Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har två lika NT2-A. Nu var det ganska länge sen jag använde bägge två, den ena har stått på hyllan. Idag skulle jag spela in gitarr i stereo och hörde ett svagt tjut, eller vinande. Börkade kolla allt, kopplade bort den analoga kompressorn, bytte mickkabel osv. Men den ena micken är tyst, den andra tjuter. Sjunger eller mickar jag gitarr med den är det ljudet lika i bägge mickarna, pipandet eller tjutet är som en otrevlig bonus.

De ska väl tåla att stå overksamma ett tag?

Nån som varit med om liknande?

Vem i Sverige kan serva sånt här? Och är det ens värt att göra det?

Köpte dem från England för mer än ett år sen, vet väl kanske inte ens var kvittot är.

Aldrig får man va glad...

Annons
Postat
Ett "svagt tjut" har jag aldrig hört från en mikrofon, kan du slänga upp ett klipp?

Ett ganska högfrekvent pip kanske man kan kalla det. Drog ur och satte i kabeln flera ggr, och oljudet blir olika starkt? Nån gång har det varit tyst när jag precis satt i kabeln, för att efter en stund sakta komma smygande. Är för trött för att spela in det och bränna cd och mp3a osv nu. Jag ska låta den vara igång med fantommatningen på över natten. Tittade inuti den med, där ser ju allt så perfekt ut, inget löst.

Postat

Gick o nästan la mig när jag kom på att jag aldrig hört ljudet förrän jag köpte Mico stereopreampen. Ner i studion igen och startade portan igen och kopplade bägge mickarna direkt i portans ingångar, och tamefan, nu var de lika tysta bägge två.

Kopplade in dem i Micon igen och ljudet var tillbaka i den ena (samma) micken, både via spdif och analogt med mickkabel. Drar jag ur kabeln till den mick som inte väsnas förändras missljudet i den andra, det byter typ tonart! Sätter jag dit nåt annat, har provat både NT1-A, sm57 och CM3 så försvinner ljudet tvärt. Mysko.

Postat (redigerat)
Är för trött för att spela in det och bränna cd och mp3a osv nu.

Bränna CD...? 🤪

Låter spännande dedär med att problemet inte uppstår om du kör i portans micstärkare, borde ju betyda att det är preampen det är något lurt med.

Redigerat av Gilbert
Postat

Testade med två NT1-A, ifall Micon inte tyckte om två lika mickar, men de var tysta bägge två.

Sen kopplade jag in den tjutande micken i min PA-mixer och lyssnade i lurarna. Den var helt tyst och bra även där! Sånt här drabbar säkert endast mig... När jag ska spela in en kör eller en flygel är det ju just kombinationen NT2-A omni och Micon jag vill köra på.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Testade med två NT1-A, ifall Micon inte tyckte om två lika mickar, men de var tysta bägge två.

Sen kopplade jag in den tjutande micken i min PA-mixer och lyssnade i lurarna. Den var helt tyst och bra även där! Sånt här drabbar säkert endast mig... När jag ska spela in en kör eller en flygel är det ju just kombinationen NT2-A omni och Micon jag vill köra på.

Jag trodde ena micken gått sönder av att du bara snörde ner allt i plastbingen sådär...

Postat

Skulle kunna ha något med impedansen att göra då det skiljer 100ohm mellan NT1-A och NT2-A i utgångsimpedans.

Om du kör 2st NT2-A till preampen och kollar vilken som börjar pipa och sedan byter kanal, uppstår då pipet i samma kanal eller samma mic?

Postat
Bränna CD...? 😆

Låter spännande dedär med att problemet inte uppstår om du kör i portans micstärkare, borde ju betyda att det är preampen det är något lurt med.

Jag måste gå den krångliga vägen för att få över ljudet i laptopen för att kunna lägga ut ljudklipp. Jag har ingen stationär dator ens...

Konstigt att preampen är så tyst och fin om jag bara byter ut micken mot vad som helst? Och ändå verkar micken felfri om jag kopplar in den nån annan stans!?

NT2-A kan väl inte dra så mycket ström att inte fantomaggregatet i Micon räcker till?

Postat
Skulle kunna ha något med impedansen att göra då det skiljer 100ohm mellan NT1-A och NT2-A i utgångsimpedans.

Om du kör 2st NT2-A till preampen och kollar vilken som börjar pipa och sedan byter kanal, uppstår då pipet i samma kanal eller samma mic?

I samma mick. Skiftar jag kablarna, antingen vid mickarna, eller vid ingången på Micon så byter pipet plats i lurarna, jag har panorerat ut dem helt åt varsitt håll. Och som sagt, kopplar jag ur den mick som inte väsnas så ändrar oljudet karaktär, tror det blev lite svagare tom.

Postat
Du har väl stängt av allt som low cut, variphase och pad på Micon?

Ja, har provat med att slå på det också, pipet är det samma. Och bara från den ena micken. Kör jag den i kanal ett piper det där, kör jag i kanal två går det den vägen.

