Pajosv Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 (redigerat) Hej! Jag är på gång att byta ut min drygt 8 år gamla stationära musikdator. Jag har hittat en datorbyggare i hemstaden som verkar veta vad han pratar om, även om hans "specialområde" inte är just musikdatorer, men han verkar veta något om det i alla fall Han säljer en "burk" med nedanstående prestanda: Moderkort: Asus P5KPL-AM EPU, G31, mATX, S775 Processor: Intel Core 2 Duo E6300 2,80 GHz, 2 MB, 1066 MHz RAM: DDR2 2GB 667MHz Original Hårddisk: SATA300, 320GB, 7200 varv DVD-brännare: Optiarc AD-7200 Intern Ljudkort innbyggt (Troligen sätter han in mitt gamla M-Audio Delta Audiophile 24/96 i "burken"). Intel GMA 3100 Nätverkskort: 10/100/1000 Mbit 6-portars USB 2,0 Miditower, ATX, 500W, Rev 2,0 Windows XP Home För detta vill han ha 3495 kr. För 500 kr till får man Windows XP Pro och för 199 kr extra får man en 500 GB hårddisk. Jag sysslar numera med nästan bara mjukvarusynthar och någon enstaka hårdvarusynth. Sång förekommer i liten omfattning. Det jag undrar över är om just dessa komponenter "lirar bra ihop". Jag tänker utöka RAM-minnet till 4 GB och byta ut processorn till en med dubbel kärna och jag har hört att XP Pro är att föredra framför XP Home. Jag läste nånstans att Cubase 5 helst vill ha processorer med dubbel kärna (Dual Core???). Enligt ovan nämnda datorbyggare var det inga problem för honom att fixa allt detta för en ringa merkostnad, ca: en tusenlapp. Funkar dessa prylar ihop, alltså moderkort och RAM-minne m.m? Är DDR2 800 MHz mycket bättre än 667 MHz? Är det bättre att ha 2GB 800Mhz än 4GB 667MHz? Jag kör alltså i stort sett enbart mjukvarusynthar. Jag kommer inte använda datorn till något annat, inte ens internet-surf. Ev oljud från datorn spelar inte så stor roll. Det här var kanske inte så lätt att svara på. RAM-minne, processor och hårddisk håller väl god klass, men ibland läser man att det är viktigt att komponenterna fungerar bra ihop. Redigerat 9 februari 2010 av Pajosv
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Varför 667Mhz minnen? Om du ska gå på en Core2Duo så välj hellre E8400
jp80x0 Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 (redigerat) Processorn som står ovan har redan dubbla kärnor, "Core 2 Duo"; misstänksamt att han inte upplyste dig om detta (om han ens vet om det, dvs, klockorna ringer lite). Skillnaden i hastighet mellan minnena du refererar till ovan är troligen försumbar i verkligheten, men priset skiljer nog inte så dramatiskt så det kanske inte skadar att välja 4Gb av den snabbare varianten? Redigerat 9 februari 2010 av jp80x0
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 (redigerat) varför ett mATX-kort? Jag tycker det låter som den där datakillen inte förstår vilka prestandakrav som krävs för att det ska funka. Redigerat 9 februari 2010 av Analogfreak
Pajosv Postat 9 februari 2010 Trådstartare Postat 9 februari 2010 Tack för era svar och synpunkter. Duo betyder alltså dubbel kärna? Jag trodde att de kallades Dual Core... Det borde han ju känt till... Är mATX inget bra moderkort? Vad rekommenderar ni istället? Kan det fungera problemfritt med mjukvarusyntharna ändå??? Patrik
jp80x0 Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Tack för era svar och synpunkter. Duo betyder alltså dubbel kärna? Jag trodde att de kallades Dual Core... Det borde han ju känt till... Är mATX inget bra moderkort? Vad rekommenderar ni istället? Kan det fungera problemfritt med mjukvarusyntharna ändå??? Patrik Mitt råd får bli att spara ihop till en lite nyare konfiguration. Får känslan av att den här killen försöker sälja på dig en massa utgående produkter. Jag har också på känn att moderkort med integrerat grafikkort inte är helt bra för studioburkar. Om du redan har chassi, ljudkort och skärm så behöver det inte kosta mycket alls.
