Jump to content
Annons

come inside  

13 röster

1. 1. come inside

• 1.NÄÄ
      1
    • 2.Kört fast
      1
    • 3.Funkar
      4
    • 4.Bra
      6
    • 5.?
      0

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Efter ständiga crashar är datorn åter igång om än aningen klen. Jag fick ner en låt som jag har använt synful orc. på. Men i grunden är det samma aukustiska stuk som jag kör....Jag vill ha kritk på det mesta ljuden, arret, sången,allt man kan tänka sig för att förbättra allting... 🙂

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:float

LÅTLÄNGD:3:12

KOMPOSITÖR:karl

PRODUCENT:k

EV. MEDVERKANDE:k

INSPELNINGSÅR:05

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.6Mb

STATUS: skissdemo

LÅTLÄNK:

Redigerat av karl
Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

ja, det hade varit trevligt.

men länken fungerar inte

Postat
ja, det hade varit trevligt.

men länken fungerar inte

Jo,jag prova alldeles nyss och har inte bökat med filen sen jag la ut den 🙂 Sååå....

pröva igen ska du se att det funkar.... 🙂

captain nemo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fasfel på sången? 😛 Det låter som om sångaren står bakom backdropen på scenen och sjunger. Jag skulle vilja ha lite mer närvaro i sången -

Är det Eric Clapton som sjunger? 😛

Snygg låt och snyggt stråkljud, men stråkarpeggiot i bakgrunden blir lite tjatigt efter en stund. Vackert gitarrljud och schysst spel.

Sedan klickar och knäpper det. Har du för liten buffer?

Jag gillar låten - för tankarna till Beatles och det är inte fel...

//nemo

Redigerat av captain nemo
Postat

håller med nemo. Låter extremt urholkat på många instrument. Bevara gärna miden mer överlag.

Skön stämning. Man får nån sorts rubato-känsla över allting fast det inte är det.

Postat
håller med nemo. Låter extremt urholkat på många instrument. Bevara gärna miden mer överlag.

Skön stämning. Man får nån sorts rubato-känsla över allting fast det inte är det.

OK, urhålkat men hur ska jag bära mig åt att EQ:a rätt....lite förslag??? 😛

Postat

OK, urhålkat men hur ska jag bära mig åt att EQ:a rätt....lite förslag??? 😛

Antar att du skär mycket mellan 300-1000hz ?? Gör inte det!

Eller vad har du för mic egentligen?

Postat

JJ labs nån bamsemic med upphängning för dryga tusenlappen på Jam för nå't år sedan 😛

Postat
Sedan klickar och knäpper det. Har du för liten buffer?

Jag gillar låten - för tankarna till Beatles och det är inte fel...

//nemo

Jag har för lite processorkraft och kanske lite snålt ställd buffert....men jag ville ha respons på låten så jag tänkte ...va fan...

Men kul att du gillade låten 😛

Postat
JJ labs nån bamsemic med upphängning för dryga tusenlappen på Jam för nå't år sedan 😛

Vet inte hur som låter men det saknas massa mid hursomhelst. Testa att boosta lite försiktigt runt 800hz med brett q-värde. (detta SKA inte behövas vilken mik man än har.. har hört mycket skit om jjlabs-mickarna men SÅ hemska är dom väl ändå inte?)

Postat

Vet inte hur som låter men det saknas massa mid hursomhelst. Testa att boosta lite försiktigt runt 800hz med brett q-värde. (detta SKA inte behövas vilken mik man än har.. har hört mycket skit om jjlabs-mickarna men SÅ hemska är dom väl ändå inte?)

Ska testa snart....

Postat

När du väl spelar upp den/bouncar kan du väl ställa upp buffern!

Sedan tror jag att en bra utgångspunkt är att ställa all EQ på 0 och se till att du sjunger från rätt håll in i micken. Kan låta trivialt...

//nemo

Postat (redigerat)
När du väl spelar upp den/bouncar kan du väl ställa upp buffern!

Sedan tror jag att en bra utgångspunkt är att ställa all EQ på 0 och se till att du sjunger från rätt håll in i micken. Kan låta trivialt...

//nemo

Tack för tipsen, ska testa.... 🙂

Redigerat av karl
Postat (redigerat)
JJ labs nån bamsemic med upphängning för dryga tusenlappen på Jam för nå't år sedan 😉

Är det kanske den micken som har 8-karaktär? Då får du med massa annat bös förutom sången. Kan du välja karaktäristik? Välj njure då.

Edit: Har lyssnat på nya versionen:

Lessen, men det låter fortfarande ihåligt och obekvämt att lyssna på. Kanske lite färre clicks & pops än förut, men de dyker upp hela tiden.

//nemo

Redigerat av captain nemo
Postat

Tycker instrumenteringen är mycket smakfull, det finns ett flow i låten som gör att man inte tröttnar - vilket annars kan vara fallet med monoton och subtil musik. Mycket bra. Jag har inte hört den tidigare versionen, men sången behöver iaf mixas om, i hörlurar låter det som om du har någon halvtaskig pseudostereo-plugin på röstspåret. Risken när man dubblar sången på detta sätt är att den försvinner lite i monouppspelning, och tunnas ut i stereouppspelning. Jag tycker den saknar definition. Eftersom du har en sådan njutbar röst tycker jag att du skall lämna den helt torr. Tror det skulle bli snyggt. För övrigt knastrar det ibland, men det vet du ju om...

