Jump to content
Annons

Praktikplats


debatt

Recommended Posts

Hej!

Om man får jobb som praktikant genom Arbetsförmedlingen, där pengarna kommer från Försäkringskassan, tror jag, hur har de tänkt? För jag fick höra att lönen är 5000 kr per månad heltid. Jo, de hänvisade till sociala för resten av pengarna.

⚠️

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är helt sjukt för övrigt. Jag får aktivitetsstöd, som är exakt samma ersättning, även om jag inte praktiserar. Så jag kan alltså välja mellan att söka praktikplatser och jobba häcken av mig alldeles gratis, eller stanna hemma och söka nåt litet jobb. Svårt val. Trodde moderaterna ville att det skulle löna sig att jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oxå aktivitetstöd men får runt 8900 i månaden. Men seriöst. Jobb som praktikant låter ju hur galet som helst men det är väl kanske så man får se det nu för tiden... 😉

Jaha, men då har du ju varit med i a-kassan. det har tydligen varken jag eller debatt varit.. inte på länge iaf 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att få jobba ibland och ha lite rutiner i livet, kan jag tycka. Skulle hellre ta praktikplats och få chansen att komma in med en fot, även om chansen är att man blir kickad bara för chefen ville utnyttja systemet. Och så får man ju arbetserfarenhet om det är på något halvvettigt ställe. Jobbar gratis på cykelaffär sen oktober förra året bara för att lära mig the trade och ha något att göra - gick dit och tyckte gubben som ägde stället var trevlig och frågade om han ville lära mig hur man reparerar cyklar, varit där varje lördag några månader nu & har fått självförtroende att ta hand om de flesta problemen folk kommer med.

Det är en grisig arbetsmarknad och tror inte det funkar utan att ta egna initiativ eller hugga de få trådar som dyker upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att få jobba ibland och ha lite rutiner i livet, kan jag tycka. Skulle hellre ta praktikplats och få chansen att komma in med en fot, även om chansen är att man blir kickad bara för chefen ville utnyttja systemet. Och så får man ju arbetserfarenhet om det är på något halvvettigt ställe. Jobbar gratis på cykelaffär sen oktober förra året bara för att lära mig the trade och ha något att göra - gick dit och tyckte gubben som ägde stället var trevlig och frågade om han ville lära mig hur man reparerar cyklar, varit där varje lördag några månader nu & har fått självförtroende att ta hand om de flesta problemen folk kommer med.

Det är en grisig arbetsmarknad och tror inte det funkar utan att ta egna initiativ eller hugga de få trådar som dyker upp.

Typ denna tråden då? 🙂

Jobbar du bara lördagar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt sjukt för övrigt. Jag får aktivitetsstöd, som är exakt samma ersättning, även om jag inte praktiserar. Så jag kan alltså välja mellan att söka praktikplatser och jobba häcken av mig alldeles gratis, eller stanna hemma och söka nåt litet jobb. Svårt val. Trodde moderaterna ville att det skulle löna sig att jobba.

Aktivitetsstöd? Vad är det för nåt? Hur och när får man sånt? Dom där 5500 kronorna, är det före skatt?

Ska kanske tillägga, även om det helt saknar betydelse, att detta inte gäller mig personligen utan en bekant. Han fick erbjudande om en praktikplats på samma jobb som han slutade på för över ett år sedan (ett tungt utomhuskneg, skogsavverkning, parkskötsel) och samma antal timmar i veckan, dvs. fulltid. Då fick han ut efter skatt lite över 15000 kr där. Nu skulle han få, med EXAKT samma arbetsuppgifter, en tredjedel av den summa. Jag övertalade honom att INTE ta det "erbjudandet". Det mest perversa var att arbetsförmedlingen avrådde också!! Hehe.

Nu ska han jobba med musik istället. Hamnade rätt, men usla pengar.

Kan han få de 10000 kr som fattas från soc?

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Aktivitetsstöd? Vad är det för nåt? Hur och när får man sånt? Dom där 5500 kronorna, är det före skatt?

Ska kanske tillägga, även om det helt saknar betydelse, att detta inte gäller mig personligen utan en bekant. Han fick erbjudande om en praktikplats på samma jobb som han slutade på för över ett år sedan (ett tungt utomhuskneg, skogsavverkning, parkskötsel) och samma antal timmar i veckan, dvs. fulltid. Då fick han ut efter skatt lite över 15000 kr där. Nu skulle han få, med EXAKT samma arbetsuppgifter, en tredjedel av den summa. Jag övertalade honom att INTE ta det "erbjudandet". Det mest perversa var att arbetsförmedlingen avrådde också!! Hehe.

Nu ska han jobba med musik istället. Hamnade rätt, men usla pengar.

Kan han få de 10000 kr som fattas från soc?

🙂

Det är efter skatt.