maart (oregistrerad) Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Duo betyder alltså dubbel kärna? Jag trodde att de kallades Dual Core... Det borde han ju känt till... Dual core betyder dubbla kärnor. Alla(?) (Intels) processorer med dubbla kärnor heter nånting med Intel Core 2 Duo. Intel Core 2 Quad är fyrkärninga. Är mATX inget bra moderkort? mATX är en mindre standard av moderkorten. De har färre kortplatser, minnesmoduler och är billigare helt enkeltVad rekommenderar ni istället? Jag skulle rekommendera t.ex: http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomp...8123666,4058%29 och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495976 +hårddiskar och ett passiv-kylt grafikkort. Tror det är väldigt prisvärt och bra. Iofs ett MSI-kort, men det använder jag nu och det funkar jättebra och stabilt. Men jag vet inte vad Gilbert säger om det 😄🙂
D200 Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Satsa på att uppgradera med en i5 eller nåt istället för en 8300? Och ett 1156-moderkort. Vet inte om en 8400 är ok iof, är väl Quad och hyfsat snabb. Har själv en 6600 Duo bara men vet inte om det skulle vara värt det att uppgradera bara processorn till en snabb quad...ska nog vänta lite istället och gå på en i7 eller nåt. Känns inte stabilt med den där snubben iallafall, det känns så...
Pajosv Postat 9 februari 2010 Trådstartare Postat 9 februari 2010 Mitt råd får bli att spara ihop till en lite nyare konfiguration. Får känslan av att den här killen försöker sälja på dig en massa utgående produkter.Jag har också på känn att moderkort med integrerat grafikkort inte är helt bra för studioburkar. Om du redan har chassi, ljudkort och skärm så behöver det inte kosta mycket alls. Hej! Jag har idag en stationär dator med Windows 98 som köptes på Musikbörsen i Göteborg 2001, konfigurerad för musikbruk. Nu har jag inte komponenterna i huvudet, men jag har en lista på det nånstans... Den har i alla fall 512 MB RAM-minne och 1,5 GHz processor. Jag tror att jag köpte de bästa minnena som fanns vid den tiden. Skulle det gå att byta ut processorn till en modern Intel med dubbel kärna och sätta dit 2-4 GB RAM-minnen av mordernare sort? Ljudkortet är jag helnöjd med, ett M-Audio Delta Audiophile 24/96. Grafikkortet har stöd för dubbla bildskärmar. Datorn kostade drygt 20 000 kronor år 2001, så det var ganska avancerade prylar vid den tiden. Datorn som jag nämnde i första inlägget måste väl ändå vara betydligt bättre till musikproduktion än min gamla? Grundfigurationen av den tänkte jag köpa till min 74-åriga mor. Hon kör idag Windows 98 och 128 MB RAM och internet via modem. Nu ska hon slå till med bredband och till henne duger väl ovan nämnda dator??? Hon använder enbart datorn till internet och Officepaketet...
Pajosv Postat 9 februari 2010 Trådstartare Postat 9 februari 2010 Dual core betyder dubbla kärnor. Alla(?) (Intels) processorer med dubbla kärnor heter nånting med Intel Core 2 Duo. Intel Core 2 Quad är fyrkärninga. Jag skulle rekommendera t.ex: http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomp...8123666,4058%29 och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495976 +hårddiskar och ett passiv-kylt grafikkort. Tror det är väldigt prisvärt och bra. Iofs ett MSI-kort, men det använder jag nu och det funkar jättebra och stabilt. Men jag vet inte vad Gilbert säger om det 😄🙂 Jag som är från Borås har ju nära till netonnet, men att bygga en dator från grunder verkar för svårt för mig. Men uppgraderingskitet från komplett verkade ju grymt... Tillkommer dock några hundra för en 320-500 GB hårddisk på 7200 varv. Och så vill jag helst ha Windows XP också. Går det att köpa XP separat???
