Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hämtade ut en Thomann T-Bone micscreen idag, köpte av alex30free här på forumet.

Jag tycker det var väldigt fina grejer, tysk kvalitet (made in Korea?) Nån monteringsanvisning fanns inte, men jag satte ihop den med hjälp av bilderna på Thomannsajten.

http://www.thomann.de/se/the_tbone_micscre...95bfc9a91b152c2

Men när jag fått ihop den så får jag tre bitar över, de syns inte alls på sajtbilderna?! Det är en extra "stolpe" att sätta micken på, ett långsmalt bleck med spår i och en refflad rund mutter med en stjärnskruv i. Efter en stunds klurande listar jag ut att det måste vara gjort för att montera dubbla mickar i tex X/Y eller ortf montering. Att man har den möjligheten framgår inte av hemsidan, så det var lite lyxigt. Jag hade tänkt köpa ett sånt bleck, men det funkar säkert lika bra med det som följer med i den här lådan. 😄

Nu väntar jag med spänning på en NeumannTLM102. Det här är fina leksaker åt långa farbrorn som inte vill bli stor. 😛

Kanske lägger ut ett ljudprov sen, med och utan micscreen i ett ej akustikbehandlat rum.

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

Ja lyssnar gärna på skillnad med och utan 😛

Var nämligen nära på att köpa samma men blev aldrig av, efter vad jag läste på internet och priset.

Så en provlysning uppskattas starkt 😄

alex30free (oregistrerad)
Postat

kom den inte med?? jag skickar den och lägger den här (scanna) ikväll så du ser hur man gör!

Postat
kom den inte med?? jag skickar den och lägger den här (scanna) ikväll så du ser hur man gör!

Tack, men jag klarar mig utan. Mycket rejäla o snygga fästanordningar!

Postat

det stativet håller garanterat INTE

Coola ben på det stativet...!
Postat
Det här är fina leksaker åt långa farbrorn som inte vill bli stor. 🙂

Kanske lägger ut ett ljudprov sen, med och utan micscreen i ett ej akustikbehandlat rum.

Så det är du som är långa farbrorn 🙂

Sugen på nåt liknande så du får gärna slänga upp ljudprov med/utan micscreen.

Postat

Ja, gissningstävling!!!

Vad kan jag vinna? 😉

/Johan

Postat

Kanon idé. Dock tror jag att det blir lätt att höra. Men kul ändå.

Lägga ut två prov, sedan gissa vilken som är vilken och säga vilken man gillar mest. Inget mix på den alls, utan helt rent.

😉

Postat

Om jag örsker så ska jag testa sång/prat med och utan skärmen, i en NT2-A.

Sen tänkte jag göra lika med ak gitarr fast med en CM3, allas lilla favo på gitarr.

Åsså vill jag testa hur mycket av surret från portan den tar bort. Den surrar nog ungf lika som en sån där ful datorklump många stackare har på golvet.

Ingen eq eller reverb, men däremot viss kompressor. Det har man ju alltid till sång o gitarr, det lär ju pumpa upp de fula rumsljuden, så ett test utan kompressor gör väl att man tror att skärmen är effektivare än den egentligen är.

Stod nyss och sjöng med micken i skärmen, fan va, de va ju coolt. Lite svårare att se notstället.

Postat
Fan vad liten den var! 😲 Har köpt en cm3 och det måste vara den minsta mik jag skådat! 😆

Typ som en XLR-kontakt.

Köp en till så kan du få supersnyggt gitarrljud.

Postat

Har inte orkat göra nåt prov, men jag har sjungit en hel del med NT2-A i skärmen. Och nog dämpas rummet ganska mycket. En bra sak är att surret från portan försvinner, alltså när jag plus mick är ganska nära den så jag kan komma åt knapparna. Om jag sjunger väldigt svagt får jag utan skärm ställa gaten så pass hårt att man ibland kunnat höra ett litet "klipp" i textfrasens första ord. Nu kan jag ställa en svagare(?) gate och ändå slippa surret, det surrar nog ungefär lika som en stationär dator gör, stormembranarna hör ju precis allt, så surret är väl ett problem alla har.

Fästena till den tycker jag är riktigt bra och rejäla. Man kan lätt vrida skärmen ett kvarts varv så att den dämpar så den dämpar golv och tak i stället för åt sidorna.

Nu funderar jag bara över om jag tycker det är så bra att få ett så här dämpat ljud egentligen? Lite av den feta Johnny Cash-basen i rösten försvinner med skärmen...

Postat

När jag använde den provade jag med en rund-upptagande mik, och jag kan säga det blev väldigt väldigt bra! Fick dock lite comb filtering effekter på köpet, så där måste man göra en avvägning!

Postat
När jag använde den provade jag med en rund-upptagande mik, och jag kan säga det blev väldigt väldigt bra! Fick dock lite comb filtering effekter på köpet, så där måste man göra en avvägning!

Jag har bara kört i cardioidläget på Röden. Kanske borde jag testa omniläget med?

Fan nu vräker det ner snö igen, det är tammefan otroligt. Ut och pinas med snöskottning igen...

Postat

Hej,

provar det! Jag spelade in ack gura med min mätmik Behringer ECM8000 för att se hur hur den påverkar ljudet!

Jag har bara kört i cardioidläget på Röden. Kanske borde jag testa omniläget med?

Fan nu vräker det ner snö igen, det är tammefan otroligt. Ut och pinas med snöskottning igen...

Postat

Har testat både cardioid, 8 och omni nu inne i skärmen. (NT2-A) Omni lät sämst, cardioid bäst.

Men.... Spelade i dag in tre låtar, först ak gitarr, sen sjöng jag med NT2-A längst in i skärmen och "vingarna" hopfällda ganska rejält för mesta dämpning av rumsakustiken. När jag sen lyssnade mer noggrannt tyckte jag det lät sämre än vad jag är van vid, så jag testade att sjunga om ena låten på ett nytt spår, med vingarna fällda rakt ut åt sidorna, och micken framflyttad ca 30 cm från skärmen. När jag sen jämförde ljudet på spåren var det som natt och dag, det maxdämpade spåret som jag kämpat med i flera timmar lät skit, telefonlur! Så jag tänker passa mig noga för att dämpa för mycket med skärmen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.