Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag arbetar med en helt syntbaserad låt, med sång.

Jag renderade ut låten till en stereofil i 24 bit och tog in den i ett nytt projekt. Signalen var aldrig över noll och mixen lät bra.

I det nya projektet använde jag iZotope Ozone 3 för att eq:a lite grann (drog på lite runt 300 för att ta fram sången lite mer, samt skar lite grann i lägsta registret).

Jag använde sedan loudness maximazer där jag satte treshold på -5.0 och margin på -0.3.

Out- och inputsignal gick aldrig för högt.

I mina nEar 05 (med sub) lät allting bra. Mixern är även kopplad till en stereoanläggning och även i den lät signalen bra.

Jag mixade ner till 16bit och brände ut på cd och nu är det ett tydligt pump i låten. Framför allt när leadsyntslingan tystnar så hörs tydligt att basen ökar.

Tydligast hörs detta av nån anledning i bilstereon, men även såklart i andra lyssningar.

Hur kommer det sig att jag inte hör detta när jag sitter och mixar? Vare sig i stereoanläggning, monitorer eller lurar.

Annons
Postat
Hur kommer det sig att jag inte hör detta när jag sitter och mixar? Vare sig i stereoanläggning, monitorer eller lurar.

enda jag kommer på är att du lyssnar i bypass ... eller är ouppmärksam? 🙂

Postat
enda jag kommer på är att du lyssnar i bypass ... eller är ouppmärksam? 🙂

☺️

Så illa är det lyckligtvis inte.

Jag hade ju kunnat förstå pumpet om jag hade överstyrt volymen men det finns alltså gott om marginal!

Postat (redigerat)
Lägg gärna ut 24bit filen så vi år lyssna hur den låter.

MVH

Anders

Jag skulle jättegärna göra det, men bandet (killen) som har gjort den vill inte att den ska spelas ännu.

Jag ska till lokalen nu och testa lite andra vägar att gå för att se om resultatet blir detsamma (jag provar helt enkelt en annan eq och en annan limiter). Det känns ju som en tråkig workaround dock. Jag gillar lyftet i låten som blir med Ozone, plus att det är ett (för oss) dyrt program, så jag hoppas felet ligger nån annanstans. (skit vid tangentbordet 🙂

Redigerat av Friberg
Postat

Jag hade ungefär samma problem som du hade och då låg faktiskt problemet i att en av kanalerna ibland slog över, något som jag lyckades missa. Det hördes inte särskilt tydligt (inte alls tyckte jag) när jag spelade projektet i Cubase men väl exporterat hördes det mer än tydligt. Det kan ju bero på att MP3-formatet som jag använda där, komprimerar ytterligare lite.

Postat
Jag hade ungefär samma problem som du hade och då låg faktiskt problemet i att en av kanalerna ibland slog över, något som jag lyckades missa. Det hördes inte särskilt tydligt (inte alls tyckte jag) när jag spelade projektet i Cubase men väl exporterat hördes det mer än tydligt. Det kan ju bero på att MP3-formatet som jag använda där, komprimerar ytterligare lite.

Jag tyckte också att kompression verkar vara problemet, är det bara basen som fluktuerar så testa att sänka den eller lägga en limiter på den?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.