Gilbert Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Men jag vet inte vad Gilbert säger om det 🥰😉 Gilbert har bara provat ett MSI-kort och det räckte... 😄 Om jag skulle köpa moderkort idag så skulle jag kika närmare på Intel, Gigabyte eller Asus (men givetvis också ta reda på exakt vilka chipset som fungerar optimalt med ljudkort och annat som UAD t ex).
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 MSI gör idag riktigt fina kort. Den gamla myten om MSI är borta för länge sen. Dock är MSI inte så kul om man ska hålla på med överklockning. Men annars funkar det klockrent. Jag har använt MSI på mina 2 senaste byggen. Jag gick över till MSI efter att ett Asus-kort havererade och jag har aldrig ångrat mig. 🥰
Gilbert Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Det fungerar säker med vilken tillverkare som helst så länge chipset, ev. FW-kretsar (eller USB-kretsar, om man skulle av någon konstig anledning skulle välja att köra USB-ljudkort med en stationär dator) samt BIOS är bra.
jp80x0 Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Hej! Jag har idag en stationär dator med Windows 98 som köptes på Musikbörsen i Göteborg 2001, konfigurerad för musikbruk. Nu har jag inte komponenterna i huvudet, men jag har en lista på det nånstans... Den har i alla fall 512 MB RAM-minne och 1,5 GHz processor. Jag tror att jag köpte de bästa minnena som fanns vid den tiden. Skulle det gå att byta ut processorn till en modern Intel med dubbel kärna och sätta dit 2-4 GB RAM-minnen av mordernare sort? Ljudkortet är jag helnöjd med, ett M-Audio Delta Audiophile 24/96. Grafikkortet har stöd för dubbla bildskärmar. Datorn kostade drygt 20 000 kronor år 2001, så det var ganska avancerade prylar vid den tiden. Datorn som jag nämnde i första inlägget måste väl ändå vara betydligt bättre till musikproduktion än min gamla? Grundfigurationen av den tänkte jag köpa till min 74-åriga mor. Hon kör idag Windows 98 och 128 MB RAM och internet via modem. Nu ska hon slå till med bredband och till henne duger väl ovan nämnda dator??? Hon använder enbart datorn till internet och Officepaketet... Datorn i ditt första inlägg skulle duga utmärkt till mor din. Nej, du kan inte använda din gamla dator och bara byta ut processorn, du måste ha ett moderkort som passar din nya processor och som kan utnyttja snabbare minnen. Dessutom måste du troligen ha ett nytt nätaggregat som man kan driva de nya datordelarna effektivt. Vad kan du eventuellt återanvända? Chassit, om formfaktorn är ATX. Grafikkortet, beroende på vad det är för gränssnitt/porttyp och om ditt nya moderkort stöder detta gränssnitt. Din monitor. Vill du ha en dator som ska driva din studio flera år framöver så skulle i alla fall jag spara ett par extra månader och köpa lite vassare komponenter om budgeten just nu är tight. Under 5000:- är nog att tänja på gränserna rejält, om du inte hittar någon superdeal någonstans.
Gilbert Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Det går att hitta prisvärda datorer men det man inte vet är hur pass kompatible de är med ljudkort. T ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=488737
Pajosv Postat 9 februari 2010 Trådstartare Postat 9 februari 2010 Tack alla vänliga själar som kommer med råd och tips... Det där uppgraderingskitet från komplett.se som maart tipsade om innehöll såvitt jag förstår moderkort, processor och minne. Men jag måste köpa till hårddisk(ar), nätaggregat och lite annat. Det blir till att hosta upp lite mer stålar än vad jag hade hoppats på. Budgeten är inte så tight, men man kan vara snål ändå... 