kenjoswe Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Hej alla, God fortsättning! Ännu en ny låt. Denna gång har jag använt en hel del Melodyne (audiohantering) på sången. Jag har även testat att med detta prg exportera Wav till Midi men inte lyckats att synka med den urspungliga audiofilen. Det synkar i början men sedan spårar det ur. Jag har använt: * Trummor - Halion, standartrumset * Hammodorgel - Halion * Bas - Halion * Synth - Cubase SX, Ensamble * Gitarrer - GuitarPort, version 2 Ladda ner låten från: Your browser does not support the HTML5 audio tag Synpunkter? Har jag fastnat i 70-tals träsket? Kent Johnson
Henke Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Jag tycker trummorna behöver en omgång. Dels är själva trumljudet för plastigt för genren, det låter inte äkta... Trumprogrammeringen lämnar även den en del att önska... Som det är nu så låter det för tajt, stelbent och kvantiserat och det saknas dynamik och i trumspelet, vilket också bidrar till att resultatet inte låter äkta. Tänk på att aldrig lägga två exakt likadana slag i följd, det låter ju faktiskt inte så när man spelar på riktigt. Man slår ju t.ex. inte exakt lika hårt och på samma ställe på virveln med höger- respektive vänsterhanden i ett fill. Testa att flytta virveln så att den konstant ligger några millisekunder efter vad den egentligen borde. Testa även att ändra alla möjliga slag lite grann i tid och velocity för att skapa en mer mänsklig känsla (men inte så mycket så det låter otajt naturligtvis). Vad gäller sången så är pitch-korrigeringen ganska tydlig... Överväg att istället sjunga om de värst falska partierna. Dessutom är sången aningen låg i volym och lite vek. Testa att kräma på med lite dist och ett delay eller nåt. Oj, nu blev det mycket negativt... Men det är för att jag tycker det låter lovande och att låten förtjänar en mer rättvis kostym. Jobba vidare på denna! Och förresten, läs reglerna för postning av demolåtar innan du postar. 😛
kenjoswe Postat 9 januari 2005 Trådstartare Postat 9 januari 2005 Henke, Tack för dina synpunkter! Dock är jag lite lat så jag har slumpvis givit Cubase min och max värden för velocity och position. Dessutom har jag dragit upp sången en del. Jag hade redan overdrive på sången och den har jag ökat en del. Jag skulle vilja lägga effekter på trummorna men hur gör man detta när det är midi? Man kan ju i och för sig konvertera till audio och sedan lägga på effekter. Jag hade missat reglerna för postning, de flesta verkar följa dom. Lovar att jag ska bättra mig. Men vad är syftet med reglerna egentligen? Är det för att skydda någons upphovsrätt? Eller skydd av ansvarig utgivare?
stenerlov Postat 9 januari 2005 Postat 9 januari 2005 Di kan lägga effekter på midi instrument genom att du gör det via volymkanalen i vst instruments i Cubase (i arrangeringsfönstret)
dbd Postat 9 januari 2005 Postat 9 januari 2005 (redigerat) Låten är jäkligt skön, men sången och trummorna får inte godkänt. Av samma anledning som sagts tidigare. Gitarrerna är dock finfina. Reglerna är till för att alla demopostningar ska se likadana ut (för snabbare och bättre överblick), så man snabbt kan kolla genre/filtyp/storlek/typ av demo osv. Ja du fattar. Redigerat 9 januari 2005 av dbd
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.