Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är förvirrad. I boken "proffessional microphonetechniques" av David miles Huber står det på s. 61 (om det är nån som har den hemma) att om man riktar mikrofonen rakt mot mitten av konen får man ett "bright sound". Vinklar man micen lite "off- axis" blir tonen mörkare.

Det förvirrande i det här är att mina lärare har lärt mig precis tvärtom: att riktar man micen rakt mot konen blir tonen mörkare pga proximitetseffekten. Och ljusare om man vinklar den lite snett.

Har ni några ideer, tankar eller erfarenheter om det?

Annons
Postat
Proximityeff. har med avstånd snarare än vinklar att göra.

Ja det nämnde jag inte, boken menar att det är avstånd under 15 cm det här gäller.

Det uppfattar jag som att det gäller även avstånd där proximitetseffekten uppstår.

Postat

Boken har alldeles rätt. Om du vinklar bort miken lite så dämpas de frekvenser med minst energi (dvs högre frekvenser), men basigare ljud tar sig dit ändå.

Sätter du miken spikrakt på, mitt för konen så får du ett lite kallare, stickigare, vassare ljud med mycket definition. Närmre kanten av membranet fås ett mörkare basigare ljud med lite mindre definition/precense. Vinklar du miken parallellt med membranet (rakt mot pappret) så ändrar ljudet karaktär och kan upplevas som lite varmare. Miken nära är oftast att rekommendera för att få god definition. Du kan kombinera flera mikar på membranet, och en rumsmik om du vill ha mer rum och ett luftigare ljud. Akta dig för fasfel bara.

Sen finns väl egentligen inga rätt och fel... får du till ett bra ljud så skiter ju folk i hur du gjorde... men dessa råd är bra att utgå ifrån tycker jag.

Postat
Boken har alldeles rätt. Om du vinklar bort miken lite så dämpas de frekvenser med minst energi (dvs högre frekvenser), men basigare ljud tar sig dit ändå.

Sätter du miken spikrakt på, mitt för konen så får du ett lite kallare, stickigare, vassare ljud med mycket definition. Närmre kanten av membranet fås ett mörkare basigare ljud med lite mindre definition/precense. Vinklar du miken parallellt med membranet (rakt mot pappret) så ändrar ljudet karaktär och kan upplevas som lite varmare. Miken nära är oftast att rekommendera för att få god definition. Du kan kombinera flera mikar på membranet, och en rumsmik om du vill ha mer rum och ett luftigare ljud. Akta dig för fasfel bara.

Sen finns väl egentligen inga rätt och fel... får du till ett bra ljud så skiter ju folk i hur du gjorde... men dessa råd är bra att utgå ifrån tycker jag.

Ja alltså rent akustiskt fungerar det väl så. Att ljudvågor som är mindre, alltså dom högfrekventa rör sig rakt framåt, och de mörka rör sig lite överallt.

Men proximitetseffekten då? OM man har micken nära, rakt framifrån uppstår ju proximitetseffekten, säger folk (min lärare bla). Och dom två teorierna säger ju liksom emot varandra.

Postat
Ja alltså rent akustiskt fungerar det väl så. Att ljudvågor som är mindre, alltså dom högfrekventa rör sig rakt framåt, och de mörka rör sig lite överallt.

Men proximitetseffekten då? OM man har micken nära, rakt framifrån uppstår ju proximitetseffekten, säger folk (min lärare bla). Och dom två teorierna säger ju liksom emot varandra.

Dom säger inte emot varandra, för det handlar om två olika fenomen som till och med kan samverka, och vara ytterst kraftfulla verktyg i ljudteknikerns arsenal. Egentligen är det bara så att du får mindre diskant ju längre bort från mitten du kommer i sidled, man får inte mer bas. För att fånga diskanten skall därför miken placeras i dess väg=mitten. Totalt sett är frekvensinnehållet konstant, men man kan välja att plocka upp mer eller mindre av dess olika delar genom att utnyttja ljudvågornas spridningsförmåga. Detta gäller inte bara högtalare, så här fungerar instrument också.

Med proximity effekt eller "närhetseffekt" förstärks basinnehållet ju närmare ljudkällan miken befinner sig, det spelar ingen roll om miken är riktad mot mitten eller mot sidan. Om miken är nära mitten av högtalaren som i detta exempel får man en förstärkning av bas + den delen av diskant som ingår i det totala frekvensutbudet från ljudkällan. Om miken är placerad mot sidan, alltså bort från diskantstrålningen, får man följdaktligen mer bas men ingen eller lite diskant.

Vad det handlar om är väl rumsdimensioner egentligen; Den ena effekten är ett resultat av horisontell och/eller vertikal placering, den andra ett resultat av placering i djupled - i förhållande till ljudkällan då...

Detta är heller inga "teorier", det är vetenskapligt belagda fakta, och i allra högsta grad praktiskt tillämpbart 😮

/Ulf

Postat
Dom säger inte emot varandra, för det handlar om två olika fenomen som till och med kan samverka, och vara ytterst kraftfulla verktyg i ljudteknikerns arsenal. Egentligen är det bara så att du får mindre diskant ju längre bort från mitten du kommer i sidled, man får inte mer bas. För att fånga diskanten skall därför miken placeras i dess väg=mitten. Totalt sett är frekvensinnehållet konstant, men man kan välja att plocka upp mer eller mindre av dess olika delar genom att utnyttja ljudvågornas spridningsförmåga. Detta gäller inte bara högtalare, så här fungerar instrument också.

Med proximity effekt eller "närhetseffekt" förstärks basinnehållet ju närmare ljudkällan miken befinner sig, det spelar ingen roll om miken är riktad mot mitten eller mot sidan. Om miken är nära mitten av högtalaren som i detta exempel får man en förstärkning av bas + den delen av diskant som ingår i det totala frekvensutbudet från ljudkällan. Om miken är placerad mot sidan, alltså bort från diskantstrålningen, får man följdaktligen mer bas men ingen eller lite diskant.

Vad det handlar om är väl rumsdimensioner egentligen; Den ena effekten är ett resultat av horisontell och/eller vertikal placering, den andra ett resultat av placering i djupled - i förhållande till ljudkällan då...

Detta är heller inga "teorier", det är vetenskapligt belagda fakta, och i allra högsta grad praktiskt tillämpbart 😆

/Ulf

Okej, jag fattar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.