😄 Jag har ju inte så bra koll på moderkort, chipset, olika fabrikat (förutom Intel och AMD), kylfläktar och annat. Det jag vet är att det behövs en modern snabb processor (som funkar ihop med moderkortet), en hel massa (moderna) RAM-minnen, snabba, bra hårddiskar och bra ljudkort. Men att förstå och kunna komponera ihop den bästa mixen av allt det här inte inte min starkaste sida. Det vore ju enkelt om det fanns en, eller ett par tre, färdiga lösningar som man vet fungerar... Det vore det ju underbart. Jag ska ju inte ha datorn till att surfa med, inget modem eller nätverkskort behövs, inga kortplatser, inget märkvärdigt grafikkort. Det enda som behövs förutom moderkort, processor, RAM-minne och hårddiskar är flera USB-portar och DVD-brännare. jp80x0 Var kan man köpa en stationär musikdator idag. Frost ACM är väl lite väl dyra med tanke på prestandan, och de stora elektronikkedjorna kanske inte är de bästa ställena att leta på. Själv blir jag förvirrad när man försöker bygga sin dator själv på komplett.se eller hos Dell. Visst, ibland säger komplett och Dell ifrån när komponenterna inte är kompatibla med varandra, men de säger ju knappast ifrån att datorn jag "bygger" inte är perfekt konfigurerad ur musikproduktionssynpunkt... Det borde ju finnas nån über-kunnig snubbe "där ute", eller här på forumet, som kan det här. Det har tidigare genom åren funnits olika små undanskymda datoraffärer i Borås (där jag bor) där man kan välja komponenter efter eget tycke och smak. Idag finns det åtminstone två sådana butiker. Dessa butiker brukar innehas av mycket datorkunniga snubbar, men att konfigurera den optimala musikdatorn kanske inte ha varit deras starkaste sida. Vi är ju många som vill ha en musikduglig dator med bra standardkomponenter och utan onödiga prylar, men vi kanske inte alltid vill vända oss till de riktigt dyra som ex. Frost ACM. Än en gång... Tack alla för er hjälp... (Jag tar gärna emot fler tips...)
jp80x0 Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 (redigerat) Om vi antar att du kan återanvända ditt chassi, monitor, tangentbord och mus så är väl följande konfiguration hyfsad ( processorn är mer än duglig i alla fall 😄 ) Ett chassi får du annars för runt 800 och uppåt om du vill ha ett som är någorlunda tyst. Edit 1: från www.komplett.se Edit 2: Missade din sista post och såg inte att du behövde en dvd-brännare, men en sån får du för runt 300 nuförtiden. Redigerat 9 februari 2010 av jp80x0
johle Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Det enda jag skulle prioritera i detta fall är CPU och mycket RAM. Dagens pluggar drar CPU-kraft och det är det som kommer att begränsa dig. RAM används för att hålla alla samplingar i internminnet medan CPUn genererar alla ljud (synthar) i realtid, ibland utifrån det som finns i RAM. Att köpa en CPU med "endast" två kärnor tycker jag idag känns lite outdated. Visst, med tanke på det du har tänkt köpa så antar jag att din budget är snäv, men om du väntat i 8 år med att göra denna uppgradering skulle jag isf vänta lite till, och spara lite mer, så du har råd med en CPU med 4 kärnor och MINST 4 GB RAM. Hårddiskar och allt annat är billigt idag och lär inte begränsa hastigheten gällande realtidsgenererande av synthar, men CPU och RAM - lägg krutet där! Jag byggde en ny studiodator i vintras, för 1-2 månader sedan. Dock med en annan budgetram och således snabbare grejer. Men jag ångrar det inte en sekund! Min kreativitet begränsas inte av hårdvaran som alltid har varit fallet tidigare. Och jag säger såhär: det känns magiskt bra! 😄 Vänta lite till och köp lite snabbare grejer, det kommer du inte ångra om du nu skall ha datorn i 8 år igen... Lycka till med köpet! MVH Johan
Pajosv Postat 9 februari 2010 Trådstartare Postat 9 februari 2010 Det går att hitta prisvärda datorer men det man inte vet är hur pass kompatible de är med ljudkort. T ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=488737 Den du! 😄 Den verkar ju kanon och ha precis det jag behöver. 4GB RAM DDR2 800MHz, stor och snabb hårddisk, 6 USB-portar, DVD-brännare, XP Pro, lediga PCI-platser (så att jag kan slänga i mitt nuvarande ljudkort), och inte så mycket onödiga prylar. Men processorn då, IntelCore 2 Quad??? Är det inte 4 kärnor i den??? Jag har väl läst nånstans att Cubase inte var optimerat för denna typ av processor, eller det kanske var äldre Cubase. Jag kommer ju att skaffa nya Cubase 5. Annars verkar den ju vara precis i min smak. Det går väl att montera in ett extra ljudkort och avaktivera det som sitter i? Fan vad mycket tack du ska ha, Gilbert!
