Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ok, så här ligger det till:

Jag var på väg att avsluta ett av mina projekt och skulle testa både 320kbit och WAV för att ta reda på hur mycket kvalitet jag går miste om.

Det visade sig vara enormt:

MP3 320 KBIT.mp3

WAV 24BIT:44100 KHZ.wav

Filerna ovan är exakt samma stycke men i olika format.

Jag trodde jag bara komprimerade för mycket men WAV- versionen låter ju inte alls lika komprimerad som MP3:an.

Är det så att MP3 framhäver ihopmosat komrimerat ljud mer än WAV & AIFF?

Jag vill ju att MP3:an ska låta lika klar som WAV:versionen.

Jag ska experimentera lite mer med det här men förslag är förstås varmt välkomna!

/Vilhelm

Redigerat av VilhelmI
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Har inte gjort en A/B lyssning men någon skillnad är det inte mellan filerna.

Postat

MP3 adderar väl kompression har jag bestämt för mig. Har själv upplevt det där, låter bra som projekt i Cubase men väl ute som MP3 är det helt annan ljudbild.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
MP3 adderar väl kompression har jag bestämt för mig. Har själv upplevt det där, låter bra som projekt i Cubase men väl ute som MP3 är det helt annan ljudbild.

Hur menar du med annan ljudbild än i projektet?

Postat

Gjorde ett blindtest och kunde höra skillnad mellan filerna på 6 av 6 lyssningar - hörs främst på kicken.

Skulle verkligen inte säga att förlusten är ENORM. Men det låter lite, lite dovare från mp3an. Vad har du komprimerat i för program?

Postat
Gjorde ett blindtest och kunde höra skillnad mellan filerna på 6 av 6 lyssningar - hörs främst på kicken.

Skulle verkligen inte säga att förlusten är ENORM. Men det låter lite, lite dovare från mp3an. Vad har du komprimerat i för program?

Vad spelar du upp MP3 med?

Postat (redigerat)

Jag gjorde inget blindtest, men tyckte efter en lyssning att mp3:an hade "obalans" i basen jämfört med wav-filen. Men samtidigt, lustigt vore väll om mp3-filen lät exakt som wav-filen. Det finns en anledning till att den är mycket mindre i storleken 🙂 Hur blir det om du gör en 16 bit 44,1Khz wav-fil och jämför med mp3:an istället för 24bit?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Jag upplevde ganska stora skillnader på ljudfilerna. Men jag tror att skillnaden beror på att du inte dithrat ner till 16 bitar innan du konverterade wav till mp3. Tror att din mp3-codec inte stödjer 24 bitars mp3.

Postat
Jag gjorde inget blindtest, men tyckte efter en lyssning att mp3:an hade "obalans" i basen jämfört med wav-filen. Men samtidigt, lustigt vore väll om mp3-filen lät exakt som wav-filen. Det finns en anledning till att den är mycket mindre i storleken 🙂 Hur blir det om du gör en 16 bit 44,1Khz wav-fil och jämför med mp3:an istället för 24bit?

MVH

Anders

Du hann före ser jag... 🙂

Postat (redigerat)

Jag har inte lyssnat men det ska inte vara nån större märkbar skillnad om det är i 320.

Är det nån markant skillnad beror det på att man gjort nåt fel eller använt en sunkig encoder i komprimerings processen,

eller nåt fel vid uppspelningen och avkodningen osv.

Redigerat av phatfish
Postat
Hur menar du med annan ljudbild än i projektet?

Det har låtit mer komprimerat än originalet så att säga.

Postat

MVH

Anders

Först och främst, tack till alla för alla hjälpsamma svar! 🙂

Jag använder Logics multipressor för komprimering och också Logics encoder för att skapa MP3or.

En hel del komprimering är med i spelet och låten skulle klippa på 2.9 db om jag inte hade lagt på en adaptive limiter också.

Kan det kanske ha med saken att göra?

Det kan vara värt att lägga till att jag har använt Vengeance Essential Clubsounds-samples också och dom är ju kända för att ha blivit sönderkomprimerade.

Jag gjorde en bounce i WAV 16 bit 44,1 khz och här är resultatet:

WAV 16BIT: 44,1 KHZ.wav

Jag hör fortfarande stor skillnad mellan 16 bit och MP3, men även en liten reduktion i kvalitet mellan 16 och 32 bit.

Fan, 32 bit - versionen av låten låter exakt som jag vill ha den 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.