Jump to content
Annons

Olika preampgain i samma låt vid sångpålägg?

Guitar Nilsson

Recommended Posts

Står och försöker sjunga Danny Boy... Första och tredje versen sjunger jag stillsamt och lågmält nere i basen där det passar mig, gainar på ganska mycket och sjunger ca 15, 20 cm från micken, tycker det går bra. Men andra och fjärde verserna är problemet. Då ska det sjungas lite aggresivare, och för att jag ska klara de höga tonerna måste jag ta i så att jag nästan skiter på mig. Decibellen från käften ökar med typ 500 procent och preampen lyser rött förstås och kompressorn går också i botten. Jag kan gaina ner och sjunga ännu närmare på mesverserna och backa typ en meter, eller mer ändå från micken när skrikandet börjar, då slipper jag med nöd och näppe att det blinkar rött. Men att ändra avståndet så våldsamt ändrar ju ljudet nåt enormt. Inte bra.

Brukar proffsen ändra gain mellan så här olika verser?

Dela på andra sajter

Annons

Klart du inte ändrar, du får lära dig att hålla mer samma volym sen använda dig av kompressor osv.

Lägg dom på olika spår annars, versen på ett spår och ref på ett spår.

edit: jag kör alltid allt på en tagning och kör ofta mycket hårdare på ref, men lägger det på flera kanaler, suck du

kör ju porta... ja men det funkar väl där med, nu är det mer öl, tjo.

Redigerat av evilrocker
Dela på andra sajter

Klart du inte ändrar, du får lära dig att hålla mer samma volym sen använda dig av kompressor osv.

Lägg dom på olika spår annars, versen på ett spår och ref på ett spår.

edit: jag kör alltid allt på en tagning och kör ofta mycket hårdare på ref, men lägger det på flera kanaler, suck du

kör ju porta... ja men det funkar väl där med, nu är det mer öl, tjo.

Att hålla samma, eller ens liknande volle med min röst, det går inte, inte på den här låten i alla fall. Gjorde nyss ett försök att ha två olika gainställningar, det funkade faktiskt mkt bra. Nu lät det som att samma person sjöng i alla verserna, det gör det inte om jag backar 1,5 meter i andra versen. Jag satte varje vers i en tagning... Sen sjöng jag med bara en lur, tyckte det tog bort en del av falskheten. Åsså var det premiär med T.bone micscreen. Very funny, som Peter Seller sa. 😲

Dela på andra sajter

Tror fan att proffsen spelar in jävlat cleant utan ett enda uns av kompressor eller effekter. Tyvärr men så är det nu. Gillar det inte. Finns som liksom ingen poleringsfaktor annars. Kolla tex "made in Sweden". De lyckades ta om vissa ord i texten som var fel fastän hela skivan var "fäördigproddad". Där snackar vi god ljudteknik.😲

Jag å Elin gjorde så när vi spelade in Danny Boy. Kruttorrt och med massiv mikrofonteknik. Mamma tyckte att det lät bra!

Dela på andra sajter

Tror fan att proffsen spelar in jävlat cleant utan ett enda uns av kompressor eller effekter. Tyvärr men så är det nu. Gillar det inte. Finns som liksom ingen poleringsfaktor annars. Kolla tex "made in Sweden". De lyckades ta om vissa ord i texten som var fel fastän hela skivan var "fäördigproddad". Där snackar vi god ljudteknik. 😲

Jag å Elin gjorde så när vi spelade in Danny Boy. Kruttorrt och med massiv mikrofonteknik. Mamma tyckte att det lät bra!

Har ni också gett er på Danny Boy? Få höra...

Jag har den känslan av att alla mickar låter bäst när preamparna får gain strax under dist, och att även dyra preamps låter sämre om det knappt blinkar i första dioden.

Det där med mikrofonteknik, det kan jag sen länge. Men ni förstår inte vilken fruktansvärd volym som kommer ur min käft när jag tar i. Tar jag i bara hälften av vad jag kan när jag sjunger för pensionärern blir de livrädda och sticker iväg i panik med sina rullstolar så det blir seriekrockar och annat otäckt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela på andra sajter

Hoppas länken funkar! denna är en del av en åttalåtars tributskiva till eva cassidy!

Danny Boy!

Snyggt som vanligt! Men var det verkligen kruttorrt utan reverb?

Hehe. Skoja. Nu sova, i morrn bär det av till Skatön och grilla korv i solen.

Dela på andra sajter

Snyggt som vanligt! Men var det verkligen kruttorrt utan reverb?

Hehe. Skoja. Nu sova, i morrn bär det av till Skatön och grilla korv i solen.

Ehh...joo 😲 ! 😆 Detta är faktiskt den första låten inspelad nånsin i min "sovrumsstudio" via dator. För ca 2 år sen? Tre? "Felet" är att vi spelade in sång och gitarr live med min SP B1 totalt samtidigt och sen försökte jag dubba guran en vända till. Men fan, det funkade bra! Skulle aldrig gjort så nu dock. Har blivit mkt bättre på gitarr sen dess åxå.

