Jump to content
Annons

ASIO-drivare till Windows 7 64-bit

Recommended Posts

jawnknewp (oregistrerad)
Postat

Köpte ny dator häromdagen. En core2duo med Windows7 64-bit. Har installerat Cubase LE 4 och som ljudkort har jag en Zoom H4 via USB. Problemet är att Zooms ASIO-drivare inte funkar på 64-bitars Windows. Prövade då med ASIO4ALL v2 men där kommer inget ljud alls ur högtalarna, trots att nivåmätarna går upp när jag trycker på keyboarden. Hade samma problem med ASIO4ALL på min förra dator, så jag börjar misstänka att det är skräp.

Hur gör ni andra med 64-bitars Windows? Vad använder ni för ASIO-drivare för att få lägre latency? Den som följer med Cubase är ju förskräckligt långsam.

Tack för svar /john

Annons
Postat
Köpte ny dator häromdagen. En core2duo med Windows7 64-bit. Har installerat Cubase LE 4 och som ljudkort har jag en Zoom H4 via USB. Problemet är att Zooms ASIO-drivare inte funkar på 64-bitars Windows. Prövade då med ASIO4ALL v2 men där kommer inget ljud alls ur högtalarna, trots att nivåmätarna går upp när jag trycker på keyboarden. Hade samma problem med ASIO4ALL på min förra dator, så jag börjar misstänka att det är skräp.

Hur gör ni andra med 64-bitars Windows? Vad använder ni för ASIO-drivare för att få lägre latency? Den som följer med Cubase är ju förskräckligt långsam.

Tack för svar /john

Kolla om du hittar en lösning här: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?p=3028305

Annars kan du alltid slänga ut cirka en tusing och tjacka ett billigt PCI-ljudkort, t.ex ESI Juli@?

Postat

Asio4all bygger på att ljudkortet har en fungerande drivrutin. Det går sen genvägen direkt till den ljudrutinen, utan omvägen via en massa andra funktioner i Windows. Men finns det ingen fungerande drivrutin så har Asio4All inget att jobba emot.

Du måste alltså hitta nån drivrutin som funkar, eller byta OS eller ljudkort.

// Gunnar

jawnknewp (oregistrerad)
Postat

Så USB-ljudkort och 64-bitars OS är big no no? Verkar ju jättemärkligt. Trodde dom flesta satt på just den kombinationen.

Postat
Så USB-ljudkort och 64-bitars OS är big no no? Verkar ju jättemärkligt. Trodde dom flesta satt på just den kombinationen.

Njae, den slutsatsen är väl inte särskilt korrekt?

Så länge USB-ljudkortet INTE stödjer drivrutiner med 64-bitars OS, visst - men de flesta stora tillverkare har nog detta väl förberett. Jag har t.ex. ett instegsljudkort från Yamaha och de har drivrutiner för de flesta OS. Det kanske inte kommer på CD med hårdvaran, men på nätet borde det finnas.

Hoppas det löser sig!

MVH

Johan

Postat
Så USB-ljudkort och 64-bitars OS är big no no?

Nej, men Zoom har tydligen inte gjort någon drivrutin för 64-bitars Windows.

Jag föreslår att du använder ett annat ljudkort som har kompatibla drivrutiner, och använder din H4 enbart för portabla inspelningar.

jawnknewp (oregistrerad)
Postat
Nej, men Zoom har tydligen inte gjort någon drivrutin för 64-bitars Windows.

Jag föreslår att du använder ett annat ljudkort som har kompatibla drivrutiner, och använder din H4 enbart för portabla inspelningar.

Har du förslag på några? På prisjakt.nu går inte att utläsa vilja som har 64-bitars ASIO-drivare eller ej. Finns det en sådant ljudkort, gärna med Firewire, för max 1500 spänn så vore jag glad.

Postat (redigerat)
Har du förslag på några? På prisjakt.nu går inte att utläsa vilja som har 64-bitars ASIO-drivare eller ej. Finns det en sådant ljudkort, gärna med Firewire, för max 1500 spänn så vore jag glad.

Det jag rekommenderade i ovanstående inlägg?

EDIT: Oj, fel av mig, var tydligen i en annan tråd.

Ett Yamaha Audiogram 6, jag har ett sådant och kör Win 7 64-bit, ca 1500 kr 😄

Ser ut såhär:

http://www.thomann.de/se/yamaha_audiogram_6.htm

Redigerat av johle
  • 9 månader senare...
Postat

har inte orkat läsa alla svar men iaf så, INNAN du startar upp cubase, stäng då ner webbläsaren,guitar pro å andra program som använder ljud

för annars kommer du inte höra nå ljud i cubase, så äre för mig iaf nu när jag har windows 7 och asio4all

Postat

har inte orkat läsa alla svar men iaf så, INNAN du startar upp cubase, stäng då ner webbläsaren,guitar pro å andra program som använder ljud

för annars kommer du inte höra nå ljud i cubase, så äre för mig iaf nu när jag har windows 7 och asio4all

Usch ja. Det är vansinnigt irriterande. Särskilt när man vill kika en tutorial eller nåt på tuben. Då räcker det inte att stoppa filmen, man måste stänga ner hela webbläsaren för att ljudströmmen ska stängas.

Postat

blacktears och pikzel: Kör med två ljudkort istället, så är ni obegränsade. 🙂

Ljudkortet som är inbyggt på moderkortet får ta hand om allt ljud från vanliga applikationer, medan det seriösa ljudkortet tar hand om Cubase. Så har jag kört i hur många år som helst. 🙂

Postat

Usch ja. Det är vansinnigt irriterande. Särskilt när man vill kika en tutorial eller nåt på tuben. Då räcker det inte att stoppa filmen, man måste stänga ner hela webbläsaren för att ljudströmmen ska stängas.

ja är också jävligt drygt om man t.ex vill spela gitarr till låtar i guitar pro och sånt också, om de är mp3 så kan man ju iaf slänga in de i cubase

Postat

Ljudkortet som är inbyggt på moderkortet får ta hand om allt ljud från vanliga applikationer, medan det seriösa ljudkortet tar hand om Cubase. Så har jag kört i hur många år som helst. 🙂

jo jag har 2st ljudkort, fast mitt jul@ ljudkort har krånglat sen jag installerade windows 7

men ändå störande att windows 7 ska vara sådär, i XP så vare fan bättre men nu vågar jag inte instllera XP för jag är rädd att bli av med allt på datorn å har ingen extern HDD som jag kan flytta över allt till

Postat

Ljudkortet som är inbyggt på moderkortet får ta hand om allt ljud från vanliga applikationer, medan det seriösa ljudkortet tar hand om Cubase.

Hur kopplar du monitorerna då?

Postat

Mjo. Det hade varit smidigt, men jag har ingen extern mixer... En Mackie Big Knob hade ju förstås varit fint.

drloop (oregistrerad)
Postat

jo jag har 2st ljudkort, fast mitt jul@ ljudkort har krånglat sen jag installerade windows 7

men ändå störande att windows 7 ska vara sådär, i XP så vare fan bättre men nu vågar jag inte instllera XP för jag är rädd att bli av med allt på datorn å har ingen extern HDD som jag kan flytta över allt till

Jag har inga knasigheter med W7 64 bitars och mitt M-Audio 2496.

Rockar på med Spotify, Reason/Record och Youttube uppe samtidigt och alla går att lyssna på, samtidigt om det skulle behövas.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.