Gilbert Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 http://studionu.com/uadforums/viewtopic.php?f=11&t=12429
Pajosv Postat 9 februari 2010 Trådstartare Postat 9 februari 2010 (redigerat) Om vi antar att du kan återanvända ditt chassi, monitor, tangentbord och mus så är väl följande konfiguration hyfsad ( processorn är mer än duglig i alla fall 😄 )Ett chassi får du annars för runt 800 och uppåt om du vill ha ett som är någorlunda tyst. Edit 1: från www.komplett.se Edit 2: Missade din sista post och såg inte att du behövde en dvd-brännare, men en sån får du för runt 300 nuförtiden. Det är så att man blir rörd... Detta var ju också en finfin uppsättning prylar. Med chassit antar jag du menar datorlådan... Eller? Ditt exempel ligger väl i nivå med Gilberts färdiga Acerdator? Och då slipper man allt krångel me att hitta nån som kan sätta i alla prylar. Eller är detta ett vassare paket? Och så måste man skaffa XP Pro också... Tack! Patrik Redigerat 9 februari 2010 av Pajosv
Pajosv Postat 9 februari 2010 Trådstartare Postat 9 februari 2010 Det enda jag skulle prioritera i detta fall är CPU och mycket RAM. Dagens pluggar drar CPU-kraft och det är det som kommer att begränsa dig. RAM används för att hålla alla samplingar i internminnet medan CPUn genererar alla ljud (synthar) i realtid, ibland utifrån det som finns i RAM. Att köpa en CPU med "endast" två kärnor tycker jag idag känns lite outdated. Visst, med tanke på det du har tänkt köpa så antar jag att din budget är snäv, men om du väntat i 8 år med att göra denna uppgradering skulle jag isf vänta lite till, och spara lite mer, så du har råd med en CPU med 4 kärnor och MINST 4 GB RAM. Hårddiskar och allt annat är billigt idag och lär inte begränsa hastigheten gällande realtidsgenererande av synthar, men CPU och RAM - lägg krutet där! Jag byggde en ny studiodator i vintras, för 1-2 månader sedan. Dock med en annan budgetram och således snabbare grejer. Men jag ångrar det inte en sekund! Min kreativitet begränsas inte av hårdvaran som alltid har varit fallet tidigare. Och jag säger såhär: det känns magiskt bra! 😆 Vänta lite till och köp lite snabbare grejer, det kommer du inte ångra om du nu skall ha datorn i 8 år igen... Lycka till med köpet! MVH Johan Tack för dina råd, snälla Johan. Ja... Det är väl så jag resonerat. CPU och RAM är det jag prioriterat mest. Jag är inne på min andra renodlade musikdator, (den tredje om man räknar en extremt kraftfull standarddator via jobbet för 12 år sedan). Min första musikdator hade hela 32 MB RAM och 3,2 GB hårddisk och han som byggde den tyckte jag överdrev mitt behov av prestanda. Jag använder mest realtidsgenerande synthar och vissa av dom drar en hel del CPU-kraft. Det lilla jag använder när det gäller samplingssynthar klarar även den dator jag har idag. Jag klarar att köra över 40 ljudspår utan problem och då även med en hel del effekter pålagda. Men samplingssynthar drar ju lite mer kraft och kanske kommer jag använda mer mjukvarubaserade sådana när jag ska göra mig av min med hårdvarusampler. Funkar 4 kärnor bra med senaste Cubase, jag har läst nånstans att Cubase inte var optimerat för detta, men det kan ha varit en äldre version. Jag kanske t.o.m. drar till med 8GB RAM... Jag får se... Budgeten är inte så snäv, men jag är ekonomiskt lagd... Ibland, i alla falll... Tackar ödmjukast...
Gilbert Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 (redigerat) Funkar 4 kärnor bra med senaste Cubase, jag har läst nånstans att Cubase inte var optimerat för detta, men det kan ha varit en äldre version. CuBase utnyttjar flera kärnor effektivt. http://www.soundonsound.com/sos/dec06/images/macgraph3_l.jpg Redigerat 9 februari 2010 av Gilbert
Pajosv Postat 9 februari 2010 Trådstartare Postat 9 februari 2010 CuBase utnyttjar flera kärnor effektivt. Jättebra... Då vet man det!
