Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag är lite sugen på att skaffa en ny elbas, istället för den gamla wannabe-Rickenbacker-kopia som jag haft sen tonåren. Jag vet egentligen inte så mycket om elbasar, men något jag gillar skarpt är ett distinkt basljud. Heller det än mullrig och otydlig bas. Tycker t ex att Fender Jazzbas nog låter bättre än Precision.

Ett basljud som får håret att resa sig på armarna är det som samplats i Scarbee's Black Bass och MM-Bass. Men vad är det egentligen för bas som använts?

I beskrivningen sägs den vara "inspired by the sound of Bernard Edwards (Chic)", men det framgår inte tydligare vilken bas det är.

Nån som vet?

Scarbee MM-Bass

S_18731ddece.png

EDIT: Rubrik

Redigerat av Assar
Annons
Postat (redigerat)

En bas som låter jävligt bra och inte kostar skjortan är Squire Classicvibe J-Bass.

Gjord i japan också vad jag kan förstå, vilket bådar gott. 😉

http://www.thomann.de/se/fender_squier_cla...97809b2a294937a

http://www.dv247.com/guitars/squier-classi...ood-neck--54852

edit: förlåt, Kina var det visst. vet inte var jag fått det ifrån. 😛

Redigerat av Lejnoss
Postat

JJMusik har redan gett dig svaret på frågan. Musicman Stingray.

Och är det exakt en sådan du är ute efter får du vara beredd på att ge 14000:- för en beggad. Kring tjugo för en nytillverkad.

Det fanns en budgetvariant fram till alldeles nyligen som hette OLP MM. En sådan går att hitta beggad för några tusenlappar.

Postat
Det fanns en budgetvariant fram till alldeles nyligen som hette OLP MM. En sådan går att hitta beggad för några tusenlappar.

...Fast utan det där klassiska MusicMan ljudet förstås, som det var frågan om i den här tråden 😮

Mycket av MusicMannens ljud sitter i den activa preampen, och helst skall du ha den med fyra rattar (bass, middle, treble och volym).

/Johan

Postat

Tack, alla, för svar och kommentarer!

Ska se om det går att testa en StingRay nånstans. Kanske på Jam ...

Postat
...Fast utan det där klassiska MusicMan ljudet förstås, som det var frågan om i den här tråden 😛

Mycket av MusicMannens ljud sitter i den activa preampen, och helst skall du ha den med fyra rattar (bass, middle, treble och volym).

/Johan

Men till inspelning ska man nog vara försiktig att gasa på med basratten! Det händer nog rejält med saker när man vrider på där...

Postat
...Fast utan det där klassiska MusicMan ljudet förstås, som det var frågan om i den här tråden 🙂

/Johan

Så var det ja. Samma mick, fast passiv elektronik.

Kan ändå vara värt att spana in. Den ser ju ut som orignalet så kan man ju lägga till elektronik och göra en Stingray-mod sedan. Blir typ tio papp billigare. 🙂

Postat
Så var det ja. Samma mick, fast passiv elektronik.

Kan ändå vara värt att spana in. Den ser ju ut som orignalet så kan man ju lägga till elektronik och göra en Stingray-mod sedan. Blir typ tio papp billigare. 🙂

Om micken verkligen är den samma, borde man inte då kunna få riktigt bra ljud även utan den aktiva elektroniken, om man linar den genom en bra preamp? Min Fenderkopia med äkta Fendermick låter otroligt bra genom Micopreampen. Lite kompressor och eq helt på noll så låter det svinbra. I DAW går det ju att eq-a och joxa i det oändliga med om man vill.

Jag tror också OLP-basen är ett verkligt klipp!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

83246_800.jpg

Jag skulle säga Sandberg 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat
Om micken verkligen är den samma, borde man inte då kunna få riktigt bra ljud även utan den aktiva elektroniken, om man linar den genom en bra preamp? Min Fenderkopia med äkta Fendermick låter otroligt bra genom Micopreampen. Lite kompressor och eq helt på noll så låter det svinbra. I DAW går det ju att eq-a och joxa i det oändliga med om man vill.

Jag tror också OLP-basen är ett verkligt klipp!