Man får det när man stämplat ut typ... eller har varit arbetslös tillräckligt länge, vilket jag inte riktigt vet hur länge det är. Troligtvis runt 259 miljarder år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kan aldrig få 10000 av soc. han hade möjligen kunnat få någon tusenlapp. men jag är tveksam till om han fått ens det.

Nu fattar jag inte riktigt. Om han bor i egen bostad, för låt säga 3900 kr, hemförsäkring, el, tele, tv etc etc. så borde han ju få existensminimum åtminstone.

Om man, som jag har gjort, läser SocialförsäkringsLagen och de föreskrifter sociala myndigheterna ska rätta sig efter enligt direktiven, så kan man få gott och väl 10000 kr från dem.

Resor till främmande länder för rekreation brukar gå igenom, men om en släkting har dött i främmande land så brukar inte resa t/r beviljas.

Jag ägnade en hel helg med att läsa igenom 200-300 typfall som de hade behandlat under "särskilda omständigheter", och "särskilda omkostnader" - sånt som går förutom normen, och egentligen ville man bara gråta... Där kan man tala om skeva, subjektiva beslut.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är efter skatt.

Man får det när man stämplat ut typ... eller har varit arbetslös tillräckligt länge, vilket jag inte riktigt vet hur länge det är. Troligtvis runt 259 miljarder år.

Ok. Han hade inte varit arbetslös, för han hade jobbat hela tiden utomlands, men han var inte med i a-kassan här, den hade han gått ur. Så när han kom tillbaka fick han varken a-kassa (eftersom han inte varit med i den) och ingen socialhjälp (för de tyckte att han borde ha sparat pengar och förutsett arbetslösheten, men de tog ingen hänsyn till att han hade haft ett lågavlönat deltidsarbete utomlands som gav typ 5000 det med... och då hade hyra etc att betala). Och aktivitetsstöd kunde han väl inte heller få då, antar jag?!

Det är därför jag frågar om det.

🙂😑😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Han hade inte varit arbetslös, för han hade jobbat hela tiden utomlands, men han var inte med i a-kassan här, den hade han gått ur. Så när han kom tillbaka fick han varken a-kassa (eftersom han inte varit med i den) och ingen socialhjälp (för de tyckte att han borde ha sparat pengar och förutsett arbetslösheten, men de tog ingen hänsyn till att han hade haft ett lågavlönat deltidsarbete utomlands som gav typ 5000 det med... och då hade hyra etc att betala). Och aktivitetsstöd kunde han väl inte heller få då, antar jag?!

Det är därför jag frågar om det.

😲😄😆

Det är just aktivitetsstöd han får.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar du bara lördagar?

Ja, på det stället. Sen tar jag timmar här och där, vikarierar som lärare då och då och får lite porträttbeställningar som ska målas. Vore för jävla fint att ha rutiner, trygghet och en känsla av tillhörighet - men det fasta jobbet är fortfarande bara en hägring och hyran måste ju betalas så jag stånkar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattar jag inte riktigt. Om han bor i egen bostad, för låt säga 3900 kr, hemförsäkring, el, tele, tv etc etc. så borde han ju få existensminimum åtminstone.

Om man, som jag har gjort, läser SocialförsäkringsLagen och de föreskrifter sociala myndigheterna ska rätta sig efter enligt direktiven, så kan man få gott och väl 10000 kr från dem.

Resor till främmande länder för rekreation brukar gå igenom, men om en släkting har dött i främmande land så brukar inte resa t/r beviljas.

Jag ägnade en hel helg med att läsa igenom 200-300 typfall som de hade behandlat under "särskilda omständigheter", och "särskilda omkostnader" - sånt som går förutom normen, och egentligen ville man bara gråta... Där kan man tala om skeva, subjektiva beslut.

Vem skulle det vara som åker på rekreationsresor, i eller utanför riket, på socialbidrag?

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag kan alltså välja mellan att söka praktikplatser och jobba häcken av mig alldeles gratis, eller stanna hemma och söka nåt litet jobb. Svårt val.

du ser ingen om helst möjlighet till att praktiken kan leda fram till nåt mer i förlängningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Många konkurerar om jobb men nu är det många som konkurerar om praktik oxå. Ams säger att man själv får hitta något vettigt som man vill göra.. Inte alla gånger man hittar något som man vill göra för lite lön och ingenting... Då slutar det med att dom skickar en på någon "soptipp" med "socialt handikappade" människor som får slita häcken av sig att göra sånt som normalt kommunala anställda gör som t.ex. parkarbeten m.m m.m. Konkurans mellan "praktikanter" och anställda blir det då.

"Vi måste ut på något samhällsnyttig tjänst" heter det.

Det känns jävligt snedvridet allting men samtidigt är man ju medveten om den ekonomiska kris som är nu. MEN vafan kostar alla dessa åtgärder?

hmm... Jag vet inte vad jag ville ha sagt med detta inlägg 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...