Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om man spelar i 3/4 och accentuerar punkterade sextonedelar

får man som bekant en polyrytm som är 4 mot 3.

Om man nu börjar "tänka" dessa accentueringar som fjärdedelar så blir det som ett nytt tempo.

Håller på med en lite experimentel låt där det sker ett tempobyte flera gånger fram och tillbaka,

så jag vill ändra tempot i Tempo track (Cubase).

Visserligen kan man fortsätta med 3/4 klicket i lurarna om man bara spelar i 4/4,

men jag jobbar i udda taktarter (5/8, 7/4 etc), så jag måste sätta ett nytt klick helt enkelt.

Vad är nu formeln för denna tempoväxling?

Det måste ju vara en formel som gäller både när man går från 3/4 till 4/4 och vice versa,

(det blir ju samma sak bara det att man halverar tempot).

Nån måste ju har gjort såhär... 😑

Annons
Postat

Ok, jag hade 2:a i matte 🙁

Men, det borde vara så att man tar det gamla tempot x 1.333333

och för att räkna åt "andra hållet" (tillbaka) tar men tempot x 0.748

Det blir rätt skeva tempon med decimaler...

vet inte om man kan ha med det i Cubase,

men i värsta fall får man s.a.s jämna ut.

Sånt här borde man ha lärt sig på mattelektionerna på musiklinjen 😑

Postat
Om man spelar i 3/4 och accentuerar punkterade sextonedelar

får man som bekant en polyrytm som är 4 mot 3.

Om man nu börjar "tänka" dessa accentueringar som fjärdedelar så blir det som ett nytt tempo.

Håller på med en lite experimentel låt där det sker ett tempobyte flera gånger fram och tillbaka,

så jag vill ändra tempot i Tempo track (Cubase).

Visserligen kan man fortsätta med 3/4 klicket i lurarna om man bara spelar i 4/4,

men jag jobbar i udda taktarter (5/8, 7/4 etc), så jag måste sätta ett nytt klick helt enkelt.

Vad är nu formeln för denna tempoväxling?

Det måste ju vara en formel som gäller både när man går från 3/4 till 4/4 och vice versa,

(det blir ju samma sak bara det att man halverar tempot).

Nån måste ju har gjort såhär... 😲

nu är inte musikteori min starka sida precis... men bpm är väl fjärdedelar per minut helt enkelt

hur du sedan delar upp takterna efter antalet fjärdedelar ändrar väl inte tempot - som räknas i bpm?

eller va fan?

Postat

Om håller takten i valfritt tempo med höger hand (på trummor, bordskiva eller byxben...) och tänker dig att det är 3/4,

så lirar du punkterade åttondelar med vänstern.

Då kommer du hinna med exakt fyra slag med vänstern när högern hunnit med tre slag.

Ok, sen tänker du vänsterns fyra slag som fjärdedelar i en 4/4 istället,

och sätter tempot efter dessa fjärdedelar (som förut var punkterade åttondelar).

Då borde tempot ha höjts med 133%, eller hur?

För att sedan gå tillbaka till det ursprungliga tempot så är det 75% som gäller.

Testade med Tempo Track och det stämmer (förutom att det blir en massa decimaler i tempot).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.