Jag körde bägge de här mickarna nyligen i ART-preampen också, (som jag bytte bort mot Neumannen) då var det inte heller några oljud.

Postat
Jag trodde ena micken gått sönder av att du bara snörde ner allt i plastbingen sådär...

De ligger mycket försiktigt och fint där. Under ligger det tjocka täcken. Jag är mycket rädd om mina ljudgrejer. Herr Lustigkurre.

Postat

Hm... så en mic börjar pipa endas då den kopplas tillsammans med en likadan mic till just MiCOn, annars så funkar den, även tillsammans med en till kopplade mot portan… lustigt.

Det ska bli väldigt spännande att höra vad som är orsaken till detta bekymmer.

Postat (redigerat)

Om du ansluter bägge NT2:orna fast bara en i taget... piper den ena i alla fall när dom är ansluten ensam en i taget?

Redigerat av Analogfreak
Postat
Om du ansluter bägge NT2:orna fast bara en i taget... piper bägge när dom är ansluten ensam en i taget?

Har läst meningen några gånger nu... hur menar du?

Postat

Jag menar att han har upptäckt att den ena NT2:an orsakar pip tillsammans med den andra. Det slutar pipa när han drar ur den ena och bara har ena NT2:an inkopplad. Vad händer i det läget om han byter ut den inkopplade NT2:an mot den andra. Börjar det pipa då igen eller är det tyst?

Postat

Ok, koppling:

1. ”pipmick” i kanal 1, tomt i kanal 2: Resultat?

2. ”pipmick” i kanal 2, , tomt i kanal 1: Resultat?

3. ”okmick” i kanal 1, tomt i kanal 2: Resultat?

4. ”okmick” i kanal 2, tomt i kanal 1: Resultat?

5. ”pipmick” i kanal 1, ”okmick” i kanal 2: Resultat?

6. ”pipmick” i kanal 2, ”okmick” i kanal 1: Resultat?

7. ”pipmick”och ”okmick” i porta: Resultat?

8. ”okmick” och annan mick i MiCOn med ”okmick” i ”pipkanalen” ?

Postat

Sova gick förstås inte så jag klevupp och skog på apparaterna igen. Nu hade piptjutet förändrats till ett irriterande brus!

Kör jag den pipiga/brusiga micken ensam i nån av kanalerna på Micon väsnas den, oavsett kanal. Kopplar jag i den andra micken också ökar missljuden lite grann. Pipandet har helt försvunnit nu...

Kopplade till portapreamparna är det tyst, möjligen susar den pipmicken aningen mer.

Provade att köra pipmicken tillsammans med en NT1 också, det blev inte annorlunda.

Det är tydligen ett föränderligt fel. Kan det vara anslutningspinnarna i micken som är oxiderade? Der ser ut som nya, och ev beläggning borde nötas bort när man sätter i och ur kabeln.

Faen.

Postat

Prova att byta rör mellan mickarna och kolla om du flyttar över bruset då också.

Postat (redigerat)
Ok, koppling:

1. "pipmick" i kanal 1, tomt i kanal 2: Resultat? Brusigt-

2. "pipmick" i kanal 2, , tomt i kanal 1: Resultat? Samma sorts brus

3. "okmick" i kanal 1, tomt i kanal 2: Resultat? Tyst, kanonljud

4. "okmick" i kanal 2, tomt i kanal 1: Resultat? Tyst, kanonljud

5. "pipmick" i kanal 1, "okmick" i kanal 2: Resultat? Bruset ökar lite då

6. "pipmick" i kanal 2, "okmick" i kanal 1: Resultat? Samma brusökning här med

7. "pipmick"och "okmick" i porta: Resultat? Inget brus alls, låter som det alltid gjort, ev har pipmicken aningens högre av det normala "suset" som blir med mycket gain.

8. "okmick" och annan mick i MiCOn med "okmick" i "pipkanalen" ? Testade aldrig det. Nån speciell pipkanal på varken portan eller Micon verkar inte finnas. Men den ena NT2 väsnas på olika sätt enbart i Micon, oavsett kanal. Den väsnas inte i PA-mixern heller. Jag har en liten mono ART rörpreamp, ska testa i den med...

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
Rör? Finns inte i NT2-A.

Du det har du ganska rätt i... 😆

Jag tänkte på K2 nu

Postat
Du det har du ganska rätt i... 😆

Jag tänkte på K2 nu

Tänkte väl det, jag vet att du har en sån...Funderade även om du menade hylsan man kan ta bort så man kommer åt kretskortet! 😮

Postat

Det låter som det är fel på ena micken.

Postat

Nu lyssnade jag igen, när det varit igång ca tio minuter. Nu hade pipandet kommit igång igen.

Flyttade åter kablarna till portapreamparna, och faanns varken pip eller brus!

Det finns nån inställning på sampelrate som jag aldrig rört, dewn står nu på 44,1k. Men det kan väl inte vara fel?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.