JoinAS Postat 4 februari 2010 Dela Postat 4 februari 2010 Tjena đ„° Ăr det nĂ„gon som vet nĂ„got effektivt sĂ€tt att skapa en s.k Stutter Effect pĂ„ röster i Fl-Studio ? T,ex. om nĂ„n sjunger/rappar: "Studio Forum" SĂ„ ska man kunna fĂ„ det att istĂ€llet lĂ„ta: "S-S-S-Studio Forum". Antar att nĂ„gon borde förstĂ„ vad jag menar ? KĂ€nns alldeles för klumpigt att behöva klippa och kopiera och klistra in manuellt för att fĂ„ det att lĂ„ta bra, finns kanske nĂ„gon bra plugin/vst för det hĂ€r ? Tacksam för svar ! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Derileec Postat 4 februari 2010 Dela Postat 4 februari 2010 Grym frĂ„ga! jag gör som du sa skit jobbigt!! Samma sak med delay reverb osv...om man bara vill ha det pĂ„ tex i have you dĂ€r YOU ska va delay eller reverb eller nĂ„gon cool Fx..jag som kanske Ă€r noob finns kanske enklare sĂ€tt đ Satt och jobba idag med just detta och undra wtf ska det behöva vara sĂ„ hĂ€r? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
D200 Postat 4 februari 2010 Dela Postat 4 februari 2010 Har du googlat pÄ det? Har inte lÀst nÄt om nÄgon sÄn effekt utan jag tror att det Àr den hÄrda lÄnga vÀgen som gÀller, men lyssnar man pÄ samplingen och klipper rÀtt sÄ Àr det ju lugnt, sen Àr det bara att kvantisera pÄ den takt man vill ha dem i sÄ Àr det ju lugnt. Eller dela upp orden och lÀgga ett delay pÄ dem sÄ att meningen blir lÀngre liksom...bara att testa. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
JoinAS Postat 4 februari 2010 TrĂ„dstartare Dela Postat 4 februari 2010 Grym frĂ„ga! jag gör som du sa skit jobbigt!! Samma sak med delay reverb osv...om man bara vill ha det pĂ„ tex i have you dĂ€r YOU ska va delay eller reverb eller nĂ„gon cool Fx..jag som kanske Ă€r noob finns kanske enklare sĂ€tt đ Satt och jobba idag med just detta och undra wtf ska det behöva vara sĂ„ hĂ€r? đ Det du behöver göra Ă€r att anvĂ€nda dig av "automation clip" för att fĂ„ den effekt du önskar pĂ„ just den plats dĂ€r du vill ha den. Kika pĂ„ den hĂ€r videon: Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
JoinAS Postat 4 februari 2010 TrÄdstartare Dela Postat 4 februari 2010 Har du googlat pÄ det?Har inte lÀst nÄt om nÄgon sÄn effekt utan jag tror att det Àr den hÄrda lÄnga vÀgen som gÀller, men lyssnar man pÄ samplingen och klipper rÀtt sÄ Àr det ju lugnt, sen Àr det bara att kvantisera pÄ den takt man vill ha dem i sÄ Àr det ju lugnt. Eller dela upp orden och lÀgga ett delay pÄ dem sÄ att meningen blir lÀngre liksom...bara att testa. Jo precis, jag anvÀnder mig av den hÄrda lÄnga vÀgen just nu, men i mÄnga lÄtar har man hört sutter effect i sÄ gott som hela lÄtar, dÄ undrar man hur folk orkar sitta och manuellt klippa och klistra det genom hela lÄten, sÄ tycker att det borde ju finnas nÄgon enklare vÀg för det. Har testat olika former av plugins för just stutter effect, men tycker inte jag hittar nÄtt som funkar bra alls. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
yaleed Postat 4 februari 2010 Dela Postat 4 februari 2010 klipp orden och lÀgg dom i en sampler sÄ kan du spela dom som du vill Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Derileec Postat 4 februari 2010 Dela Postat 4 februari 2010 Det du behöver göra Ă€r att anvĂ€nda dig av "automation clip" för att fĂ„ den effekt du önskar pĂ„ just den plats dĂ€r du vill ha den.Kika pĂ„ den hĂ€r videon: Gjorde sĂ„ i dag men jobbig nĂ€r man har mkt ljud i mitt fall 9 pattern med vocals..men i slut Ă€ndan blev det sĂ„ iaf đ men Ă€r sugen pĂ„ sutter fx ja me ! đ inte bara till vocals man mĂ„ste ju kunna trycka in det lite varstans Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
