gäller puffskydd:

Jag har inget vanligt puffskydd som sitter framför micken utan jag fick med ett, ja vad ska man säga? överdrag som dom kör med på TV.

Borde inte det ge samma resultat?

Dela på andra sajter

Vad gäller puffskydd:

Jag har inget vanligt puffskydd som sitter framför micken utan jag fick med ett, ja vad ska man säga? överdrag som dom kör med på TV.

Borde inte det ge samma resultat?

Det är sådana vindskydd som har diskuterats i tråden (och som kallas "afro", om man nu fortfarande vågar säga så... 😛 ). Tyvärr säljs de som puffskydd i vissa affärer också, men det är mindre lämpligt eftersom skummaterialet suger till sig en del diskant... 😎

EDIT: Yikes! Detta var en avdammning som heter duga. Inlägget före var 1½ år gammalt ungefär.

Vågar man gissa att här är en som har lärt sig använda sökfunktionen...? 🙂

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

Kommer ihåg när tv4 (tror jag det var) skulle intervjua Max Martin i hans studio, så frågade reporten vad detdär "svartarunda" var som hängde framför micken.

-Jo det är ett slags filter som tar bort ss-ljud å sånt! 🙂

Dela på andra sajter

Kommer ihåg när tv4 (tror jag det var) skulle intervjua Max Martin i hans studio, så frågade reporten vad detdär "svartarunda" var som hängde framför micken.

-Jo det är ett slags filter som tar bort ss-ljud å sånt!    🙂

S-ljud? 😄

Ett puffskydd tar inte bort sibilanser (s-ljud), utan skyddar mot puffljud som uppstår vid P, T, B och liknande - och så skyddar det mot saliv som annars skulle kunna stänka in i micen i stridens hetta... :rolleyes:

Sibilanser bekämpar man genom val av mikrofon, mikrofonplacering, sångteknik och i värsta fall med de-esser.

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

-Jo det är ett slags filter som tar bort ss-ljud å sånt!    🙂

S-ljud? 😮

Ett puffskydd tar inte bort sibilanser (s-ljud), utan skyddar mot puffljud som uppstår vid P, T, B och liknande - och så skyddar det mot saliv som annars skulle kunna stänka in i micen i stridens hetta... :rolleyes:

Kanske därför Leslie avslutade med en gapskrattande smiley? 😄

Dela på andra sajter

-Jo det är ett slags filter som tar bort ss-ljud å sånt!    :rolleyes:

S-ljud? 😮

Ett puffskydd tar inte bort sibilanser (s-ljud), utan skyddar mot puffljud som uppstår vid P, T, B och liknande - och så skyddar det mot saliv som annars skulle kunna stänka in i micen i stridens hetta... 😮

Kanske därför Leslie avslutade med en gapskrattande smiley? 😉

Har nog inte hunnit vakna riktigt ännu... 🙂😄

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)

jag byggde en en gång när det var panik och flera skulle spela in samtidigt och puffskydden tog slut.

Tog ett gammalt badmintonracket, skar bort strängarna och tejpade fast en gammal damstrumpa någon glömt hos mig(som tydligen inte var tvättad)...

Såg lite mäktigt ut när vi stod utspridda och körade och en sångare stod med ett racket i handen framför micen......

Men fråga inte vad konsten kan göra för dig utan vad du kan göra för konsten...

Dela på andra sajter

Jag har fått goda resultat med en gammal kökssil också. Men originalet är ju helt klart en tillböjd stålgalje och en strumbyxa. Känns lite onödigt att slänga ut hundralappar på något man kan bygga själv på två minuter nästan gratis.

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
gammal damstrumpa någon glömt hos mig(som tydligen inte var tvättad)...

Idén med det här var väl just att man lättare håller av ståndet till micken.

(Skrivfel intended. Korrigera inte mig.)

Dela på andra sajter

😆😳

Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)

hehe ja exakt.....men när det av ståndet(läs: avståndet) blir 5-10 meter blir det tung rott...hehe....nu ska jag ta mig en öl och gå ut i solen och inte tänka mer på något av stånd.........utan jag ska tänka på sommar, sol och fest....

Mallorca: 38 grader i skuggan

Redigerat av mallorcamange
Dela på andra sajter

hehe ja exakt.....men när det av ståndet(läs: avståndet) blir 5-10 meter blir det tung rott...hehe....nu ska jag ta mig en öl och gå ut i solen och inte tänka mer på något av stånd.........utan jag ska tänka på sommar, sol och fest....

Mallorca: 38 grader i skuggan

Varför slösa bort tid i skuggan...? 😆

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.