OzzY (oregistrerad) Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Jag sitter med Guitar Rig och får inte till något bra distljud tycker jag. När jag läser ser jag att de flesta verkar använda "impulses". Blir inte riktigt klok på vad detta är och hur man praktiskt använder detta. Har Cubase som DAW. Tacksam om någon kan förklara detta som om jag vore 4-år 😉
DieHard (oregistrerad) Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Du använder dig av ett impulsreverb såsom t ex SIR1 som är gratis. Den kan hämtas här: http://www.knufinke.de/sir/sir1.html Ett impulsreverb är ungefär som en sampler, dvs den har inga egna ljud utan man laddar bara in dem. Hur enkelt som helst. Impulserna är impulser av cab och de låter inte plastigt som de allra flesta inbyggda cabsen gör. Det finns en hel del gratis att hämta på nätet men de allra flesta är medelmåttiga. De allra bästa är www.recabi.net De kostar bara runt en hundring och de är klart värda köpa.
OzzY (oregistrerad) Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Laddar jag sedan sir som en vst efter Guitar rig på kanalen och väljer där vilket CAB (i sir) som jag vill använda istället för GR
DieHard (oregistrerad) Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Ja precis du lägger den som insert efter GR. Men sen stänger du även av drykanalen på SIR1. Ja om du nu använder det impulsreverbet eller annat.
ake Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 SIR1 må vara gratis men har det inte väldigt lång latency ? Inget som fungerar i realtid utan endast för efterbehandling. Åke
MattiasA Postat 16 februari 2010 Postat 16 februari 2010 glöm inte heller att stänga av eventuella inbyggda impulser i GR.
OzzY (oregistrerad) Postat 16 februari 2010 Postat 16 februari 2010 Tackar för tipsen 😄 .. skall leka lite med detta.. synd bara att det inte funkar i realtid så man snabbt kan hitta bra ljud
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.