Jump to content
Annons

Mickrofon till en basig röst

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Hallo, det finns 50000000000000000 trådar om mickrofoner här på forumet, men jag får inte ritigt svar på det jag gärna vill få svar på. Jag har en jäävligt mörk röst. Av någon anledning får jag för mig att om jag väljer att köpa en mickrofon med mycket diskant så kommer det att passa min röst bättre?

Vad är fördelen med att ha en diskantrik mikrofon?

Annons
Postat

På vilket vis är din röst mörk? Mörk som i väldigt basig, eller mörk som i att det fattas mycket diskant (låter platt)?

Postat

den låter väldigt platt...på så vis väldigt lite diskant och även basig mörk rösat--...

alex30free (oregistrerad)
Postat

bedömningen är så subjektiv, så det bästa här att låna hem några mikrofoner och testa tills du är nöjd!

Postat

Det är kanske viktigare att ha en mick som inte ger för mycket bas - eller att åtminstone hålla sig lite längre ifrån micken när man sjunger, så att inte proximitetseffekten som finns i alla cardioid-mickar gör sig för mycket påmind...

Postat (redigerat)
Hallo, det finns 50000000000000000 trådar om mickrofoner här på forumet, men jag får inte ritigt svar på det jag gärna vill få svar på. Jag har en jäävligt mörk röst. Av någon anledning får jag för mig att om jag väljer att köpa en mickrofon med mycket diskant så kommer det att passa min röst bättre?

Vad är fördelen med att ha en diskantrik mikrofon?

Så här gjorde Bill Price då han spelade in Joe Strummer som hade en mycket basig röst:

"For lead vocals, Price would normally have used a tube Neumann U47 but decided not to in this case. "Joe has a very bassy voice and at that time was also undergoing a lot of dental work," explains Price. "This meant if I used the 47, I had to put so much high-frequency EQ on that Joe's sibilance turned almost into a distorted lisp. The answer was an SM58, which gave punch and clarity without needing too much EQ."

Du hittar mer här

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Postat

jaa..det är lite det jag har tänkt på också, att det är kanske inte en kondensatormick jag ska ha??? det gör sig kanske bättre med en dynamisk mick eller en bandmikrofon i många lägen?

förresten, det där med bandmick, är dte lämpligt på en akustisk gitarr om man vill ha det där soundet elvis hade på sina ackeguror? 😑

Postat

Jo men jag känner ju ingen som har en massa mickar jag kan låna....Och nåt slags mickbibliotek finns det ju inte:) får väl hyra in mig i en studio och testa lite av allt shit dom har där:)

Postat (redigerat)

Du kan ju alltid gå till en musikaffär och säga att du ska "köpa" en mic men vill prova den först, dom brukar låta en låna hem en utan problem, kanske inte en neumann men nåt annat. Var försiktig med skiten bara sen lämnar du tillbaks den och tackar får lånet 😏

Redigerat av SIRR
Postat
Jo men jag känner ju ingen som har en massa mickar jag kan låna....Och nåt slags mickbibliotek finns det ju inte:) får väl hyra in mig i en studio och testa lite av allt shit dom har där:)

Gör ett besök på min testsite, så kan du hämta smakprov på ett gäng olika modeller och bilda en uppfattning om ungefär vilken karaktär de har.

Även The Listening Sessions har ett gäng olika varianter att hämta och jämföra med.

Med hjälp av att lyssna på ljudklipp som andra har spelat in med de olika mickarna, så kan du förhoppningsvis hitta ungefär vad du behöver, så att det sedan kan räcka att låna hem ett fåtal modeller och testa själv. 😏

Postat (redigerat)

Jag har oxå basig diskantfattig röst. Jag får gasa eq vid ungf 2,8 till 3,5 khz. Så enkla PA-mixrar utan svepbar mid är det omäöjligt att få nåt vettigt sångljud med, diskantratten på dem går alldeles för högt för att rätta till kurvan. Fast jag har basig röst brukar jag ändå ibland få det att låta bättre med lite bashöjning vid ca 80 hz, särskilt om jag komprimerar, det gör jag även live. Problemet med rösten är nog att det är så mycket lågmid i den, så någon form av hängmatte-eq är bra.

Jag har NT2-A sen ganska länge, den tycker jag funkar väldigt bra på min röst, och även på allt annat. Men nyligen köpte jag även en Violet Design Dolly, och den är snäppet bättre på rösten bara jag skruvar upp rejält nånstans vid 3 khz. Testade den nyss även på akustisk gitarr, min inte alltför bra Epiphone Jumbo lät ganska likt Gibson Hummingbirdarna på Stones inspelning av Angie. NT2-A är lite hårdare på gitarr tyckte jag, det är som att Dollyn komprimerar lite själv på ett mjukt sätt. Kan du prova en sån så gör det. Men med eq på noll låter den inget vidare tycker jag. Fast det är ju ointressant egentligen.

Edit: Tycker även att jag kan sjunga lite närmare Dollyn utan att det låter fel, NT2-A låter bättre lite längre ifrån, den har nog mer botten. Jag försöker utnyttja det basiga och raspiga i min röst i stället för att ta bort det. Antar att fler än jag mer eller mindre hatar den egna rösten, men med rätt mick och eq kan man lära sig att leva med den. Man har inget val ju.

Extra edit: Jag säger att min röst är diskantfattig, men det är egentligen övre mid som fattas och bör gasas på. Det gör jag i PA-mixern också, då sjunger jag i en Beta58, den tycker jag är skitbra live. grymt bra att spela munspel i också. med samma ljudinställning som till sången... Andra mickar brukar bli sjukt vassa om man spelar minspel i dom utan att skära bort diskant.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
det gör sig kanske bättre med en dynamisk mick eller en bandmikrofon i många lägen?