JoinAS Postat 5 februari 2010 TrĂ„dstartare Dela Postat 5 februari 2010 Gjorde sĂ„ i dag men jobbig nĂ€r man har mkt ljud i mitt fall 9 pattern med vocals..men i slut Ă€ndan blev det sĂ„ iaf đmen Ă€r sugen pĂ„ sutter fx ja me ! đ inte bara till vocals man mĂ„ste ju kunna trycka in det lite varstans Det finns ju en plugin i Fl-Studio ocksĂ„ som heter " Gross Beat ", testa det, den brukar jag anvĂ€nda till olika ljud ibland đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Uozon Postat 8 februari 2010 Dela Postat 8 februari 2010 Granulizer Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
WAGolfer Postat 17 februari 2010 Dela Postat 17 februari 2010 Precis som Uozon visade Ă€r ju Granulizer ett alternativ man kan anvĂ€nda. Finns ett preset i den som heter just Stutter om jag inte minns fel. Annars finns ju Fruity Slicer eller Slicex att anvĂ€nda ocksĂ„. DĂ„ fĂ„r man ju ljudet uppklippt automatiskt. Jag brukar mest anvĂ€nda Slicex dĂ„ man kan sĂ€tta Slice-markeringarna sjĂ€lv. Men det kanske gĂ„r i Slicer ocksĂ„ Ă€r inte sĂ„ insatt i just Slicer. Lycka till med Stuttert... đČ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Lonian Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 (redigerat) Tjena đ Ăr det nĂ„gon som vet nĂ„got effektivt sĂ€tt att skapa en s.k Stutter Effect pĂ„ röster i Fl-Studio ? T,ex. om nĂ„n sjunger/rappar: "Studio Forum" SĂ„ ska man kunna fĂ„ det att istĂ€llet lĂ„ta: "S-S-S-Studio Forum". Antar att nĂ„gon borde förstĂ„ vad jag menar ? KĂ€nns alldeles för klumpigt att behöva klippa och kopiera och klistra in manuellt för att fĂ„ det att lĂ„ta bra, finns kanske nĂ„gon bra plugin/vst för det hĂ€r ? Tacksam för svar ! Det hĂ€r gör du ju vĂ€ldigt simpelt i FL slizer som fl studio har. Importera det du sjunger eller sĂ€ger sĂ„ klips ord för ord ut, dĂ€refter Ă€ndrar du bara i pianorollen. Jag gjorde nĂ„got liknande redan 2005, lyssna pĂ„ den hĂ€r lĂ„ten http://www.lonian.se/deadzombie/2005.html lĂ„ten nr 7 In your eyes.. 2.56 sĂ„ blir det ett brake, dĂ„ jag kuttat ner rösten i fl slizer och fĂ„r som "a" "aa" "a" "a" "aa" "aa" och det fortsĂ€tter mot slutet av lĂ„ten. Redigerat 21 februari 2010 av Lonian Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 21 februari 2010 Dela Postat 21 februari 2010 Men för i helvete. Förr tog det flera timmar att klippa band för att fÄ fram den dÀr effekten - och du tycker det Àr sÄ jobbigt att klicka lite med musen att du efterlyser ett program som gör det Ät dig? Vad blir nÀsta steg, en plugg som hittar pÄ hela lÄten? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
JoinAS Postat 25 februari 2010 TrĂ„dstartare Dela Postat 25 februari 2010 Men för i helvete.Förr tog det flera timmar att klippa band för att fĂ„ fram den dĂ€r effekten - och du tycker det Ă€r sĂ„ jobbigt att klicka lite med musen att du efterlyser ett program som gör det Ă„t dig? Vad blir nĂ€sta steg, en plugg som hittar pĂ„ hela lĂ„ten? Haha đ Ja varför inte Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
