Carle Postat 10 februari 2010 Postat 10 februari 2010 Jag har hållt på med Reason i typ fem år och vill därför gärna tro att jag vet hur hårdvaruprylar fungerar. (Eftersom jag jag kan koppla racken i Reason). Så nu när det skrevs i senaste numret av studio att det kan vara bra med en kompressor i inspelningskedjan när man lägger percs var jag snabb att höra av mig till mer erfarna kompisar och låna en. En Alesis 3630 närmare bestämt. Men självklart, denna ständiga olycka. Självklart kan man inte - som jag trodde och som borde vara det enklaste sättet - koppla miksladden in i kompressorn och sedan kompressorutgång till ljudkortet. Så nu sitter jag i smeten och undrar, hur skall jag lösa detta på enklast vis? Låna en liten mixer av någon? Ljudkortet är ett E-mu 0404 Usb.
Linus Postat 10 februari 2010 Postat 10 februari 2010 (redigerat) Självklart kan man inte - som jag trodde och som borde vara det enklaste sättet - koppla miksladden in i kompressorn och sedan kompressorutgång till ljudkortet....eftersom kompressorn inte har någon mikrofonpreamp. Då 0404 USB inte har någon insert-funktion så kan vi heller inte länka in kompressorn mellan ljudkorts preamp och ljudkortets A/D. Skaffa alltså en extra mikpreamp. Att använda en liten mixer är ett alternativ - även om en dedikerad preamp är att föredra. Sedan kopplar du mikrofon -> preamp och sätt gain lagom högt -> lajna in i kompressorn -> lajna till ljudkortet. Redigerat 10 februari 2010 av Linus
laxlaxlax Postat 10 februari 2010 Postat 10 februari 2010 (redigerat) Sätt micken i vänstra preampen, spela in den på en kanal i ditt program.. på output i programmet väljer du en av dina outputs på ljudkortet och drar en sladd från t.ex out left, in i kompressorn, ut från kompressorn in i högerkanalen på ingången och spelar in på en annan kanal. Meckigt, ja. .men du kan nog få upp rutinen om du vill. Har du tur delar inte e-mukortet samma utgångar för hörlurar och mian outs. Alternativet är köp en mixer och kör den på en send, eller köp en extern mickpreamp och ha den innan kompressorn. EDIT: Eller spela in utan kompressor.. har funkat för mig i .. sex år. 😑 Redigerat 10 februari 2010 av laxlaxlax
adrumdrum Postat 10 februari 2010 Postat 10 februari 2010 så här kopplar jag i logic, vet inte hur det är i Reason men prensipen är den samma. kanalen där ljudet är --> annan out än main tex out 3 på ljudkort--> in i hådvara- ut ur hårdvara--> ingång tex 3 på ljudkortet. sedan väljer jag judkortets ingång 3 på en aux kanal(retur kanal) och main out på den. då blir det som en isert på ett mixerbord. man kan även köra tillbaka ljudet på en insplnings kanal med rec knappen aktiverad. man behöver aldrig spela in hårdvaran men man måste mixa ner i realtid annars funkar det inte.
Carle Postat 10 februari 2010 Trådstartare Postat 10 februari 2010 Sätt micken i vänstra preampen, spela in den på en kanal i ditt program.. på output i programmet väljer du en av dina outputs på ljudkortet och drar en sladd från t.ex out left, in i kompressorn, ut från kompressorn in i högerkanalen på ingången och spelar in på en annan kanal. Meckigt, ja. .men du kan nog få upp rutinen om du vill. Har du tur delar inte e-mukortet samma utgångar för hörlurar och mian outs. Alternativet är köp en mixer och kör den på en send, eller köp en extern mickpreamp och ha den innan kompressorn. EDIT: Eller spela in utan kompressor.. har funkat för mig i .. sex år. 😄 Det här var bra. Har gjort liknande innan med en gitarrstärkare för att skapa en effekt till en elektronisk låt. Skall testa detta. Annars blir det nog att låna en preamp av någon. Tack för svar.
Carle Postat 10 februari 2010 Trådstartare Postat 10 februari 2010 Vilken salig samling sladdar det blev, men jag gillar sånna här halvstabila trix och fixlösningar. Det funkar i vilket fall, nu skall jag bara laborera fram bra inställningar.
mattiasd Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 (redigerat) Vilken salig samling sladdar det blev, men jag gillar sånna här halvstabila trix och fixlösningar. Det funkar i vilket fall, nu skall jag bara laborera fram bra inställningar. Fast du vinner ju eg. inget på det iom att du likförbaskat inte har komprimerat nåt innan du når första omvandlaren. Å e det inte soundet man e ute efter så använder man ju kompressorer för att köpa sig lite extra headroom... (i inspelningsskedet iaf) Redigerat 11 februari 2010 av mattiasd
Carle Postat 11 februari 2010 Trådstartare Postat 11 februari 2010 Begriper inte riktigt, jag testade att maxa alla reglagen, -40 i threshold högsta ration, kortaste attacken och längsta releasen och man hörde ju märkbar skillnad.
mattiasd Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 Begriper inte riktigt, jag testade att maxa alla reglagen, -40 i threshold högsta ration, kortaste attacken och längsta releasen och man hörde ju märkbar skillnad. Antar att du svarar på mig... Klart att det låter annorlunda... men du har inte vunnit ett dugg i kvalitet. Du spelar in i ljudkortets preamp som matar en adomvandlare -> 24 bitar samma 24 bitar skickar du ut i DA-omvandlaren. kompressorn trycker ihop ljudet vilket innebär att du inte längre kommer behöva alla 24 bitarnas... sen spelar du in dem igen... slutsats... i stället för 24 bitars uppl. så kanske du eg. har kvar 20 bitar information. å dessutom har du varit ut å vänt en gång till i den analoga domänen vilket gör att du har ditherat å så ytterligare en gång... sen lär du ha fått med en del brus till... Kontentan av det hela e att har du redan omsorgsfullt sett till att spela in direkt från preampen utan klipp så tycker jag att det e rätt onödigt att ta ut signalen till en måttlig kompressor då du förmodligen har bättre mjukvaruditon. Jag använder kompressor vid inspelning ibland för att köpa mig lite mer marginal innan klipp. Spelar oftast in livejazz och har sällan så stora möjligheter att sätta nivåer jättebra innan gig å då e en nödbroms på ett par dB innan klipp trevligt. Men denna kompression måste till innan AD annars e det ju redan för sent....
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.