Så enkelt är det tyvärr inte.

Bandmikrofoner harför det mesta större proximityeffekt än vanliga stormembransmickar.

Dynamiska är även mindre transientrika än kondingar. Så på det stora hela upplever man ofta kondingar vara mest "öppna".

Postat (redigerat)
Så enkelt är det tyvärr inte.

Bandmikrofoner harför det mesta större proximityeffekt än vanliga stormembransmickar.

Dynamiska är även mindre transientrika än kondingar. Så på det stora hela upplever man ofta kondingar vara mest "öppna".

Det stämmer bra med ett test jag gjorde i kväll, SennheiserE906 mot Dollyn/NT2-A. Den dynamiska Sennheisern låter lite likt en SM57, men det passade inte alls till sång, det vart mumligt eller hur man ska säga. Kondingarna lät avsevärt bättre på både sång och ak gitarr. Jag tänkte att en dynamisk skulle ta upp mindre av mitt ej behandlade rum, men det lät sämre. Kanske är mitt rum inte så dumt ändå...

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Det finns en anledning till varför det finns 50000000000000000 trådar om sångmikrofoner i forumet… Du måste prova dig fram tills du hittar den mikrofon som passar din röst.

Postat

Skit i allt trams dom här drömmarna skriver om du inte vill köpa en mick och sen jobba röven av dig för att betala tillbaka lånet till banken.

Hitta en mick som inte färgar ljudet bara. Barry White & Beyonce använder samma mick 😛

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har du spelat in i studio och märkt att du har basig röst med lite topp eller har du spelat in hemma?

Är det hemma som du spelat in kan akustiken spela dig ett spratt. Ett odämpat litet rum ger ofta ett burkigt platt ljud.

Det kan vara det som lurar dig.

Redigerat av drloop
Postat
Skit i allt trams dom här drömmarna skriver om du inte vill köpa en mick och sen jobba röven av dig för att betala tillbaka lånet till banken.

Hitta en mick som inte färgar ljudet bara. Barry White & Beyonce använder samma mick 🙂

Äntligen ett vettigt inlägg, ber verkligen om ursäkt för allt trams jag skrivit. Hitta en mick som inte färgar ljudet, att ingen annan tänkt på det! Åk hem till Barry White och låna hans. Eller till Beyonce ifall den ligger hemma hos henne. 😛

Postat
Åk hem till Barry White och låna hans. Eller till Beyonce ifall den ligger hemma hos henne. 😏

Barry Whites har nog inte använts på ett tag så den går förhoppningsvis att få loss för ett bra pris.

Postat

I går på nån av TVns gratiskanaler så var det intervju med en hiphop(?)snubbe. Han sa nåt om en mick, det var världens bästa sa han. Jag satt med näsan i laptopen som vanligt och missade vad han sa men frun sa att det var en Neumann. Jag hann se en bild på en ganska stor mick, vad kan det ha varit?

Postat
Det finns en anledning till varför det finns 50000000000000000 trådar om sångmikrofoner i forumet… Du måste prova dig fram tills du hittar den mikrofon som passar din röst.

Jeeeppididoooo.

Postat
I går på nån av TVns gratiskanaler så var det intervju med en hiphop(?)snubbe. Han sa nåt om en mick, det var världens bästa sa han. Jag satt med näsan i laptopen som vanligt och missade vad han sa men frun sa att det var en Neumann. Jag hann se en bild på en ganska stor mick, vad kan det ha varit?

Även om någon säger att det är "världens bästa mick", så är det inte säkert att den passar alla ljudkällor och alla situationer... 😏

"En ganska stor mick" skulle annars också kunna vara en Didrik... 😄 :

post-393-1265363266.jpg

Ful som stryk, men ska vara otroligt bra (och dyr)...

Postat

afan...jag har ett ganska bra rum upplever jag för inspelniong av akustisk gitarr och tamboriner osv..men sång vet jag inte om det är så bra för???

Funderade lite på om man kankse kunde hjälpas med att ha en preamp med en bra eq vid sånginspelning där man skruvar till diskanten?

Postat
afan...jag har ett ganska bra rum upplever jag för inspelniong av akustisk gitarr och tamboriner osv..men sång vet jag inte om det är så bra för???

Funderade lite på om man kankse kunde hjälpas med att ha en preamp med en bra eq vid sånginspelning där man skruvar till diskanten?

Det finns bra eq i pluginformat, så det finns egentligen ingen anledning att göra det direkt vid inspelningstillfället och riskera att göra fel på ett sätt som är svårt att korrigera...

Postat

ok...svårt att avgöra på dina tester vilket som skulle passa mig....jag har en se electronics 2200T och den gillar jag på det mesta men jag är inte helt nöjd vad gäller sången för den ger ett väldigt platt sound..

Postat
ok...svårt att avgöra på dina tester vilket som skulle passa mig....jag har en se electronics 2200T och den gillar jag på det mesta men jag är inte helt nöjd vad gäller sången för den ger ett väldigt platt sound..

Friska upp 3,4 khz sisådär 6, 7 db så blir det fint!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Präxis som GuitarNilsson kan man lätta upp med lite EQ.

Men inte det är inte osannolikt att rummet ger en extra bumlighet och ljudet upplevs lite platt. Ett mycket vanligt problem när man spelar in hemma.

Skicka upp ett smakprov hur sången låter obehandlad så kan vi höra vad som är problemet.

Redigerat av drloop
  • 2 veckor senare...
Postat

Vet inte riktigt vilken budget du har, men det finns en mic från Blue som heter The Mouse och ska vara speciellt bra på mörka/basiga manliga röster. Violet Design tillverkar samma mikrofon under namnet JZ-2 och den finns till ett väldigt trevligt pris på emusic.se

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.