Riktigt bra!

Postat

Du har bra feeling i dina låtar! Gillas skarpt.

Bara få ordning på ljudet så blir det riktigt bra.

Jag tycker låten faktiskt funkar som den är nu, fastän den bara kör på rakt igenom. Det blir lite svävande på nåt sätt, men varför inte testa nåt svagare parti med stark och nära sång om du får ordning på sångljudet. Och ett slut kanske. 😉

Postat (redigerat)
Du har bra feeling i dina låtar! Gillas skarpt.

Bara få ordning på ljudet så blir det riktigt bra.

Jag tycker låten faktiskt funkar som den är nu, fastän den bara kör på rakt igenom. Det blir lite svävande på nåt sätt, men varför inte testa nåt svagare parti med stark och nära sång om du får ordning på sångljudet. Och ett slut kanske.  🙂

När idéerna kommer spelar jag in ganska snabbt för att se om det är något att fortsätta med .....fortsättningen och förhoppningsvis slut på låtar kommer när jag börjar bena ut vad som jag vill jobba vidare med ...men då vill jag att ljudbilden ska funka...basic iaf 😮

Redigerat av karl
Postat
JJ labs nån bamsemic med upphängning för dryga tusenlappen på Jam för nå't år sedan 😮

Är det kanske den micken som har 8-karaktär? Då får du med massa annat bös förutom sången. Kan du välja karaktäristik? Välj njure då.

Edit: Har lyssnat på nya versionen:

Lessen, men det låter fortfarande ihåligt och obekvämt att lyssna på. Kanske lite färre clicks & pops än förut, men de dyker upp hela tiden.

//nemo

SHIT OXÅ...Ska jag testa att byta mic. eller ligger min röst i ngt sjukt läge som gör det omöjligt????

Postat

Skön stämmning i låten.. men kan inte uttala mig för mycket om mixen när jag inte vet hur jag själv skulle gjort den 😆

Det låter, som andra redan påpekat, lite ihåligt..kanske.. men mest låter det som sången är inspelad med musiken gående på bandspelare i bakgrunden

men dubba inte sången o panna den - pseudostereo - som du gör ( har faktiskt läst på andra ställen att du gör så 🙂 )

..lägg sången mono - dead center.. och gör den gärna torrare..den skulle nog göra sig väldigt bra närmickad eftersom du redan har en sprödhet i rösten som förstärks av sådan teknik.

Ska bli kul o höra när du får ordning på alla pusselbitar och aha-känslan infinner sig.. 😮

en 4:a för låten i sig och nerven.. en 2:a för det tekniska

Postat

Ja, vi har ju dragit sångljudet några vändor... 😮 men jag funtar på att testa en annan mic....SM 58??? eller är det bara för PA bruk?

Postat

Nu da'....en nypålagd sång kanske styr upp det hela???? 😉

Postat
SM 58??? eller är det bara för PA bruk?

SM58 är väl allroundmickarnas allroundmick.. används mycket i livesammanhang vet jag.

Postat

Yes! Nu låter det mycket bra, sången är så där härligt torr och tydlig och passar ypperligt i resten av det "blöta" arret! Höj den aning bara, så är du hemma...

+ testa å dra ner diskanten litegrann på den akustiska gitarren.

Postat

Yes! Nu låter det mycket bra, sången är så där härligt torr och tydlig och passar ypperligt i resten av det "blöta" arret! Höj den aning bara, så är du hemma...

+ testa å dra ner diskanten litegrann på den akustiska gitarren.

Jag vet inte om jag är ända hemma men vad bra att du tycker sången blev bättre, jag har så j-a svårt att avgöra själv efter så många lyssningar.... 🙂

Postat

Fasen. Sitter på jobbet nu och kan inte lyssna, men jag blir nyfiken när du säger att du lagt på ny sång.

Kan inte klockan bli fem....

Äh, drar tidigare.

Feedback kommer under tidig kväll. Spännande.

//nemo

Postat

Tyckte att sången lät väldigt nära och bra i skithögtalarna här på jobbet... men att den var för stark i förhållande till resten... ska göra en djupare analys när jag kommer hjem.

Stej tjoond

Postat

oj! Nu är plötsligt gitarrerna ok när sången är på plats. Ner med volymen några db nu med.. Bra mycket behagligare att lyssna på nu.

Postat (redigerat)

OK....Jag drog ner sången och guran lite grann men upptäckte en blupp i början på sången...vet inte vad som hände? men hur låter sången nu? Lite surt på sina ställen men ska väl göra om det och skärpa till mig... 🙂

Redigerat av karl
Postat

Alright..!! nu börjar det likna nåt.. men sången är ( enligt mina preferenser ) fortfarande lite, lite hög.. 2db på sin höjd.. men om du backar botten i sången lite runt 200 - 250 hz istället så kommer den krympa in i ljudbilden bättre samt att basens toner kommer fram.. så kanske du slipper peta på volymregeln 😉

Hur ser instrumentpanoreringen ut? det låter ganska centrerat bakom sången

prova att panorera ut instrumenten lite åt höger och vänster så kommer sången fram ytterligare..samt att liknande instrument / frekvenser inte krockar

well..har sagt det förut och säger det igen: det här ska bli kul att höra fortsättningen på

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.