Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Finns det något smart sätt att synka ihop 4st macbooks med reason så att alla kan utgå ifrån samma projekt?

T.ex. Jag trycker på Play på min dator och på så sätt startar alla 4 projekten så att tempo och automationer synkar samtidigt mellan alla fyra datorer..

Tanken är att få det såpass stabilt att det håller live.

Tacksam för svar inom kort ☺️

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Men midi är väl det billigaste sättet att göra det på.

However så måste du ha en host som ger huvudklocka eftersom Reason inte skicka MTC vad jag vet.

Men jag skulle nog hellre kört på en mac som spelar ett project och sedan köra live grejer på en annan mac med flera controllers anslutna om det var själva idén?

Redigerat av drloop
Postat

Japp, Reason har ingen MIDI-utgång men det kan slava till MTC Sync.

Kör en DAW med Rewire på en av burkarna. Skicka ut MTC till de övriga datorernas MIDI-interface.

Postat

Tack för svar 🙂

Ska se om jag förstått er rätt.

1. Reason har ingen MIDI-out och kan därför inte skicka någon MTC (Midi timecode)

2. Därför måste man använda sig av rewire in i logic, eller något annat DAW (digital audio workstation) program som kan skicka MTC.

Men nu när vi alla har Logic blir väl det enklast.

3. Låt oss säga att det är min dator som är huvudenhet så kör jag Reason in i logic, ställer in MTC synk i preferenses.

Sen så skickar jag info från min dator genom mitt MIDI-Interface d.v.s. mitt vanliga ljudkort. MIDI-out från mitt interface till Filips MIDI-Input på hans Interface.

4. Filip går in i reasons preferenses för Midi-input och gör nått

sen så hänger det på hur många midi-out signaler jag har. har jag 4st midi-out så kan jag styra fyra datorer

hehe eller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.