Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vilken av följande borde jag anvÀnda till att mÀta rummet?

Neumann TLM103, Shure SM7, Oktava mk219, sennheiser md421, Line Audio CM3.

Antar att ingen av dessa Àr optimala, man kanske behöver omnikapsel, men jag köper helst ingen ny mick bara för att mÀta, sÄvida ni inte kan rekommendera en billig som skulle tjÀna syftet bÀttre Àn de jag nÀmnt.

Thanks!!

Annons
Postat

Jag skulle nog testa CM3:an men kanske Àven prova TLM103:an och jÀmföra. BÀgge kommer att falla under ca 100 Hz och TLM kommer att ha ett lyft över ca 4 kHz.

http://www.lineaudio.se/linemicdata.htm

http://www.neumann.com/?lang=en&id=cur...cid=tlm103_data

Om du ska leta stÄende vÄgor sÄ spelar de inte sÄ stor roll vilken du vÀljer, du kommer enkelt kunna identifiera ev. basproblem ÀndÄ.

alex30free (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har en behringer, hur bra som helst och vÀldigt linjÀrt ... Perfektför room eq

Redigerat av alex30free
Postat
Jag skulle nog testa CM3:an men kanske Àven prova TLM103:an och jÀmföra. BÀgge kommer att falla under ca 100 Hz och TLM kommer att ha ett lyft över ca 4 kHz.

http://www.lineaudio.se/linemicdata.htm

http://www.neumann.com/?lang=en&id=cur...cid=tlm103_data

Om du ska leta stÄende vÄgor sÄ spelar de inte sÄ stor roll vilken du vÀljer, du kommer enkelt kunna identifiera ev. basproblem ÀndÄ.

Tack Gilbert.

Postat

Saken Àr att dem har omni och Àr byggd för att vara just mÀtmikrofon.

"flat frequency response curve makes it an ideal choice for audio frequency analysis and specialized recording techniques. Technical specifications: polar pattern: omnidirectional; frequency response: 20Hz-18KHz; output impedance: 200ohms; max SPL: 132dB; SNR: >70dB; phantom power: +9V to +52V.Clip Included "

Postat
Hade dock tagit http://www.thomann.de/se/behringer_ecm_8000.htm

den har flera personer hÀr pÄ forumet anvÀnt och sagt att den varit bra till detta ÀndamÄl.

Ouch, har redan fyllt behringerkvoten i min studio med en ada8000, ska jag mÄsta köpa 2st produkter frÄn behringer?

SkÀmt Ä sido (eller delvis iallafall) Àr den bÀttre Àn thomans egna sÄ Àr fÄr funktionen gÄ framför stolthet.

alex30free (oregistrerad)
Postat

Room EQ har gjort flera filer som passar till ECM:en, som du direkt kan jÀmföra med!!!

Ouch, har redan fyllt behringerkvoten i min studio med en ada8000, ska jag mÄsta köpa 2st produkter frÄn behringer?

SkÀmt Ä sido (eller delvis iallafall) Àr den bÀttre Àn thomans egna sÄ Àr fÄr funktionen gÄ framför stolthet.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag skulle valt CM3. 🙁

Postat

CM3 Àr bra mic men tror det Àr bÀst med en rundtagande om du ska mÀta upp ett rum, dina öron Àr inte njure.

Postat (redigerat)
Menar du att CM3 skulle lÀmpa sig bÀttre till rumsmÀtning Àn berhingern?

Men Behringer tog du ju inte ens upp. Jag utgick frĂ„n dom som du tog upp i första inlĂ€gget. 😄

Redigerat av Analogfreak
Postat
Men Behringer tog du ju inte ens upp. Jag utgick frĂ„n dom som du tog upp i första inlĂ€gget. 😑

Aha! DĂ„ förstĂ„r jag. Jag skrev ju ocksĂ„ att om det fanns ett billigt alternativ som skulle fungera bĂ€ttre Ă€n nĂ€mnda mikrofoner sĂ„ skulle det vara intressant, och sedan nĂ€mnde nĂ„gon berhingern varpĂ„ du föreslog CM3 och jag trodde att du tagit föregĂ„ende post i beaktning. SĂ„, skulle du köra pĂ„ behringern eller CM3? đŸ„°

Postat (redigerat)

Jag kör med en Soundlux ecm 999, funkar bra och Àr billig

(kostade 99$ förut men ligger typ pÄ halva priset nu för att de som jag förstÄtt det slutat tillverka dom)

Redigerat av hwasser
Postat
Aha! DĂ„ förstĂ„r jag. Jag skrev ju ocksĂ„ att om det fanns ett billigt alternativ som skulle fungera bĂ€ttre Ă€n nĂ€mnda mikrofoner sĂ„ skulle det vara intressant, och sedan nĂ€mnde nĂ„gon berhingern varpĂ„ du föreslog CM3 och jag trodde att du tagit föregĂ„ende post i beaktning. SĂ„, skulle du köra pĂ„ behringern eller CM3? 😕

Jag har inte testad Behringern. Vissa produkter dom gör Ă€r riktigt, riktigt bra medan vissa andra produkter Ă€r ren skit.... Behringer i ett nötskal... 😄

Postat
Jag har inte testad Behringern. Vissa produkter dom gör Ă€r riktigt, riktigt bra medan vissa andra produkter Ă€r ren skit.... Behringer i ett nötskal... 😑

Det Ă€r sĂ„ sant, har deras ADA8000 som extra DA utgĂ„ngar till summeringen och den lĂ„ter minst lika bra som firefacens DA's. LĂ€ste pĂ„ GS att behringer i pricnip kopierat innehĂ„llet i rme's convertrar och köpt in sĂ„ mĂ„nga komponenter att de har kunnat pressat priset sĂ„ enormt. Sjukt bra burk för pengarna, det Ă€r bara synd att det stĂ„r behringer pĂ„ den, har den pĂ„ bakskenan i racket, facing the wall. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.