Jump to content
Annons

Skyddsdiod över relä-spole

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjena! 😠

Jag funderar på om jag behöver skaffa skyddsdioder som spärrar strömspiken som induceras då spolen i reläet släpper.

Efter att ha studerat kretsschemat i DM1000 så ser jag följande...

Jag tycker det ser ut som att kretsen är skyddad mot strömspiken som uppstår.

Vad säger ni som är proffs på sånt här? 🙂

Redigerat av Analogfreak
Annons
Postat

Tråkigt att den här typen av diskussioner är överkurs på det här forumet 😠

Postat

Nja.. Jag undrar om inte det där är en termistor..En temperaturberoende resistor.. Inte riktigt säker. Men däremot är jag säker på att om du är osäker så skadar det aldrig att ha en diod över spolen på relät. 1N4148 duger utmärkt. 😠

Postat

Jag har rensat ett nätagg till en TSM MT47 och hittade massor med diodrar på kretskortet. Hoppas en sån duger.

Postat (redigerat)

Ursäkta den dåliga bildkvalitén. Har bara mobilkamera.

Jag satt dioden över spolen med katoden mot pluspolen och provade ge spolen 5V och det funkar. Summrar jag över spolen så piper den när jag sätter plus på anoden men inte tvärt pm så jag tror det här blir rätt. :rolleyes:

Redigerat av Analogfreak
Postat

Över vilket relä? I kretsschemat finns inget sånt.

Jag antar att du har ett relä utanför burken som drivs av den här utgången. Då skulle jag absolut koppla en diod "baklänges" över relät som kan äta upp strömmen när spänningen släpper.

Den röda pilen pekar på en RUE090, som är en sorts säkring.

http://se.mouser.com/ProductDetail/Tyco-El...sTYgWJSBG5ok%3d

Dessutom finns det ett gäng avkopplingsspolar som syftar till att koppla högfrekvensstörningar till jord.

// Gunnar

Postat
Över vilket relä? I kretsschemat finns inget sånt.

Jag antar att du har ett relä utanför burken som drivs av den här utgången. Då skulle jag absolut koppla en diod "baklänges" över relät som kan äta upp strömmen när spänningen släpper.

Den röda pilen pekar på en RUE090, som är en sorts säkring.

http://se.mouser.com/ProductDetail/Tyco-El...sTYgWJSBG5ok%3d

Dessutom finns det ett gäng avkopplingsspolar som syftar till att koppla högfrekvensstörningar till jord.

// Gunnar

Exakt... Jag har ett relä jag satt i en CD-spelare för att trigga CD-spelaren med regelstart.

Jag gjorde en liten skiss över hur jag satt dioden.

Postat

Helt rätt.. Katoden mot plus så är du säker :rolleyes:

Exakt... Jag har ett relä jag satt i en CD-spelare för att trigga CD-spelaren med regelstart.

Jag gjorde en liten skiss över hur jag satt dioden.

Postat

Tack för hjälpen! :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.