Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Någon som har en fin Sidechain inställning?

Har suttit en del men hittar ingen som jag blir riktigt nöjd med.... är ute efter Sidechain ala Prydz, Angello mfl House ... (vad annars) 😏

Hade DBs compressor när jag körde med Cubase SX och den var jag riktigt nöjd med... men den är ju DirectX så den funkar ju inte till Cubase 4

Blir inte mycket värme i Cubase egna compressor... är det compressorn eller inställningarna?

Redigerat av Rawbert
Annons
Postat (redigerat)

Funderar på att köpa FabFilter Pro-C eller kanske DBs nya Sidechain Compressor.... någon som har erfarenhet av någon av dessa?

Kollat lite på Vengeance Producer Suite: Multiband Sidechain också...

Redigerat av Rawbert
Postat
Vad menar du med "värme"? Ska den bara ducka räcker det väl med vad skit som helst.

Stämmer det? trodde de flesta pluggar "färgade" ljudet ... så med andra ord spelar det ingen roll vilken compressor man använder, alla låter likadant?

Postat
Stämmer det? trodde de flesta pluggar "färgade" ljudet ... så med andra ord spelar det ingen roll vilken compressor man använder, alla låter likadant?

Vissa pluggar är gjorda för att lägga till övertoner och sånt, skita ner det lite. Men om det bara är en styrd volymduckning du söker är du ju ute efter något annat. En plugg som bara styr volymen upp och ner ska inte påverka ljudet på något annat sätt.

Postat (redigerat)
Vissa pluggar är gjorda för att lägga till övertoner och sånt, skita ner det lite. Men om det bara är en styrd volymduckning du söker är du ju ute efter något annat. En plugg som bara styr volymen upp och ner ska inte påverka ljudet på något annat sätt.

Men som här då.... Computer Music´s recension av Pro-c

"If the Holy Grail of software compression is that obscure thickness and warmth that we all crave, then we'd better get on the phone to Indiana Jones, because Pro-C is a strong contender!"

Computer Music (Nov 2007, p92)

Vad menar de med det isåfall? Ljudet påverkas väl även om man bara sidechainar?

Redigerat av Rawbert
Postat
Att kompressorn låter fett. 😏

Ska du ha den att komprimera ihop shit med eller ska du ha den för att ducka volymen?

Hehe jojo... men påverkas inte ljudet även om man "bara" sidechainar

Postat

Jo om pluggen är gjord så, men jag menade att det behöver du inte ta hänsyn till. Fixa fett ljud å ena sidan, sidechainduckning är en busenkelgrej å andra sidan.

Pro-C kommer inte göra själva duckningarna fetare.

Postat

Ok stämmer säkert... 😏

Men det är väl egentligen själva "duckingen" jag inte får till i cubase egna compressor... blir inte så mjukt som i andra pluggar jag hört tex DBs,

fast här rör det väl sig säkert om inställningarna...

tips?

Postat

Du kan ladda alla fabfilters pluggar i demoversion. De är som fullversionen, fast de funkar bara i 30 dagar. Men annars funkar ju cubase egna kompressor för sidechain, den brukar jag använda. Kör då oftast med snabbaste attacken, auto release o sen ställer jag threshold och ratio efter tycke o smak.

Postat (redigerat)
Ok stämmer säkert... 😄

Men det är väl egentligen själva "duckingen" jag inte får till i cubase egna compressor... blir inte så mjukt som i andra pluggar jag hört tex DBs,

fast här rör det väl sig säkert om inställningarna...

tips?

Jag brukar lägga ett rent kickspår rakt igenom och ta No Bus på utgången så den bara styr sidechainen, på tex en pad.

Sen är det väl helt och hållet beroende på hur du vill att gungan liksom ska se ut? Snabb attack och release? Långsam? Det får ju ducken och tillbakagången att se olika ut, likaså treshold.

Men för att få det mjukt är det väl mest hur mycket man skickar från kicken, om man vill ha det man ska ducka knäpptyst eller bara liten sänkning?

Sen kan man ju flytta kickspåret lite fram eller tillbaka om ducken inte riktigt kommer där man vill...

Nu känner jag mig rätt novis men varför skulle en annan kompressor funka bättre än Cubase egen i just det HÄR fallet?

Kanske inte U2 kör med Cubase egen som busskompressor på senaste plattan, om du fattar vad jag menar men...ducka en pad tex? Är väl bara att skruva...?

Redigerat av D200
Postat

Vill inte låta som en technomupp men fan va skönt det är bara med några bra ackord och det där gunget...Armin-stuket...

Om jag inte är ensam som tycker det så är det kanske inte så konstigt att en del av hans låtar känns som ett långt intro bara men går ändå att lyssna på för man väntar på att nåt nytt ska hända liksom...

Postat
Nu känner jag mig rätt novis men varför skulle en annan kompressor funka bättre än Cubase egen i just det HÄR fallet?

Kanske inte U2 kör med Cubase egen som busskompressor på senaste plattan, om du fattar vad jag menar men...ducka en pad tex? Är väl bara att skruva...?

Nä men det är det att jag fått det att funka bättre på andra compressorer... oftast har de haft något slags förinställt värde när man just sidechainar och man har kunnat utigå från detta och vrida på rattarna...

Cubase compressor är säkert jättebra men har inte fått till den "ultimata" :rolleyes: sidechain inställningen

Vilka knappar behöver man ha på och vilka ska vara av...

softknee, release auto, analysis mm

Postat
Nä men det är det att jag fått det att funka bättre på andra compressorer... oftast har de haft något slags förinställt värde när man just sidechainar och man har kunnat utigå från detta och vrida på rattarna...

Cubase compressor är säkert jättebra men har inte fått till den "ultimata" 😑 sidechain inställningen

Vilka knappar behöver man ha på och vilka ska vara av...

softknee, release auto, analysis mm

Jag testade lite nyss bara med treshold på runt 24, ratio 2,4, gain på auto eller vad du känner för (tror det kan bli lite hoppigt med auto), attack 10-15, hold på 0, release på 140-180 beroende på takt och sen runt -8 på den send du har från kicken och det beror väl på hur mycket du vill ha effekten och vad det är du ska ducka...en pad, hihatspår eller liknande.

Postat (redigerat)
Tack! kollade igenom snabbt... lät på en gång bättre när jag stängde av auto på releasen 😑

Stäng av auto gain ("Auto Make-up" i cubase egna kompressor) också om du inte redan gjort det.

Du trivs nog bättre med att ställa in den själv.

Redigerat av jp80x0

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.