Jump to content
Annons

Pappa Jans Orkester


Hellpig

Recommended Posts

Det här är ju egentligen helt befängt, alltså att starta en tråd om detta. Jag har ingen större förhoppning om att få ett vettigt svar men man kan ju alltid försöka. Nå. Finns någon här som råkat se eller möjligtvis höra ett band som gick under namnet "Pappa Jans Orkesters" eller möjligtvis bara "Pappa Jans"? Jag träffade på en kille när jag gjorde lumpen för många herrans år sedan, han var väl trevlig men lite ... skall vi säga udda? Det gör vi, han var lite udda eller annorlunda om du så vill. Dock sken han upp och blev glad när jag berättade att jag spelade gitarr, för han spelade nämnligen också i en orkester! Jaha, sa jag lite konfunderad över ordvalet "orkester" - eftersom det inte lät så det överdrivit hett när man var 19 år och lirade i ett metallband. Ja, det är jag på bas och min bror på trummor och så pappa Jan då, på orgel och vi spelar lite dansmusik så där. Spänningen - eller möjligtvis förvirringen - ökade med en så exotisk sättning. Det var alltså bas, orgel och trummor. Jag må ha glömt exakt vem som spelade vad och det var någon som sjöng också, kanske var det pappa Jan i egen hög person, men jag minns inte exakt. Så kom man till klimaxen, vad heter bandet då? Vi kallar oss Pappa Jans (eller möjligtvis rent av Pappa Jans Orkester)! Ta-da! Vilken anti-klimax! Förmodligen stod jag där, eller satt, med munnen halvöppen. -Pa... Pappa Jans?!, var allt jag kunde få fram. -Ja, sa han som om det vore världens mest självklara sak, pappa heter ju Jan och det är hans orkester. Pappa Jans. "Flabbergasted" är ett ord som passade väldigt bra in på hur jag kände mig. För, jo, det är ju helt logiskt. Det är pappa Jan som startat en orkester med sina två söner. En på bas och en på trummor. Och så Pappa Jan på orgel och kanske rent av sång. Pappa Jans Orkester.

Det namnet har förföljt mig sedan dess. Finns det någon som råkat höra dem någonstans någongång? Jag tror inte jag kan dö nöjd innan jag åtminstonde har fått höra av någon hur dom lät. Jag är övertygad om att det var fruktansvärt... än i dag. Jag har sökt efter "Pappa Jans" på nätet med några års mellanrum men hittar inget om dem. Så nu... ställer jag min tillit till er, kära forumister, att någon någon gång har haft omöjligheten att höra detta band - förlåt orkester - någonstans... någongång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BJORNANDERSSON (oregistrerad)

haha...det hörs för mig som om någon bara driver med dig när man läser det..men du vet ju själv om killen var en seriös typ eller inte:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlar man på "Jans orkester" (inklusive citattecken) får man en handfull träffar, men förmodligen ingen fullträff.

Lycka till, Helvetesgrisen, i ditt sökande. Kanske dags att kontakta "Spårlöst Försvunnen"? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...