Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har sökt och läst lite men orkar inte mer, jag funderar på att byta ut mitt digitaltrummset roland td-3 mot akustiska trummor istället pga känslan.

Allt beror på om jag kommer kunna få trummorna att låta lika lite som digitaltrummorna eller inte, digitaltrummorna dunkar rätt bra till neddervåningen men det gör inget nej.

Alltså, går det att dämpa ett akustiskt sätt så det låter lika lite som ett digitalt set och hur?

Såg det här..http://www.trumslagaren.se/Shop/Index.php?sArtId=821010 någon som vet hur det blir med det?

hej hej

Annons
Postat
Har sökt och läst lite men orkar inte mer, jag funderar på att byta ut mitt digitaltrummset roland td-3 mot akustiska trummor istället pga känslan.

Allt beror på om jag kommer kunna få trummorna att låta lika lite som digitaltrummorna eller inte, digitaltrummorna dunkar rätt bra till neddervåningen men det gör inget nej.

Antingen så förstår jag inte frågan eller så blir svaret ett stort nej.

Alltså, går det att dämpa ett akustiskt sätt så det låter lika lite som ett digitalt set och hur?

Såg det här..http://www.trumslagaren.se/Shop/Index.php?sArtId=821010 någon som vet hur det blir med det?

hej hej

Nu är jag inte trummis men hur mycket känsla finns det kvar efter att ha klätt in ett akustiskt trumset i skumgummi...?

Postat

Jag hade mitt akustiska set inklätt i dylik skumgummi för tio år sedan. Visst blir det tystare - men det låter ju knappast som trummor

när du sedan spelar på det. Nu vet jag inte om de har ändrat material, men om det är samma stuk som jag hade går det sönder rätt fort.

Sedan kommer det antagligen ändå att höras mer då ljud fortplantar sig genom golv och väggar oavsett när du har kontaktyta.

Postat (redigerat)

Reagerar som Gilbert och Debatt!?

Digitala trummorna hörs väl ingentinghemma hos dig såvida du inte kör ut dom via en högtalare, bara lite pedalgnissel antar jag!?

Trummor som du visar i din länk har övningsplattor på och det låter som när din far daskar ***** mot din mors stjärt ungefär.

Alltså låter det digitala och det analoga med övningsplattor lika mycket förutsatt att du inte kör ut digitala i ett PA.

Det analoga kan du lägga en liten näsduk över pukorna och dämpa/muffla kaggen så låter dom lite mindre men du får också ett coolt 70-talssound också på köpet!

Redigerat av aROCKER
Postat
mina digitaltrummor dunkar i hela huset för de e metal skitsamma lås tråd

Ja, du menar att "skinnen" är av metall, eller har metalltrådar och det hörs.

Jag tror att dämpplattor (som du länkar till) är finemang på akustiska trummor.

Visste inte att det var näsduk etc som gör 70-talssoundet, aRocker.

🙂

Postat
Ja, du menar att "skinnen" är av metall, eller har metalltrådar och det hörs.

Jag tror att dämpplattor (som du länkar till) är finemang på akustiska trummor.

Visste inte att det var näsduk etc som gör 70-talssoundet, aRocker.

🙂

Klassiker är ju den stora feta läderplånboken på virveln, Det finns ju på mina Ludwig Vistalite "mufflers" dämpkuddar som man skruvar upp mot anslagsskinnet.

Sedan spela i ett dämpat rum. 80% av 70-talsplattorna har det ljudet.

Undantag Zeppelin, Deep Purple och nån/Några till.

Kolla in Demon på Native Instruments Abbey Road paket...inspirerande minst sagt.

Postat

Man kan sätta på ska. mesh heads idag. Både till akustiska och digital trummor. Det är som ett tunt tyg ungefär. Det flyttar inget ljud så det blir helt tyst när du slår på dem. Sedan kan du sätta på triggers på.

Borde fungera kanon i lägenhet, tystare än ett standard digitalt trumset. Fast hur gör du med cymbalerna?

Postat

En bekant till mig, som är dansbandstrummis, kör med mesh skinn på trummorna, sedan har han dessutom fyllt dom med skummgummi eller något sånt. Trummorna triggar han med ddrums trig-sensorer in i en Alesis DM5 tror jag. Dom låter i stort sett ingenting, men jag har hört trummisar säga att det känns lite annorlunda att slå på mesh-skinn jämfört med vanliga akustiska (någonting med studsen tror jag, jag är ingen trummis...).

Cymbalerna och framförallt HiHaten blir den svåra nöten att knäcka.

/Johan

Postat
En bekant till mig, som är dansbandstrummis, kör med mesh skinn på trummorna, sedan har han dessutom fyllt dom med skummgummi eller något sånt. Trummorna triggar han med ddrums trig-sensorer in i en Alesis DM5 tror jag. Dom låter i stort sett ingenting, men jag har hört trummisar säga att det känns lite annorlunda att slå på mesh-skinn jämfört med vanliga akustiska (någonting med studsen tror jag, jag är ingen trummis...).

Cymbalerna och framförallt HiHaten blir den svåra nöten att knäcka.

/Johan

Ja det blir mycket mera respons i studsen, första gången man slår är det som en studsboll 😄. Men en vane sak. Dock är det kanon om man spelar live, och har dålig lokal/utrustning så kan man trigga 🙂.

Postat

det som gör att jag inte kan lira digitala trummor sent på kvällen eller natten är mest pga av dubbelpedalen som låter som kirg, går det att få den skapligt tyst?

virveln, cymbalerna låter inte så farligt däremot pukorna.

nån som vet var de finns skapliga dämpare till dom digitala?

Postat
det som gör att jag inte kan lira digitala trummor sent på kvällen eller natten är mest pga av dubbelpedalen som låter som kirg, går det att få den skapligt tyst?

virveln, cymbalerna låter inte så farligt däremot pukorna.

nån som vet var de finns skapliga dämpare till dom digitala?

Åter.

Mesh heads. Får du tyst på allt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.