Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Har precis köpt en macbook med version 10.5.8 vanlig leopard, 2.2 ghz intel core duo.

Nu när jag försökt fixa till mitt mbox2 mini (ska köra både logic och protools) så står det att ljudkortet inte kan läsas av såna här intelbaserade macar.

Jag är ingen höjdare på o fixa sån här hårdvara direkt men har googlat sönder mig på detta problem och funnit nada. Har inte registrerat kortet heller hos digidesign så dom kan inte hjälpa mig (tappat bort papper o skit för länge sen)

Har nån någon aning?

Annons
Postat

Jo fast det är själva ljudkortet som inte läses, inte protools som är problemet. Kollat compatility grid och inte hittat nåt, men känns som det måste funka med mbox till det här, jäkla skumt annars, tänkte om det fanns några speciella uppdateringar eller drivrutiner o installera eller så.

Postat
Jo fast det är själva ljudkortet som inte läses, inte protools som är problemet. Kollat compatility grid och inte hittat nåt, men känns som det måste funka med mbox till det här, jäkla skumt annars, tänkte om det fanns några speciella uppdateringar eller drivrutiner o installera eller så.

Har du läst installationsguiden till Pro Tools. Det finns vissa steg du skall följa när du installerar programmet. Självklart fungerar m-box mini med intelmac, men det måste vara någonting du missar, eller så är ljudkortet trasigt.

Postat

Jag har kört MBox 2 Mini både med MacBook (Tiger-Pro Tools 7) och Mac Mini (Leopard-Pro Tools 8)

utan problem. Det är inga speciella "steg" för att installera - det var bara att installera PT (ha inga

andra program på under tiden), starta om och klart.

Postat
Jo fast det är själva ljudkortet som inte läses, inte protools som är problemet.
Jo, din version av Pro Tools har en inverkan på om ljudkortet fungerar.

När du installerar ProTools LE installeras även drivrutinen Digidesign WaveDriver som ger dig stöd för ljudkortet i de program som använder CoreAudio.

Den version av Digidesign Wavedriver som följer med PT LE 6/PT LE 7 fungerar inte med Leopard.

Digidesign Wavedriver 7.4.2 (eller senare) fungerar med Leopard. 7.4.2 finns att ladda ner separat men det är enbart tänkt för de som inte använder PT LE.

Har du tänkt att använda Pro Tools också så installerar du en version som har stöd för Leopard, och då kommer du att få ovan nämnda drivrutin också.

Postat

Jo verkar som om jag måste fixa en ny version, nu har jag bara 7.0 och lär ha typ 7.4, lite skumt dock att usb knappen inte lyser när man pluggar in det, men drivrutinerna till ljudkortet finns alltså i 7.1tools och uppåt? vet att man måste installera efter vissa steg men hade bara ljudkortet här så måste tanka nån uppgradering.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.