Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag undrar om ni har några bra inställningar på hi, lo och mid? 😳 Det är väl såklart en smaksak men jag ville liksom ha något att gå efter.

Kan ni säga några inställningar på gitarr, bas, sång, trummor och piano som ger olika ljud? T.ex mycket låga frekvenser gör så att du får ett bra tryck i baskaggen et.c

Annons
Postat

Aha. Fattade inte först vad du var ute efter.

Jag skulle säga att gällande trummor så kan du skära rätt mycket i lägre mellanregistret. Där finns oftast en bumlighet som jag inte gillar. Jag snackar typ runt 300 - 500 Hz. Bastrumman vill man ha runt 50Hz, pukorna kanske runt 100 Hz, virveln runt 150. Dessa värden gäller alltså vart trycket i botten borde ligga.

Elgitarrer kan man skära allt under typ 200 Hz. Basen kan man skära under 80Hz. Basen blir även bra om man skär allt över 3,5 kHz.

Postat
Aha. Fattade inte först vad du var ute efter.

Jag skulle säga att gällande trummor så kan du skära rätt mycket i lägre mellanregistret. Där finns oftast en bumlighet som jag inte gillar. Jag snackar typ runt 300 - 500 Hz. Bastrumman vill man ha runt 50Hz, pukorna kanske runt 100 Hz, virveln runt 150. Dessa värden gäller alltså vart trycket i botten borde ligga.

Elgitarrer kan man skära allt under typ 200 Hz. Basen kan man skära under 80Hz. Basen blir även bra om man skär allt över 3,5 kHz.

Ok, vilka intervall är det? lo = X hz till X hz och mid = X hz till z Hz?

Postat

Jag vet inte riktigt. Jag personligen skulle lägga Lo från 0 - 200 Hz, Mid runt 200Hz till 2,5 kHz, och Hi allt över det.

Postat
Ok, vilka intervall är det? lo = X hz till X hz och mid = X hz till z Hz?

Du får kolla i manualen till vad det nu är för apparat eller plugg du rattar i. Det kan variera en del.

Postat
Du får kolla i manualen till vad det nu är för apparat eller plugg du rattar i. Det kan variera en del.

Ok, det visste jag inte, det ska jag lägga på minnet. 🥰

Tack för alla svar änsålänge.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.