debatt Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Hej! Ett märkligt fel uppstod i eftermiddags. Igår kväll hade jag fört över wave-filer som skapats i Ableton Live! 7 (brorsans studio) till mitt Cubase Ess 4. Det gick bra, smidigt och lät bra. Idag gick jag in en stund på Nätet mitt på dagen, gick sedan ur Internet helt och kopplade ur sladden till modemet från datorn i vanlig ordning. Satte igång datorn på nytt och skulle in i Cubase och spela upp låten jag sparat från igår kväll. Men då kommer ett meddelande upp om att Internet Explorer inte svarar!! Vadå inte svarar, det var ju inte ens på, avstängt sedan 3 min. Det var ju Cubase jag var inne i och dessutom hördes inte låten där överhuvudtaget längre! Den externa hårddisken blinkade lite väl mycket också kanske. Vad kan ha hänt - Hur kan datorn svara att IE inte svarar när det inte är på? 🙂
KillwithSkill Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Hela datorn, utforskaren jobbar under explorer.exe Stänger du ner det så försvinner hela windows grafiskt!
debatt Postat 15 februari 2010 Trådstartare Postat 15 februari 2010 Va? Jag pratade med en datorexpert nu ikväll på jobbet och han sa att det inte ska kunna hända att datorn svarar att Internet Explorer inte svarar när Internet är bortkopplat/avstängt, just för att Internet Explorer är en webbrowser - jag kör 8:an f.ö. Han trodde gissningsvis att det låg ett virus i datorn. Jag körde en fullständig virussökning här ikväll för den sakens skull, gjorde en snabbsökning innan. Ska testa strax lite tyst i stereon och se om låten hörs eller vad som händer. 😄 metro//:debatt
KillwithSkill Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Det jag menar är att du kan inte använda datorn om explorer.exe inte är igång. Har inget att göra med om du är ute surfar eller inte. Det är ju inget ovanligt att explorer inte svarar.
debatt Postat 15 februari 2010 Trådstartare Postat 15 februari 2010 Det jag menar är att du kan inte använda datorn om explorer.exe inte är igång. Har inget att göra med om du är ute surfar eller inte.Det är ju inget ovanligt att explorer inte svarar. Då är jag med. Tack! Bara jag kommer runt detta skitproblem nu. Man vill ju bara stämma upp gitarren och spela in... Har aldrig hänt mig att explorer.exe inte svarat mig innan nämligen. 😄 m-audio ftu//:debatt
KillwithSkill Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Det kan ju vara idé på att starta om själva explorer: Testa får du se. Ctrl Alt Del stäng ner alla explorer.exe För att starta så skriv i aktivitetshanteraren "ny aktivitet" kör: explorer.exe så hoppar det igång igen! Kan ju vara bra om det beter sig muppigt. Kanske det hjälper? Och då slapp man ju starta om hela datorn!
Fertan Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Stod det Internet Explorer(alternativt iexplorer.exe) eller Explorer.exe? Två helt skilda saker... iexplorer.exe är Internet Explorer och Explorer.exe är det som sköter det grafiska i Windows, skrivbord, menyer osv.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 16 februari 2010 Postat 16 februari 2010 iexplore.exe heter filen 😄
debatt Postat 16 februari 2010 Trådstartare Postat 16 februari 2010 (redigerat) Stod det Internet Explorer(alternativt iexplorer.exe) eller Explorer.exe? Två helt skilda saker... iexplorer.exe är Internet Explorer och Explorer.exe är det som sköter det grafiska i Windows, skrivbord, menyer osv. Ja, det var ju just det som gjorde mig så förvånad! Det stod inte explorer.exe bara, utan Internet Explorer, eller iexplore.exe då da... Lurigt. Internet funkar klanderfritt nu inatt iaf vad det verkar. Får se vad som händer till morran när jag kopplar in Cubase och spelar upp/in. Edith: Glömde nämna detaljen att när det konstrade i eftermiddags så hittade sedan inte datorn ens min externa hdd heller!! Sedan har den emellertid gjort det. 😉 Redigerat 16 februari 2010 av debatt
Analogfreak (oregistrerad) Postat 16 februari 2010 Postat 16 februari 2010 Vad svarade du på frågan i dialogrutan som ploppade upp om du vill skicka en felrapport? 😉
debatt Postat 16 februari 2010 Trådstartare Postat 16 februari 2010 Vad svarade du på frågan i dialogrutan som ploppade upp om du vill skicka en felrapport? 🙂 😉 Eftersom jag inte hade Internet Explorer och Internet på så klickade jag "Skicka inte".
Analogfreak (oregistrerad) Postat 16 februari 2010 Postat 16 februari 2010 😉 Eftersom jag inte hade Internet Explorer och Internet på så klickade jag "Skicka inte". Vad bra! 🙂 Min farsa skickar alltid felrapport för han tror att Microsoft kommer kontakta honom i ärendet då... 🙂
debatt Postat 16 februari 2010 Trådstartare Postat 16 februari 2010 (redigerat) Vad bra! 🙂 Min farsa skickar alltid felrapport för han tror att Microsoft kommer kontakta honom i ärendet då... 😉 Om alla gjorde så, så fick nog Microsoft anställa ett par miljoner människor till. Bara i Sverige... 🙂 Redigerat 16 februari 2010 av debatt
Fredrix Postat 16 februari 2010 Postat 16 februari 2010 Det jag menar är att du kan inte använda datorn om explorer.exe inte är igång. Har inget att göra med om du är ute surfar eller inte.Det är ju inget ovanligt att explorer inte svarar. Går fint att använda datorn även om explorer.exe inte är igång men precis som du skrev tidigare så blir man rent grafiskt lite begränsad eftersom exempelvis inte startmenyn finns kvar. Däremot vet jag ett antal som faktiskt stänger ner explorer för att frigöra kapacitet för annat, exempelvis spel, och sedan startar det igen när man är klar 🙂 I det här fallet tror jag dock snarare att det var iexplorer.exe som såg ut att stängas av men låg kvar med någon process i bakgrunden, inte heller särskilt ovanligt 😉
debatt Postat 16 februari 2010 Trådstartare Postat 16 februari 2010 (redigerat) Går fint att använda datorn även om explorer.exe inte är igång men precis som du skrev tidigare så blir man rent grafiskt lite begränsad eftersom exempelvis inte startmenyn finns kvar. Däremot vet jag ett antal som faktiskt stänger ner explorer för att frigöra kapacitet för annat, exempelvis spel, och sedan startar det igen när man är klar 🙁 I det här fallet tror jag dock snarare att det var iexplorer.exe som såg ut att stängas av men låg kvar med någon process i bakgrunden, inte heller särskilt ovanligt 😄 Ja, saken var den att en hade tipsat om en spelsite där man spelade Yatzy. Så jag var inne där en vända, men sedan har det konstrat. Den där siten kan jag inte rekommendera heller, såg väldigt amatör ut och inga kontaktuppgifter eller att den var säker. Datateknikern på jobbat menade att en virusattack hade hakats på i bakgrunden. Internet funkar iaf. Ikväll senast ska jag testa hdd-n o program och så... Redigerat 16 februari 2010 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.