JoinAS Postat 25 februari 2010 TrĂ„dstartare Dela Postat 25 februari 2010 Det hĂ€r gör du ju vĂ€ldigt simpelt i FL slizer som fl studio har.Importera det du sjunger eller sĂ€ger sĂ„ klips ord för ord ut, dĂ€refter Ă€ndrar du bara i pianorollen. Jag gjorde nĂ„got liknande redan 2005, lyssna pĂ„ den hĂ€r lĂ„ten http://www.lonian.se/deadzombie/2005.html lĂ„ten nr 7 In your eyes.. 2.56 sĂ„ blir det ett brake, dĂ„ jag kuttat ner rösten i fl slizer och fĂ„r som "a" "aa" "a" "a" "aa" "aa" och det fortsĂ€tter mot slutet av lĂ„ten. Ja đ Precis Credits till dig förresten, riktigt skön musik ! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 25 februari 2010 Dela Postat 25 februari 2010 (redigerat) Men för i helvete.Förr tog det flera timmar att klippa band för att fÄ fram den dÀr effekten - och du tycker det Àr sÄ jobbigt att klicka lite med musen att du efterlyser ett program som gör det Ät dig? Vad blir nÀsta steg, en plugg som hittar pÄ hela lÄten? Till det har ju folk redan Band in a Box. Redigerat 25 februari 2010 av JohnRick Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
pikzel Postat 26 februari 2010 Dela Postat 26 februari 2010 Men för i helvete.Förr tog det flera timmar att klippa band för att fÄ fram den dÀr effekten - och du tycker det Àr sÄ jobbigt att klicka lite med musen att du efterlyser ett program som gör det Ät dig? Vad blir nÀsta steg, en plugg som hittar pÄ hela lÄten? Ja, fy fan. TÀnk om det kommer nÄgot som underlÀttar skapandeprocessen. Det skulle ju skada hela konstvÀrlden. Vi vet ju alla att det Àr tiden som musikerna lÀgger ner som Àr det enda viktiga. Hur hÄrt de verkligen har jobbat för att tjÀna miljarder pÄ en skiva. Helt förfÀrligt att vi inte knackar stentavlor lÀngre, akrylfÀrg Àr sÄ jÀvla enkelt! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 26 februari 2010 Dela Postat 26 februari 2010 (redigerat) Ja, fy fan. TÀnk om det kommer nÄgot som underlÀttar skapandeprocessen. Det skulle ju skada hela konstvÀrlden. Vi vet ju alla att det Àr tiden som musikerna lÀgger ner som Àr det enda viktiga. Hur hÄrt de verkligen har jobbat för att tjÀna miljarder pÄ en skiva. Helt förfÀrligt att vi inte knackar stentavlor lÀngre, akrylfÀrg Àr sÄ jÀvla enkelt! Ja oj du behÀrskar verkligen detta med ironi! Fett bra jobbat. Skiter vÀl jag i hur lÀnge han pillat med sin lÄt (45 minuter?), jag bara retade mig pÄ att han inte orkar klippa en ljudfil. Redigerat 26 februari 2010 av nattvaktaren Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Linuz Postat 26 februari 2010 Dela Postat 26 februari 2010 Tjena đ Ăr det nĂ„gon som vet nĂ„got effektivt sĂ€tt att skapa en s.k Stutter Effect pĂ„ röster i Fl-Studio ? T,ex. om nĂ„n sjunger/rappar: "Studio Forum" SĂ„ ska man kunna fĂ„ det att istĂ€llet lĂ„ta: "S-S-S-Studio Forum". Antar att nĂ„gon borde förstĂ„ vad jag menar ? KĂ€nns alldeles för klumpigt att behöva klippa och kopiera och klistra in manuellt för att fĂ„ det att lĂ„ta bra, finns kanske nĂ„gon bra plugin/vst för det hĂ€r ? Tacksam för svar ! Gratis pluggen Glitch funkar ju ocksĂ„ đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
