Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det här är en riktig nybörjarfråga, jag har aldrig haft ett par "riktiga" studiomonitorer innan och har nu precis införskaffat ett par Yamaha HS80M.

Dessa är idag inkopplade i min dj-mixer vänster respektive höger kanal. Tanken är dock att de ska vara kopplade till min Mac Mini, och då överväger jag att köpa ett externt USB-ljudkort till den. Om kortet har två utgångar för teleplugg, är det vänster och höger i dessa, så jag bara drar en sladd rakt till respektive monitor, eller behöver jag splitta och så?

Annons
Postat
Det här är en riktig nybörjarfråga, jag har aldrig haft ett par "riktiga" studiomonitorer innan och har nu precis införskaffat ett par Yamaha HS80M.

Dessa är idag inkopplade i min dj-mixer vänster respektive höger kanal. Tanken är dock att de ska vara kopplade till min Mac Mini, och då överväger jag att köpa ett externt USB-ljudkort till den. Om kortet har två utgångar för teleplugg, är det vänster och höger i dessa, så jag bara drar en sladd rakt till respektive monitor, eller behöver jag splitta och så?

Köp då ett ljudkort som har nån mastervolym. Alternativt så kopplar du ljudkortet till din djmixer. Annars så kommer du ha maxvolym på lådorna! Visst det sitter det nivårattar bakpå monitorerna. Men lite bökigt att hålla på med det!

Postat
Köp då ett ljudkort som har nån mastervolym. Alternativt så kopplar du ljudkortet till din djmixer. Annars så kommer du ha maxvolym på lådorna! Visst det sitter det nivårattar bakpå monitorerna. Men lite bökigt att hålla på med det!

Jo jag tänkte lite på det. Men frågan var egentligen om de två utgångarna båda är stereo, eller om det är en höger- och en vänsterutgång?

maart (oregistrerad)
Postat
Jo jag tänkte lite på det. Men frågan var egentligen om de två utgångarna båda är stereo, eller om det är en höger- och en vänsterutgång?

det är med största sannolikhet en för vänster och en för höger kanal. Däremot kanske det är balanserade utgångar (d.v.s. trepoliga jack där en av signalerna är inverterad för att eliminera störningar)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.