Fan, jag vill åxå till skatön å grilla korv med dig i solen! 😄

Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ehh...joo 😆 ! 😄 Detta är faktiskt den första låten inspelad nånsin i min "sovrumsstudio" via dator. För ca 2 år sen? Tre? "Felet" är att vi spelade in sång och gitarr live med min SP B1 totalt samtidigt och sen försökte jag dubba guran en vända till. Men fan, det funkade bra! Skulle aldrig gjort så nu dock. Har blivit mkt bättre på gitarr sen dess åxå.

Fan, jag vill åxå till skatön å grilla korv med dig i solen! 🙁

Du kan få en solhälsning från Boden ... en bild jag tog idag... 😄

Edit: Ursäkta att jag lånade tråden lite Håkan... 😲

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson: Sångteknik, röstläge och mikrofonteknik. Vete fan hur jag ska förklara men jag har upptäckt att min röst har en naturlig kompressor i sig när jag sjunger på ett visst sätt. Kan fortfarande sjunga hög ton med hög decibel klart men det är bannemig inte många sångare som använder det röstläget..

"För att klara högsta tonerna de högsta tonerna måste jag ta i så jag skiter på mig"

Testa att inte ta i så du skiter på dig utan slappna av. Tog mig skitlänge att förstå och kan inte alls förklara hur det gick till.. men slappna av i nacken, andas ordentligt och sjung upp dig innan så kommer du inte behöva trycka i så förbannat. Och fan om inte det röstläget också låter bättre.

Avfärda nu inte det här som nån vit mans oromantiska sätt att sjunga på, tror snarare det är tvärt om. Brukar tänka att det är som att prata.. ibland rabblar jag något högt från tidningen från tidningen med olika röstlägen för att komma igång - t.ex kontaktannonserna a la martin Luther king för att få igång skrikregistret om det är en sån låt, vädret a la ronja rövardotter-kören osv.. det är kul! Så kan man göra för att sjunga upp istället för att köra ordinary tråkiga skalor.

Lite flummigt och hoppigt men klipp ihop delarna så har du något som funkade och hjälpte mig iallafall.. min poäng är att det går att göra mycket innan rösten ens går in i mikrofonen - en naturlig kompressor, som jag inte kan förklara för dig hur den kan hittas, men den finns, tror jag.

Lax

Dela på andra sajter

ibland rabblar jag något högt från tidningen från tidningen med olika röstlägen för att komma igång - t.ex kontaktannonserna

😏

Dina grannar måste tro att du är synnerligen desperat.

I.e.

jag ÄÄÄÄlskar mysiga hemmakvällar

jag tyyyycker om att reeesa

skogsprommenader och sen en godmiddag

till hösten en tur till Kreeeeta

Cheers!

Dela på andra sajter

😏

Dina grannar måste tro att du är synnerligen desperat.

I.e.

jag ÄÄÄÄlskar mysiga hemmakvällar

jag tyyyycker om att reeesa

skogsprommenader och sen en godmiddag

till hösten en tur till Kreeeeta

Cheers!

Haha! Ja.. men å andra sidan slipper de ju läsa vädret själv! Det är bara att sätta örat mot väggen och invänta ronja-rövardotter-kören.

Mu.mu-mu-mu..mu..mumm..mu.MULET! och.. AAaaaaaaaaaa! Styv...styv.styv.styv KUUUUULING.. över hmmm-hmm-hmmm KA..KATTEGATT!, och norra ka-ka-ka-kv- KVAAAAAAAAAAAARKEN ZUM! hm"

Tänk vad kul man kan ha med en tidning. 😆

Nä, självklart är jag en hänsynsfull svennebanan som bara kör tidningstricket när jag är i mina föräldrars hus i skogen eller annars när det passar att man får vara tokig utan att nån tar skada av det.

Redigerat av laxlaxlax
Dela på andra sajter

Intressanta ideér! Ger man inte upp kan man efter envist nötande hitta ett sätt att sjunga på. Jag jobbar lite på att sjunga i falsett, går hyfsat ibland. Men det finns en till aspekt av detta också, nämligen att jag vill sjunga på bägge sätten i samma låt, (när det gäller den här i alla fall) lugnaste lugnt ena sekunden, gasen i botten-vrål sen. Gjorde ett försök sent igår att sänka gain på andra versen, och det funkade över förväntan. Mycket bättre än att först sjunga 10, 15 cm ifrån micken, och sen backa till över en meters avstånd.

Har varit ute i skärgårn idag och pulsat i djupsnö, grillat korv, och frun byggde ett snökonstverk med Påsköfeeling, så det har inte blivit några nya försök idag, än så länge. Sitter och morskar upp mig för fullt nu.

Skatön är ett natrurreservat här i krokarna, skilt från fastlandet av nymuddrad kanal för båtar, hit beger vi oss gärna sommar som vinter. Makalöst vackert. Har ni sett ett fruset Bottenhav nån gång?

post-8284-1266087439_thumb.jpg

post-8284-1266087548_thumb.jpg

post-8284-1266087652_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.