Analogfreak (oregistrerad) Postat 11 februari 2010 Dela Postat 11 februari 2010 Nä det beror inte på samplerate. Om det vore synfel så skulle det knastra och knäppa i ljudet och det skulle göra det oavsett vilken mick du använder. Jag tror det är nåt konstigt med ena micken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 11 februari 2010 Trådstartare Dela Postat 11 februari 2010 Nä det beror inte på samplerate. Om det vore synfel så skulle det knastra och knäppa i ljudet och det skulle göra det oavsett vilken mick du använder.Jag tror det är nåt konstigt med ena micken. Men att detta fel endast visar sig (hörs) i Micon? Kopplar jag in dem i nåt annat funkar de ju normalt, som de gjort ända sen jag köpte dem?! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 11 februari 2010 Trådstartare Dela Postat 11 februari 2010 Åh du tunga värld! Lyssnade igen efter att bägge NT2 stått med spänning på över natten. Inget pipande, men högre brus i "pipmicken", lite mindre än igår, men ändå irriterande. Byter jag till tex en CM3 blir det tvärtyst. Så det är troligen micken som det har blivit nåt elände med. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 11 februari 2010 Dela Postat 11 februari 2010 Hmm.. Jag misstänker att pipmicken helt plötsligt fått för sig att dra för mycket ström så att just phantommatningen i micon inte riktigt orkar.. men att portan orkar.. Anledningen till att det piper är för att fantommatningen i micon switchas upp till 48V och att glättringskondingen inte riktigt orkar filtera switchfrekvensen.. Därav slipper du pipet då du kopplar den till portan för den har stabilare swicthning/transformering..' Med andra ord pipmicken har börjat dra för mycket ström på fantommatningen.. Min kvalificerade gissning i alla fall. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 11 februari 2010 Dela Postat 11 februari 2010 Hmm.. Jag misstänker att pipmicken helt plötsligt fått för sig att dra för mycket ström så att just phantommatningen i micon inte riktigt orkar.. men att portan orkar.. Anledningen till att det piper är för att fantommatningen i micon switchas upp till 48V och att glättringskondingen inte riktigt orkar filtera switchfrekvensen.. Därav slipper du pipet då du kopplar den till portan för den har stabilare swicthning/transformering..' Med andra ord pipmicken har börjat dra för mycket ström på fantommatningen.. Min kvalificerade gissning i alla fall. 😆 Det kanske är pga det som "pipmicken" har något högre bus än den andra NT2:an då dom är inkopplade i portan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 11 februari 2010 Trådstartare Dela Postat 11 februari 2010 Ni har säkert rätt. Pipmicken brusar mer även i portan, men preamparna i den susar ju mer än Micons, särskilt när man gainar på rejält ,så då får jag sus även i den friska micken, och skillnaden mellan dem blir mindre. Jag ska låta Robban på Ares Guitars titta på den, han brukar laga allt. Nu ska jag försöka göra en liveinspelning av mig själv när jag spelar helakustiskt, ingen sångmick eller högtalare alls, på ett servicehus här i Ljusne! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 11 februari 2010 Dela Postat 11 februari 2010 Ni har säkert rätt. Pipmicken brusar mer även i portan, men preamparna i den susar ju mer än Micons, särskilt när man gainar på rejält ,så då får jag sus även i den friska micken, och skillnaden mellan dem blir mindre. Jag ska låta Robban på Ares Guitars titta på den, han brukar laga allt. Nu ska jag försöka göra en liveinspelning av mig själv när jag spelar helakustiskt, ingen sångmick eller högtalare alls, på ett servicehus här i Ljusne! 😄 Inspelning utan mick? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 11 februari 2010 Trådstartare Dela Postat 11 februari 2010 Inspelning utan mick? Jag har en mickarsenal så jag klarar mig ändå! Inspelningen är klar, sitter nu och njuter av höra mig själv tillsammans med ett frejdigt pensionärsgäng framföra låtar somtex Blåsippor, Majas visa och Rosa på bal. Tog en o-trasig NT2-A till sång, en CM3 till gitarren, (genom Micon) och två NT1-A till avstånds och publikmickar. NT1-A är verkligen bra till att ta upp svaga ljud på avstånd, 5 db brus och en kraftig utsignal, de låter betydligt mer än tex NT2-A. Nyss lurade en pensjis mig att sjunga Elvis "Thats allrigt mama". Mellan låtarna leker jag magister och för "eleverna" i både geografi och biologi. 🙂 Jag tror jag ska mygla och smyga lite electric bass guitar på några låtar! Hehe. Trickinspelning kallas detta mina damer! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 11 februari 2010 Dela Postat 11 februari 2010 Du kanske bara är dålig i magen? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 11 februari 2010 Trådstartare Dela Postat 11 februari 2010 Du kanske bara är dålig i magen? 🙂 Hehe. Då kan det ju också pipa lite, fast på ett ställe där solen aldrig skiner. 🥰 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 16 februari 2010 Trådstartare Dela Postat 16 februari 2010 Var till Ares Guitars med micken idag. Han konstaterade snabbt att en del av kretskortet är svartmålat så man inte ska kunna se värdena på det som sitter där. Vi glodde lite på Rödes hemsida också, där står det ju, vilket jag totalt glömt bort att det är 10 års garanti på Rödes mickar... Hur funkar det i praktiken om man köpt micken från England? Sounds Live heter choppen... http://www.soundslive.co.uk/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 17 februari 2010 Dela Postat 17 februari 2010 Ang. att låta micken pipa över natten. Antar att du stängde av ljudet under denna tid? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 17 februari 2010 Dela Postat 17 februari 2010 (redigerat) Hittade ett eventuellt kopplingschema till NT2. Det som förvånar mig är att den faktiskt har en oscillator??? Har bara snabbkollat schemat och inte lyckats räkna ut vad oscillatorn ska göra för nått ännu.. Här är schemat http://www.users.on.net/~effect/RodeNT2tl.pdf EDIT: Verkar som om oscillatorn ska swictha upp förspänningen till själva mickapseln!? Redigerat 17 februari 2010 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 17 februari 2010 Trådstartare Dela Postat 17 februari 2010 Hittade ett eventuellt kopplingschema till NT2. Det som förvånar mig är att den faktiskt har en oscillator??? Har bara snabbkollat schemat och inte lyckats räkna ut vad oscillatorn ska göra för nått ännu.. Här är schemat http://www.users.on.net/~effect/RodeNT2tl.pdf EDIT: Verkar som om oscillatorn ska swictha upp förspänningen till själva mickapseln!? Kan det vara ett schema till en äldre mick som heter bara NT2? Så här står det nere till höger: Rode NT2-TL DSrcahwenm aBtyi:c. Oscillator? Säger mig inget... Ska försöka skicka schemat till Robban på Ares, stort tack. Och ja, jag hade inte monitorerna på när det pep på natten. Hoppas att inte fantomaggregatet i Micon tagit stryk av den strömhungriga micken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.