Pajosv Postat 9 februari 2010 Trådstartare Postat 9 februari 2010 http://studionu.com/uadforums/viewtopic.php?f=11&t=12429 Där fanns ju lite matnyttigt att läsa... Tack!!! 😆
jp80x0 Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 Det är så att man blir rörd... Detta var ju också en finfin uppsättning prylar. Med chassit antar jag du menar datorlådan... Eller? Ditt exempel ligger väl i nivå med Gilberts färdiga Acerdator? Och då slipper man allt krångel me att hitta nån som kan sätta i alla prylar. Eller är detta ett vassare paket? Tack! Patrik Jupp, chassi = datorlåda. Mitt paket är något vassare än just den Acer-datorn; du har t.ex en bättre CPU, snabbare minnen och två lediga minneskortplatser på moderkortet.
johle Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 Tack för dina råd, snälla Johan. Ja... Det är väl så jag resonerat. CPU och RAM är det jag prioriterat mest. Jag är inne på min andra renodlade musikdator, (den tredje om man räknar en extremt kraftfull standarddator via jobbet för 12 år sedan). Min första musikdator hade hela 32 MB RAM och 3,2 GB hårddisk och han som byggde den tyckte jag överdrev mitt behov av prestanda. Jag använder mest realtidsgenerande synthar och vissa av dom drar en hel del CPU-kraft. Det lilla jag använder när det gäller samplingssynthar klarar även den dator jag har idag. Jag klarar att köra över 40 ljudspår utan problem och då även med en hel del effekter pålagda. Men samplingssynthar drar ju lite mer kraft och kanske kommer jag använda mer mjukvarubaserade sådana när jag ska göra mig av min med hårdvarusampler. Funkar 4 kärnor bra med senaste Cubase, jag har läst nånstans att Cubase inte var optimerat för detta, men det kan ha varit en äldre version. Jag kanske t.o.m. drar till med 8GB RAM... Jag får se... Budgeten är inte så snäv, men jag är ekonomiskt lagd... Ibland, i alla falll... Tackar ödmjukast... Jag körde tidigare Cubase SX 3 på min förra laptop vilken var från juli 2006 med en Core (1) Duo, dvs med 2 kärnor. Jag körde Reason 4 till 99 % av all produktion. Dock så blev mina produktioner så krävande att jag alltid vad tvungen att muta pads och allt med mycket reverb och delay. Detta irriterande mig mycket då det blev svårt att mixa och få en bra helhetsbild. Att få låten som en utbouncad version resulterade nästan alltid i irritation då detta tog tid att hela tiden göra. Försökte jag köra med Cubase och Reason via ReWire var dessutom VSTs såsom Nexus bara att glömma. Nu med min nya CPU ligger motsvarande CPU-användning på max 15 % och då kör jag kanske 5-10 VSTs simultant, massvis med reverb och motsvarande och Reason med mängder av pads osv. Funkar PERFEKT! Så min rekommendation är absolut att vänta och lägga lite mer pengar, jag körde på 6 GB eftersom den nya CPUerna från Intel kör 3 kanalar RAM (och för att inte gå allt för djupt här) vilket resulterar i 3x2GB RAM. En Intel i7 920 med 6 GB RAM dvs. Grym konfiguration, men givetvis dyrare än det du tänkt. Det är dock vad JAG skulle rekommendera. Det kommer garanterat att hålla längre än en halvgammal Core 2 Duo. 😄 Lycka till åter igen! MVH Johan
peterT Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 Finns ju i5 och i3 som är billigare, vet dock inte om dom kör 3 kanaler Ram.
D200 Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 Finns ju i5 och i3 som är billigare, vet dock inte om dom kör 3 kanaler Ram. Är väl moderkort med 1366-chipset som kör 2 kanaler och 1156-chipset som kör med 2 kanaler, dock snabbare än om man har 775-sockel. Är RÄTT så sugen på en i7 920...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.