Se nedan

...Fast utan det där klassiska MusicMan ljudet förstås, som det var frågan om i den här tråden 😉
Jag skulle säga Sandberg 😉

Basisten i mitt band har spelat MusicMan Sterling och Stingray i 15 år, men har nu skaffat en Sandberg som första bas.

Samtliga av dessa basar är kanonbra basar men jag vidhåller efter ca 700 - 800 gig bredvid en MusicMan bas att dom låter speciellt. Han brukar säga att det är en Precision på steroider...

Jag har också lekt med tanken att hotta upp en OLP-bas med aktiv preamp, men det har aldrig blivit av...

/Johan

Postat (redigerat)
Förresten Assar, vad är det för Rick-kopia du har?

post-10263-1266680820_thumb.jpg

Vet inte riktigt. Det står inte ett jota på den. Men den pryder sin plats i samlingen - i egenskap av trotjänare! Jag har haft den sen mitten av 70-talet.

Tidigare fanns den en fjädrande metallplatta över strängarna vid stallmicken, fan vet var den har tagit vägen. Och så har den både mono- och stereoutgång! 😎

Idag testade jag en MM Stingray, inte så skön att lira på enligt mina preferenser.

MM Sterling passade mig bättre spelmässigt, men ljudet kändes lite platt. Särskilt efter att ha testat en Sandberg. Vilken skön klang i den - även om det inte var sån jag egentligen var ute efter! Däremot passade den mig inte så bra spelmässigt.

Men på Sandbergs hemsida visas ett flertal modeller, det borde finnas nån som passar mig bättre och som har samma sköna klang. Jag får försöka hitta nåt ställe att känna på några till. Det känns som att det skulle kunna bli en lång och lycklig kärlekshistoria ...

EDIT: Krattstavning ...

Redigerat av Assar
Postat

Sandberg gör underbara instrument. 😎

Postat
Vet inte riktigt. Det står inte ett jota på den. Men den pryder sin plats i samlingen - i egenskap av trotjänare! Jag har haft den sen mitten av 70-talet.

Tidigare fanns den en fjädrande metallplatta över strängarna vid stallmicken, fan vet var den har tagit vägen. Och så har den både mono- och stereoutgång! 😉

Snygg var den hur som helst!

Säg till om du vill bli av med den! 🙂

Postat
Snygg var den hur som helst!

Säg till om du vill bli av med den! 🙂

Jag skulle inte ha hjärta att göra mig av med den.

Dessutom ångrar jag fortfarande att jag sålde min gamla Telecaster Thin Line i början av 90-talet. Vill inte göra ett liknande misstag igen ...

Nyfiken; vad skulle du med den till?!?!?

😛

Postat

4001 😛

Postat

Nu har jag testat en bandlös Sandberg PM4 ☺️ och känner mig helt såld ...

Synd bara att den var så jävla ful, jag vet inte om jag skulle stå ut med den. Men det går ju att beställa en ny som man vill ha den!

Nån som testat?

För-/nackdelar med bandlös? Tyckte inte det var särskilt svårt att lira på ...

Känner mig tveksam till att beställa hos Thomann eller annan webbshop, men om priset diffar rejält så varför inte. Eller?

Postat
Nu har jag testat en bandlös Sandberg PM4 😲 och känner mig helt såld ...

Roligt!

Men också lite lustigt, med tanke på att du föredrar jazz framför p-bas. Men det kanske är kombinationen av mikrofoner som tilltalar.

Synd bara att den var så jävla ful, jag vet inte om jag skulle stå ut med den. Men det går ju att beställa en ny som man vill ha den!

Ja, men hur skulle du vilja ha den?

Kanske passar en JM4 dig bättre än en PM4?

700x223-cal-jm4-supr-black-hg.jpg

SB-JM4-FRHA_1.jpg

Jag skulle föredra en med blocks, soft aged.

Känner mig tveksam till att beställa hos Thomann eller annan webbshop, men om priset diffar rejält så varför inte. Eller?

Jämför Thomann med Fitzpatrick. Diffar det mycket kan du antagligen pruta i affär här i Sverige. Eller se till att du får lite extra service på köpet.

Utöver Sandberg skule jag kolla in Marusczyk Elwood. Svensk återförsäljare basstore.se. Tysktillverkad, snäppet billigare än Sandberg.

