Jump to content
Annons

Sunkigt ljud med div gitarrplugins

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Tjo ballo!

Efter att ha kört mina guror på line in sedan amplitube har jag inte fått det där feta ljudet jag vill ha, har prövat mig fram spå mkt och tillslut blev jag förbannad och sket i det, stack ner på musikbörsen och tänkte köpa stärkare och en sm57a. Men säljaren i fråga beskrev för mig att jag skulle få punga ut cirka 20.000 för att få det att bli riktigt bra, för att komma billigt undan rekomenderade han att köpa en line 6 pod, jag har fått en förändring på ljudet men inte helt nöjd.

Stämmer det att man måste punga ut med så mkt pengar för att få det att låta snyggt??

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

För att Amplitube ska låta bra krävs det att det är en ren och snygg line-signal in i datorn. Har du halvtaskig preamp och ljudkort så blir det inte bra signal.

Postat

Okej..Brukar köra på en focusrite trakmaster, tla audio 5051a eller en vtb-1 .. men podden låter faktiskt bättre...

Men behöver jag verkligen punga ut så satans med cash för att få en schysst guratrackning? dvs jag vill bara ha det att låta riktigt...

Postat

En preamp som har riktigt snabb transientrespons ska du ha så du får bra attack och klarhet i gitarren.

Postat

Okej..Tack...vad är det för några preamps som har bra transientrespons? något tips på lite alternativ jag kan titta på?

Postat

Vad är budgeten?

Postat

Jag vet inte sådär vad budgeten ligger på..men 10kilo ca...

Postat
Jag vet inte sådär vad budgeten ligger på..men 10kilo ca...

För en kanal eller en dual?

Postat

hur är det betecknat när den har snabb transientrespons??

Postat

ehm..alltså...jag har ju planer på att skaffa en stereopreamp så det går gärna va en sådan som lämpar sig till annat också...

Postat

Tack jag ska läsa mer om dom!

Jag gillar min tla 5051 på sång och akustisk gitarr som fan..men finns säkert något som skulle övertyga mig...

Postat

haha kan tänka mig att många tycker att universal audo solo 610an är skitful, men fy fan va cool den ser ut...dock inte det som är grejen, skulle kunna haft en preamp som liknar en 400wats damsugare bara den lät schysst..

Postat

vilken beteckning säger om en preamp har hög transientrespons eller ej??

Postat
vilken beteckning säger om en preamp har hög transientrespons eller ej??

Det hör man när man lyssnar på dom 😑

Postat

afan men det är lite överkurs att höra:) men isa från focusrite och den där 610 från universal audio finns väl som flerkanalspreamp också om man behöver??

Postat
afan men det är lite överkurs att höra:) men isa från focusrite och den där 610 från universal audio finns väl som flerkanalspreamp också om man behöver??

Jo men då räcker det inte med 10k 😉

Postat (redigerat)

Du behöver inte komma upp i 20K för att en stärkare ska låta bättre än en simulator (beroende på vad man menar med bättre). Men jag tycker till och med min sunkigaste stärkare låter bra mycket mer levande än alla de pluggar och pod:ar jag testat. Så för min del va valet lätt när jag la iväg en beställning på en stärkare för 35K istället för att investera i fler pluggar. Se ett stärkarköp som en god investering i dig själv! Pluggarna funkar kanon de också, om de hamnar i rätt sammanhang.

Tycker inte du ska gå och köpa dig en pre amp för 20k och tro att dina gitarrinspelningar helt plötsligt kommer upp till högsta nivån.

En rörcombo som du kan blanda med pluggar och cabsimulatorer kanske jag hade tittar mer på i en billigare budget.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

okej...jag ångrar mig som fan att jag sålde min gamla marshall stärkare...

Men hur stor stärkare tros man behöva? skulle det räcka med en 30watt i en isobox eller måste jag upp på nåt fetare??

Postat

För att spela in räcker det med en liten. AC15 skulle sitta fint 😉

Postat

okej..men en 15 vatt i en isobox? bor i lägenhet så om man fläskar på för jävligt blir nog polacken ovanpå sur som fan pga sömnbrist och därav dåligt engagemang i hans bärplockning.

Postat

Gå in i din musikaffär och provlyssna vilken du vill ha och som passar just dig bäst. Finns många bra för olika ändamål. Du måste lyssna dig fram!

MVH

Anders

Postat

jaaoo .. killen på musikbörsen rekomenderade faktiskt också någon utav dom där mini vox fast dom hade inga inne jag kunde testa..

Postat

Jag köpte också en liten POD Pocket. Vilket skit egentligen, hittepå. Det enda som existerar för mig är att spela genom en riktig rördriven gitarrförstärkare. Det ljudet får man aldrig till i pluggar eller nåt annat. Allt är bara försäljningstricks. Köp en pytte rörstärkare och spela in med mikrofon, det är det enda. Köp helst Fender är min personliga inställning. Eller Marshall. Det finns bara de två!

Postat

På tal om amplitube så kommer ju Amplitube 3 snart. Ska tanka så fort det kommer och testa och köpa om jag känner att jag kommer arbeta med det (try before buy)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.