resolve Postat 26 februari 2010 Dela Postat 26 februari 2010 Ja oj du behÀrskar verkligen detta med ironi! Fett bra jobbat.Skiter vÀl jag i hur lÀnge han pillat med sin lÄt (45 minuter?), jag bara retade mig pÄ att han inte orkar klippa en ljudfil. Och du behÀrskar uppenbarligen att vara dum i huvudet! RÀtt gutt jobbat med. Vad Àr det som skiljer en stutter-effekt frÄn ett reverb? Konsten ska vÀl inte vara att kunna lÀgga pÄ effekten, utan att veta nÀr, var och hur den ska anvÀndas. NÄgot som en nybörjare som tycker effekten Àr tuff dÀremot inte lÀr lyckas med. Förbjud tremolo med, det ska göras med volymkontrollen. NÀ, jag förstÄr inte varför man ska bannlysa smÄ enkla hjÀlpmedel som bara underlÀttar den trÄkiga delen av arbetet, dÄ blir det ju mer tid Ät att arrangera lÄtar osv, det Àr dÀri konsten ligger tycker jag! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 26 februari 2010 Dela Postat 26 februari 2010 Vad Àr det som skiljer en stutter-effekt frÄn ett reverb? RÀtt mycket trodde jag, men jag antar att jag Àr för dum i huvudet? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
danielssondesign Postat 26 februari 2010 Dela Postat 26 februari 2010 Ja oj du behÀrskar verkligen detta med ironi! Fett bra jobbat.Skiter vÀl jag i hur lÀnge han pillat med sin lÄt (45 minuter?), jag bara retade mig pÄ att han inte orkar klippa en ljudfil. Var lÄg ironin? Du retade dig pÄ nÄgot och sa det. Retar du dig pÄ folk som pumpar dÀcken pÄ bilen med tryckluft istÀllet för handpump ocksÄ? TrÄkigt nÀr utvecklingen gÄr frammÄt... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 26 februari 2010 Dela Postat 26 februari 2010 Var lÄg ironin? I hans svar. Men ha det sÄ bra, och lycka till med sommarens stadsfestspelningar. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
danielssondesign Postat 27 februari 2010 Dela Postat 27 februari 2010 (redigerat) I hans svar.Men ha det sÄ bra, och lycka till med sommarens stadsfestspelningar. Det Àr snarare du som inte förstÄr vad ironi betyder i sammanhanget. Men sen igen sÄ tycker du vÀl ocksÄ att "det var bÀttre förr". NÀr man verkligen JOBBADE med musik. Sen undrar jag bara vad min karriÀr har med detta att göra? Kan du inte berÀtta lite om vem du Àr och vad du gjort inom musik? Redigerat 27 februari 2010 av danielssondesign Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
pikzel Postat 27 februari 2010 Dela Postat 27 februari 2010 Ja oj du behÀrskar verkligen detta med ironi! Fett bra jobbat.Skiter vÀl jag i hur lÀnge han pillat med sin lÄt (45 minuter?), jag bara retade mig pÄ att han inte orkar klippa en ljudfil. Sarkasm heter det, Sherlock. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 27 februari 2010 Dela Postat 27 februari 2010 Nej sÄ bra var det tyvÀrr inte. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Kberg Postat 3 mars 2010 Dela Postat 3 mars 2010 AnvÀnd dig av den inbyggda VSTn SliceX. LÀgg till din samplel och lÀgg ut hur den skall anvÀnda de olika delarna. Sen Àr det klart! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
JoinAS Postat 3 mars 2010 TrĂ„dstartare Dela Postat 3 mars 2010 Tack sĂ„ mycket för alla svar ! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
m_ericsson Postat 20 mars 2010 Dela Postat 20 mars 2010 Tack sĂ„ mycket för alla svar ! đ Jag skulle anvĂ€nt Gross Beat. Riktigt rolig plugin. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
philmeizter Postat 22 juni 2010 Dela Postat 22 juni 2010 (redigerat) Jag skulle anvÀnt Gross Beat. Riktigt rolig plugin. Den har jag faktiskt anvÀnt en hel del. Det fungerar fin fint! Det som Àr lite kefft med den Àr vÀl pitchen om man vill pitcha vocals. Hackar lite dÄ! Men stuttern fungerar hur fint som helst. Redigerat 22 juni 2010 av philmeizter Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Phazio Postat 23 augusti 2010 Dela Postat 23 augusti 2010 DĂ€r har du den. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.