Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en liten fundering här.

Funderar på att köpa mig en M-AUDIO PROFIRE 610 från Thomann för 3200 kr (http://www.thomann.de/se/maudio_profire_610.htm)

Och det sägs att den har en jätte bra preamp så det tror jag inte att jag behöver köpa. Men jag ska köpa en kompressor, och då blir det ju att man spelar in i kompressorn och sen skickar den vidare signalen till preampen. Då är ju kompressorn helt onödig.

Blev lite krångligt där men ni fattar nog vad jag menar 😑

Hoppas ni kan förklara hur jag ska göra!

Annons
Postat (redigerat)

En kompressor vill helst bli matad med linjesignal - som du får i utgången på en mikrofonförstärkare. Så det logiska är att man sätter preampen först eller letar efter inserts på ljudkortet. Skulle inte rekomendera att köra in en micsignal i kompressorn för att sedan förstärka den, blir nog dåligt. Insignalen till kompressorn blir så låg att du måsta maxa den för att den ska ge utslag och det är nog inte en önskvärd karaktär alla gånger.

Redigerat av ErikP120
Postat

Det är lite besvärligt att få ut fantommatning till micken från en kompressor också... 😆

Vissa preamps och ljudkort har ett insert-jack, där man kan koppla in en kompressor om man behöver det, men du måste som sagt koppla in micken i preampen och sedan från preampen till kompressorn.

Postat
förutom vad som redan sagts ovan - varför ska du köpa en kompressor?

En motiverad fråga.

Om man spelar in i 24bit så behöver inte en kompressor om man inte är ute efter en viss karaktär men den kan man ju alltid lägga till efter. Man måste dessutom betala en slant för att en hårdvarukompressor ska bli "bättre" än bra pluggar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.