Eller varför inte något helt svensktillverkat/designat? Inget kompromissande med kvalitén, därav priset.

Postat

Sluta nu, Joachime ... jag tyar inte längre ... alla dessa valmöjligheter ...

😐

Alvarligt talat, ska kolla in de där länkarna. Tack för dem!

😄

Att jag föredrar bandlösa PM:an det är inte så konstigt som det låter. Bandlösheten ger den där varmare och distinkta basen jag är ute efter. Efter att ha testat några basar så tycker jag nog att en bandad JM låter bättre än en bandad PM, men en bandlös PM låter bättre än en bandad JM. Tyvärr har jag inte kunnat testa nån bandlös JM.

Den bandlösa PM4 jag testade var en sån där hardcore aged typ, extremt sönderslipad och gulnad, jag föredrar nog att köpa nån annan.

Apropå Thomann. Egentligen föredrar jag att handla i butik framför på nätet - var ska man annars testa pryttlarna??? - det är värt några spänn. Ska försöka pruta ändå ...

Postat (redigerat)

Sandberg_California_182pix.jpg

Dom är snygga. 😐

Redigerat av Analogfreak
Postat

Sådärja ...

Idag beställde jag en bandlös Sandberg California PM4.

Matt brownburst med svart plektrumskydd, greppbräda i ebenholts.

Leveranstid 4-8 veckor. *suck*

Inget är som väntans tider ...

(=skitsnack 🙂 jag vill ha den NU!)

Postat (redigerat)

Bandlösa Ture! Den var fin!

Är du säker på att din Rickenbackerkopia är en kopia? Både mono och stereo låter vräkigt. Det finns udda musikanter som skrapat bort loggan på tex Fender för att ingen ska fatta att det inte är en kopia. För egen del har jag tejpat dit "Fender" från ett strängpaket på min Falcon kopia. Haha!

Edit: Grattis till ny grym bas. Min gitarrbyggarkompis ARES sa nyss att Sandberg alltid gjort skitbra basar, bättre än fender, han tyckte det bara var synd att de gått ifrån sina egna modeller. Det var när de började göra Fenderliknande basar de fick ett uppsving. Men de har alltid varit bra instrument.

Redigerat av Guitar Nilsson
klauskalas (oregistrerad)
Postat (redigerat)
post-10263-1266680820_thumb.jpg

Jag får försöka hitta nåt ställe att känna på några till.

DLX music vid fridhelmsplan! (eller visst va det där de låg?) Där har de i alla fall en hel del fina grejer och grunkor 🙂

edit; såg nu att jag än en gång va på tok för sen. Såg även att jag citerat helt fel.. hehe jag lämnar nog denna tråd nu 😛 (smyger bort i skuggan)

Redigerat av klauskalas
Postat
Bandlösa Ture! Den var fin!

Får hoppas på det. Nu är den i alla fall beställd och handpenningad ...

Är du säker på att din Rickenbackerkopia är en kopia? Både mono och stereo låter vräkigt. Det finns udda musikanter som skrapat bort loggan på tex Fender för att ingen ska fatta att det inte är en kopia.

Jo, jag är ganska säker på det.

Jag minns inte vad den kostade, men det var inte nån förmögenhet. Jag köpte den för egna pengar när jag var typ 13 år.

Men den är ändå rätt bra. Den har hel hals hela vägen (är det bra eller dåligt?), rak i halsen, skramlar inte ens på höga band och stämmer perfekt i banden. Det skulle vara intressant att byta mickar på den, men det får nog vänta lite. Nångång under alla år har jag tydligen gjort nånting i elektroniken, för den funkar inte riktigt som den borde. Men det går nog att åtgärda.

Jo, jag har testat några Sandberg nu och jag är imponerad av klangen. Det finns säkert billigare lika bra basar - Joachime länkade till några tillverkare - men jag tycker det är ett problem att det ä rsvårt att hitta nånstans där man kan testa innan man köper.

DLX music vid fridhelmsplan! (eller visst va det där de låg?) Där har de i alla fall en hel del fina grejer och grunkor 😛

Jajamänsan, det var där jag hittade dem!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.